Hallo iedereen,
Mijn echte naam is Frans, en ik kijk al enige tijd rond op dit forum, en heb dankbaar gebruik kunnen maken van de zoekfunctie. Op deze manier ben ik veel over de W123 te weten gekomen, en nog steeds kijk ik hier graag mee rond. Als ik eigenlijk ergens naar iets sprecifieks op zoek ben, kom ik allerlei andere dingen tegen en raak dan verdwaald in alle informatie die ik zelf leuk vind om te bekijken.
Toen ik een jaar of 15 was wist ik het zeker: ik wilde een W123, en dan het liefst een T. Echter, toen ik mijn rijbewijs haalde kwam ik bij een Citroën BX break diesel uit, en in deze auto heb ik duizenden kilometers gereden. Helaas worden deze auto's (maar vooral de onderdelen) schaars omdat men ze niet bepaald weet te waarderen (helaas), en daarom is deze auto voor mij niet interessant omdat ik er gewoon dagelijks mee wil rijden. Daarna toch gaan kijken voor een W123, en dat is uiteindelijk een witte 300TD geworden. Toen ik hem kocht was al meteen duidelijk dat dit een opknapper was, maar technisch redelijk prima. Na flink wat dingen opgelost te hebben is (met name waterlekkages door slechte raamrubbers en andere kleine zaken) is het nu een prima dagelijkse auto die gewoon nog steeds gezellig meedoet met het verkeer voor ongeveer 35.000km per jaar. Enige minpunt aan deze auto zijn de roestplekjes, dat komt nog wel een keer, ze zijn behandeld maar je blijft het zo goed zien op een witte auto! Daar gaat echt nog wel wat aan gebeuren. Tevens houden mijn vriendin en ik van reizen, en we zijn afgelopen zomer lekker rond wezen trekken in Zweden met ons oude beest zonder enig probleem.
Sommige mensen keuren het veelvuldig gebruiken van zo'n oude auto af, noemen het 'goedkoop belastingvrij rijden' maar ik kan die mensen verzekeren dat je dan beter een C1, Aygo of Polo kunt kopen. Het onderhoud van de auto neem ik zeer serieus, en ook de brandstofkosten zijn redelijk fors als je veel kilometers rijd. De auto is ook nog eens als 'normale' auto verzekerd (wa plus, wat van pas kwam toen er een niet te repareren ster in de voorruit kwam). Het wegvallen van die wegenbelasting is dus te verwaarlozen, mijn bx diesel was bijna twee keer zo zuinig!
Ik vind de W123 een fantastische wagen, en ik ben eigenlijk niet weg van al die nieuwe auto's. (al zou W124 ook prima zijn, maar toch vind ik de W123 leuker).
Naast de 300TD hebben we ook nog een 280E, die verder in een prachtstaat verkeert (en heerlijk rijd maar voor de lange afstanden toch iets te dol is op wat litertjes superplus , en sinds kort hebben we ook een 300TDT die weer met 'wat werk' gekocht is, maar dat werk vordert al heel erg goed.
Ik zal mijn verhaal hier maar mee eindigen: leuk om hier te zijn en nogmaals, fijn dat er hier veel nuttige informatie relatief makkelijk te verkrijgen is!