[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Solex4A1 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 03:38

Solex4A1

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Solex4A1

Berichtdoor Hans000 » 18 aug 2016, 22:05

Beste allemaal

Ik heb sinds 06-06-2016 een MB 250, deze auto rijd gewoon op benzine, en moet zeggen bevalt me prima, op de stoelen na, als je een lange rit maakt.
Nu mijn probleem, ik ben met deze auto zonder problemen naar oostenrijk geweest zo'n 2000 km gereden, zonder problemen.
De laatste weken, begon de auto in te houden, en na een aantal dagen was er eigenlijk niet meet fatsoenlijk mee te rijden, nu heb ik een hoop gelezen op het forum hier, dat de solex4a1 nogal een probleem carburateur is, en wat blijkt daar ben ik nu inmiddels achter gekomen.
Heb de carburateur eraf gehaald en het probleen ontdekt, omdat het hier op her forum gemeld was, het busje in de vlotterkamer was een heel stuk omhoog gekomen, ik heb het netjes terug getikt met een stukje hout, dacht nu zal het wel goed zijn, maar helaas, nu stroomt de carburateur over en verzuipt mij auto.

Nu schijnt dat de pierburg, voor de terug voer van de overtollige benzine te zorgen, en heb zo'n vermoeden dat het probleem hier in zit, maar hoe kan ik de pierburg testen om zeker te weten, of deze defect is, en als hij defect is, waar en hoe kan ik aan een nieuwe of goede gebruikte komen.

Mvg Hans, in nood, wil er gewoon mee kunnen rijden.
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor Hans000 » 19 aug 2016, 17:37

Is er nu echt niemand, die mij kan vertellen, wat ik hiermee aanmoet.

Ik had zelf in gedachte om een electrische benzinepomp, tussen de retour leiding te plaatsen, gaat dat werken.
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor Herman250 » 19 aug 2016, 18:16

Hoi Hans,

Bedoel jij met de pierburg de brandstof terugloopklep? Die dus vóór de carb zit gemonteerd?

Gr Herman
Herman250
 


Re: Solex4A1

Berichtdoor Hans000 » 19 aug 2016, 18:51

Ja die bedoel ik.

enig idee hoe ik hem kan testen of deze defect is.
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor Herman250 » 20 aug 2016, 10:27

Slangetje lostrekken die naar het luchtfilter gaat. Als daar benzine uitkomt, is het membraan lek. Maar vraag mij wel af of jouw probleem daar vandaan komt. Dan zou ik eerder te weinig benzine verwachten.

Gr Herman
Herman250
 


Re: Solex4A1

Berichtdoor WJ15129 » 20 aug 2016, 11:53

Heb je na het terug tikken van het busje de stand van je vlotter gecontroleerd? Ik vermoed dat het busje bij de vorige eigenaar ook al iets omhoog was gekomen en dat iemand de vlotter naar een hoger niveau heeft gebogen in plaats van het busje terug tikken. Als nu dit busje weer normaal zit, staat je vlotter gewoon te hoog en loopt de carburateur over.
Vorige week in Frankrijk heb ik op de parkeerplaats van een supermarkt het busje nog terug moeten tikken, omdat de motor helemaal niet meer liep, en daarna liep hij meteen weer perfect.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor Hans000 » 20 aug 2016, 12:38

Ja dank je, aan die optie had ik nog niet gedacht, het busje was een heel stuk omhoog gekomen.

Heb wel even de pierburg getest dmv te zuigen met de remontluchter, en dan hoor ik hem tog tikken.

Is er misschien ook iemand die foto's heeft van hoe de vacuumslangen allemaal moeten zitten.

Heb al verschillende foto's gezien hier op het forum, dus ben al iets wijzer geworden, maar die zijn niet specifiek gericht voor de vacuum aansluiting.

Wel ben ik er achter dat ze bij mij niet op de juiste plaats zitten.

Ps het duurt even voordat mijn berichten zichtbaar zijn, de moderators moeten ze nog even goed keuren.(goede zaak trouwens, je weet maar nooit wat je in huis haalt)
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor Hans000 » 20 aug 2016, 14:28

Wat een geweldig idee van wj15129, vlottertje terug gebogen zoals hij ongeveer hoort te staan, en het probleem is verholpen, motortje snort weer zoals het hoort.

Ik knutsel al meer als 35 jaar aan auto's, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, en dan te bedenken dat de vorige eigenaar hem liet onderhouden in een garage, nu weet ik meteen, naar welke garage ik niet naartoe zal gaan.

Alle hartelijk dank voor het meedenken aan dit probleem.

Zou nog wel graag wat info willen hebben over het exact aansluiten van die vacuum slangetjes, en verder kijken of er niet een holley of edelbrock carburateur op gemonteerd kan worden, want deze solex4a1 hebben ook de beste tijd gehad.
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor drieske » 20 aug 2016, 18:57

De Solex 4A1 krijgt z'n benzine via een mechanische benzinepomp, voordat de benzine in de vlotterkamer van de carburateur komt wordt de druk hiervan geregeld door een drukregelaar (voorop de carburateur) omdat de opbrengst van de benzinepomp niet constant is; het te veel wordt terug gevoerd naar de tank. Nu je carburateur overloopt sluit de vlotter de toevoer niet meer af en moet, na het terug tikken van het buisje, opnieuw worden afgesteld. :violin:
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Solex4A1

Berichtdoor WJ15129 » 20 aug 2016, 21:43

Mooi dat het is opgelost :handgestures-thumbup: Ik rij al 18 jaar met mijn 250 en ben al het een en ander tegengekomen. Een klein beetje hoger niveau is niet erg, maar als de drijver de deksel raakt voordat de naald de opening afsluit blijft er gewoon benzine instromen. En dan loopt hij over :)
De edelbrock wordt inderdaad wel genoemd als ideale vervanger voor de 4A1, maar ik weet niet wat voor aanpassingen er nodig zijn. Vooral of het er onder de motorkap een beetje hetzelfde uit blijft zien.
Als je voor een zo origineel mogelijke auto gaat is het natuurlijk vloeken in de kerk.
Ik kan morgen wel even kijken hoe de vacuümslangen horen te lopen. Er is wel ergens een schema.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Solex4A1

Berichtdoor drieske » 20 aug 2016, 23:40

Even de zoek optie gebruiken en Solex 4A1 intikken, er staat een mooi verslag over het reviseren van de Solex 4A1.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten