[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Speeling op stuur : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:29

Speeling op stuur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Speeling op stuur

Berichtdoor $tijn » 29 jan 2009, 21:08

hallo iedereen, ik zit met een klein vraagje ik zit namelijk met wat speeling op het stuur nu vraag ik me af is dit erg of niet en wat is dat juist?

grts stijn
$tijn
Junior Boarder
Junior Boarder

Re:Speeling op stuur

Berichtdoor Citrobenz » 29 jan 2009, 21:44

Hallo Stijn,

Het ligt er even aan waar de speling zit.
Het kan zijn dat je speling in het stuurhuis hebt, dat is af te stellen.

Als je even zoekt met de zoekfunctie hier op de site krijg je veel informatie met foto's

succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 29 jan 2009, 22:20

hoe is je stuurdemper? dat kan ook een dag en een nacht schelen, de wagen wordt daar ook minder "zwabberig" van. En niet onbelangrijk hoe zijn je stuurkogels? Ik heb vorig jaar die aan de rechterkant moeten vervangen voor de APK, en ik heb nu toch de indruk dat ik minder speling naar rechts heb dan naar links. (of is dit verbeelding?) ik denk dat ik toch ook die andere maar eens ga vervangen, kan nooit kwaad en zo duur zijn die kogels ook weer niet.

Ad
AdriaanVogelzang

Berichtdoor $tijn » 29 jan 2009, 23:13

Heb daarnet wat opgezocht op het forum maar er staat zoveel op hierover dat ik er niet uit kom:-)
Er zou ergens een moet moeten zijn waarmee je dit afsteld maar welke is het juist? staat hij soms op deze foto?

grts stijn

$tijn
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor drieske » 29 jan 2009, 23:32

Eerst de stuurdemper en de stuurkogels controleren. Niet zomaar aan de stelmoer v.h. stuurhuis gaan draaien, daar zijn er al veel mee verknoeid !<br><br>Post edited by: drieske, at: 2009/01/29 22:42
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jan 2009, 00:15

precies, hoeveel KM's heeft je wagen gelopen? Mercedes staat toch voor goede kwaliteit, okee die stuurspeling is een beejte knullig bij de W123, de mijne heeft net 190.000 KM's gereden, en had / heeft het deels ook, je maakt mij niet wijs dat Mercedes auto's de weg op stuurde met stuurhuizen die snel verslijten, de hele voortrein is wat problematisch, ik zou het daar in zoeken en idd niet op voorhand aan je stuurhuis gaan draaien. Heus die kogels en onderdelen kosten je de kop niet. eerst onderzoeken dan pas handelen, anders bestrijd je alleen maar symptomen en sta je wellicht over een half jaar weer met hetzelfde probleem, en eventuele (slijt)gevolgen van dien!

Ad
AdriaanVogelzang

Berichtdoor bartolo66 » 30 jan 2009, 15:24

De moer staat op de foto helemaal midden boven. Moer dient om te borgen inbusbout dient voor de afstelling.
bartolo66

Berichtdoor $tijn » 30 jan 2009, 16:58

De mijne heeft er nu ook juist 190000km en het is al een hele tijd zo en het begint mij een beetje te storen

grts stijn
$tijn
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor $tijn » 30 jan 2009, 17:03

En die stuurdemper en stuurkogels hoe controleer ik die dan?
(ben een groentje jongens sorry :-) )

grts stijn
$tijn
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor drieske » 30 jan 2009, 19:42

Begin eens met de stuurdemper. Een kant losmaken(boutje+moertje)en voelen of ie nog wel zwaar heen en weer gaat. Als die geen weerstand meer heeft; vervangen !, zijn niet duur.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jan 2009, 23:56

als de demper model fietspomp is geworden met de jaren dan is ie aan het overlijden of heeft reeds het land der levenden verlaten. mag best een beetje zwaar gaan. heb je een plek waar je kan sleutelen? het is namelijk zo veel makkelijker als de auto op een brug staat... Ik zou niet meteen aan dat boutje gaan draaien. daar zijn inderdaad al genoeg stuurhuizen mee om zeep geholpen....

ad
AdriaanVogelzang

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jan 2009, 23:57

ps de demper in en uitrekken moet een beetje zwaar gaan...
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Benzman 200 » 31 jan 2009, 00:50

Hoi allemaal,

stilstaand en zonder motor kun je de speling in het stuur huis controleren.
Dan heeft het niks te maken met een stuurdemper of stuurkogels.
De kmstand zegt niks over stuurspeling,de auto kan wel heel veel km hebben over de snelweg of elke dag 3 km hebben gelopen in een woonerf.
Hangt er helemaal vanaf hoeveel de auto "gestuurd" heeft, dat maakt nogal wat verschil in slijtage.

gr Sjoerd
Benzman 200

Keer terug naar Techniek