[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
speling op stuurkogels : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:46

speling op stuurkogels

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

speling op stuurkogels

Berichtdoor janbenz1 » 02 jan 2007, 13:35

Ik heb het volgende probleem.
Bij zijwind, en spoorvorming heb ik het gevoel dat ik over de weg dweil.
De stuurspeling heb ik er redelijk uitgesteld, dat is het probleem niet meer.
Ook de stuurdemper heb ik vervangen.
Kan het zijn dat dit aan de stuurkogels ligt?

Hoe kan ik vaststellen of hier te veel speling op zit?

Wie heeft tips over het vervangen hiervan?
En moet ik de auto dan ook opnieuw laten uitlijnen? , of kan ik door het precies opmeten de nieuwe stuurkogels op de juiste stand terug plaatsen?

Groetnis Jan.;)
janbenz1

Antwoord:speling op stuurkogels

Berichtdoor Jamal » 02 jan 2007, 14:05

Hoi Jan,

Ik heb ook altijd een beetje speling gehad maar heb laatst beide fuseekogels vervangen en de auto laten uitlijnen en ben zeer tevreden over het resultaat. Stuurt veel strakker!!! had altijd gedacht dat dat zweverige gewoon bij de W123 hoorde...dus niet!!
Check dus even de speling op je fuseekogels...

Gr.
Jamal

Berichtdoor baszwolle » 02 jan 2007, 16:11

desbetreffende wiel opkrikken, 1 hand op de kogel en de andere het wiel heen en weer bewegen, zo voel ik altijd of er ergens speling op zit.

met z'n tweeen is het makkelijker, de een wiebelt met het stuur, de ander loopt 1 voor 1 de kogels na. je hand helemaal over de kogel doen en je voelt het direct.

uitlijnen daarna is wel aan te raden en kan volgens mij nooit kwaad. anders moet je precies de lengtes van de stangen gaan bepalen en zo weer monteren wat niet meevalt.

succes
baszwolle

Berichtdoor Wiebren240D » 02 jan 2007, 19:00

Hallo Jan

ja wat jij beschrijft.

je moet gewoon bij het begin beginnen alles uit sluiten 1 de banden spanning is ook zo,n ding de fussee en de stuurkoogels hoef ik niks meer over te zeggen maar hoe zijn je schokbreekers en dan nog de stabalisatorsteng is ook van belang het is en blijft een oude auto denk er maar om.

maar ik zeg een gelukkig nieuw jaar en veel plezierige KM in 2007

groeten Wiebren Nieuwenhuis
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 14 jan 2007, 21:43

er zitten nogal wat bewegende delen bij de voorwielen aan scharnieren en kogels etc. als overal een klein beetje speling op zit met de jaren en je gaat alle kleine stukjes speling naast elkaar leggen, dan krijg je toch een groter stukje speling m.i. ik zou idd ook alle bewegende onderdelen controleren voordat ik zou beginnen met stellen aan die imbusschroef

groeten

adriaan
AdriaanVogelzang

Keer terug naar Techniek