[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Sleutelmaat voor stellen kleppen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:36

Sleutelmaat voor stellen kleppen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Sleutelmaat voor stellen kleppen

Berichtdoor alex240diesel » 20 feb 2007, 11:25

Beste Leden,

Kan iemand mij vertellen welke sleutelmaat moet worden gebruikt voor het stellen van de kleppen. Ik ga zelf een sleutel aanpassen om dit te doen maar wil wel weten of ik hier een oude sleutel voor heb.

Is de sleutel een steek 13?
alex240diesel

Antwoord:Sleutelmaat voor stellen kleppen

Berichtdoor Roger » 20 feb 2007, 14:37

Het is 14 mm ;)
Roger

Berichtdoor Wiebren240D » 21 feb 2007, 00:45

Hallo alex240diesel

het zal denk ik wel om een diesel gaan maar is dat ook zo er zijn wel 4 verchilende sleutels om de kleppen te stellen

voor de benzine zijn er 3 sleutel je kan het met 2 reden er zijn er waar 14mm op past en er zijn er waar 17mm op past dat is het mooie van benzine je hebt maar 1 sleutel nodig maar voor een diesel heb je 3 nodig en dat is niet gemakkelijk om die zelf te maaken als je ze zelf van een steek sleutel wilt maaken moet je wel de juiste dikte hebben want ze zijn dun denk daar maar om en de 3de die om er voor te zorgen dat de klep niet mee draait die maak je zo maar niet na maar komt binnen kort wel weer ergens een klepstel dag let maar op
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 24 feb 2007, 15:17

Voor iedereen die net als ik geen zin hebben om gereedschap extra te kopen.

Ik heb vandaag de kleppen gesteld. In totaal had ik helaas drie sleutels nodig te weten:
2x 14mm voor het stel en vergrendel moertje.
1x 30mm voor de klep te vergrendelen.

Tijdens het stellen heb ik de volgende problemen ervaren, dit omdat ik met gewone steeksleutels werkte.

Een gewone sleutel 30mm krijg je niet om de betreffende moer. Ik heb deze met een slijpschijf bewerkt zodat hij een smallere bek overhield en wel in de beschikbare ruimte paste.

Verder Is het handig om een sleutel te buigen zodat deze over de olieleiding heen kan. Ik zal het wel een keertje teken in Solid Edge, voor de duidelijkheid. Deze is dan te gebruiken voor het stellen van de klep en hem gemakkelijk op positie te houden. Ik heb gekeken naar de gereedschappen die werden aangeboden maar kwam tot de conclusie dat deze niet jedat zijn. Ik zal kijken of ik zelf gereedschap kan maken uit staf materiaal. Je hebt namelijk 3 sleutels nodig die je als 1 unit kan gebruiken, ze moeten dus goed over elkaar heen kunnen bewegen.

Tekeningen zullen nog volgen.

Cheers,
Alex

Van nabij de Dom
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 25 feb 2007, 13:56

Mijn idee voor de sleutel over de 30mm moer, om de klep op zijn plaats te houden.

alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 25 feb 2007, 15:01

Voor de 14 mm vergrendel moer, komt hij overeen. Kijk maar naar de afbeelding.

alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 25 feb 2007, 15:12

En voor de 14mm stelmoer zou ik dit gebruiken.

alex240diesel

Keer terug naar Techniek