door WJ15129 » 12 maart 2023, 13:00
Een jaar of 10 geleden heb ik bij mijn 250 de laatste versie van de ontsteking ingebouwd. De 250 heeft in zijn 10 jarige bestaan vier verschillende ontstekingen gehad. Die van mij had oorspronkelijk de eerste versie van de elektronische variant, zonder puntjes dus. Die was 20 jaar geleden al stuk gegaan, de module, omdat de module ongeveer twee keer zoveel kostte als wat ik twee jaar daarvoor voor de hele auto betaald had heb ik er een ingebouwd met contactpuntjes. Daar liep hij in principe goed op, alleen was de vacuüm vervroeging niet bruikbaar. Uiteindelijk ben ik toen op zoek gegaan naar de nieuwste versie, met de kleine module. Die heb ik gevonden en ook de bijbehorende bobine. Ik heb me toen erg verdiept in de ontstekingen. Bij de laatste versie, met de kleine module, is het zo dat de module de laadstroom regelt van de bobine, na een bepaalde tijd (zeer kort natuurlijk) wordt de laadstroom uitgeschakeld. Toen is er ook een andere bobine in gekomen, die een laadspanning mag hebben van 12 volt i.p.v 6 volt zoals de voorgaande. Daarom zit er voor de voorgaande bobines een weerstand, of twee. Als de motor niet draait en de module geen puls krijgt van de verdeler krijgt de bobine geen spanning bij de laatste versie, zodra de startmotor begint hij te laden. Deze laatste stap hadden de voorgaande modules niet, die werden al geladen als het contact aanstond. Als er nu dus een oud type bobine inzit, met een voorschakel weerstand in zit kan het zijn dat de tijd om op te laden tekort is. Het kan zijn dat als de module of de bobine warm wordt de regeling aangepast wordt en daardoor stotteren ontstaat.
Zit er een nieuw type bobine in? De nieuwe heeft een M5 en een M6 schroefdraad voor de elektrische aansluiting om te voorkomen dat hij gebruikt wordt bij een oud type ontsteking, anders bestaat de kans dat hij ontploft. Deze mag niet constant aan de spanning hangen.
Ik zou in ieder geval de weerstand er tussenuit halen, die zit er allen maar tussen om de laadstroom te beperken en dat is met de nieuwe module niet nodig. De weerstand had natuurlijk ook in de bobine ingebouwd kunnen zitten, maar hij wordt nu kortgesloten bij het starten van de motor, de startmotor trekt zoveel stroom dar de spanning van de accu enorm terugvalt en dan zou de bobine niet maar laden en geen hoogspanning af kunnen geven tijdens het starten.
Misschien heb je wat aan dit verhaal.
Groeten van Willem uit Lelystad