[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Startmotor, of .......... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:30

Startmotor, of ..........

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Startmotor, of ..........

Berichtdoor Blazer » 01 jul 2013, 16:58

Graag even advies of een duwtje in de juiste richting.

Betreft 280CE, 1978, automaat op LPG.

Was even in twijfel om deze bij LPG onderwerpen te zetten, maar dat kan altijd nog.

Afgelopen week nam ik de Mercedes van mijn zoon mee om een boodschap te doen. Auto start normaal en rijdt zonder problemen naar bestemming, ongeveer 5 km. Toen ik de auto wou starten hoorde ik even een geluid van de startmotor en daarna niets meer. Geen klik van het uitschieten van de bendix, helemaal niets. Hier mijn twijfel omtrent het verhaal wel of niet LPG: het bleek dat ik met het op de handrem zetten de middelste aansluiting van de benzine/gas schakelaar los had geschopt. Deze zit net in de buurt van de handrem en denk dat ik per ongeluk net tegen die draad heb getrapt. Een eureka moment, aansluiten en dan zal hij het wel weer doen. Niets dus maar wel het klikken van de relais van de gastank. En heeft toevoer, je ruikt op den duur gas bij het starten. Op de benzine stand geprobeerd en je hoort de benzinepomp zoemen en je ruikt een benzinelucht. Dus in het kort, hij start niet en de startmotor doet niets.

Auto naar huis gesleept, en helaas kon hij niet in de schuur omdat daar een andere auto in de weg stond, plus dat het wat oploopt en duwen niet echt prettig is en waarschijnlijk never nooit niet gaat lukken. Even wat dingen gemeten, de accu heeft genoeg stroom, maar ook met een andere nieuwe accu getest. Wat opvalt is dat de voorschakelweerstanden, bij de bobine, gloeiend heet worden. Dus niet warm, maar zo heet dat mijn zoon er een blaar op zijn vinger aan over heeft gehouden. dit na het proberen starten en doormeten, een tijd van 5 minuten. Bobine zelf wordt niet echt heet.

Maar hij stond nog buiten en het loopt op het erf wat af, dus ik liet hem naar achteren lopen en trok de automaat in de D. Daarna de pook, toen hij stilstond, een paar keer op en neer en terug in de park. Starten en de startmotor reageerde. Dat was eenmalig en niet voldoende om hem aan het lopen te krijgen. Paar dagen achter elkaar het geluk gezocht maar niet aan de gang te krijgen, geen reactie van de startmotor.

Vandaag moest de auto aan de kant en ik laat hem in de N achteruit lopen en probeer weer te starten. Niets het bleef stil. Mijn jongste zoon gaf later aan dat hij het ging proberen, hij had een goed gevoel. Hij komt trots binnen, de Mercedes is gestart, hij loopt nog. Mezelf afvragend of ik er kwade geesten mij iets te verwijten hebben loop ik naar achteren en wij rijden de auto in de schuur. De auto uit gezet en opnieuw proberen, maar hij start niet met dezelfde symptomen. Wel waren de weerstanden weer gruwelijk heet geworden, heb geen thermometer, maar je brand echt je vingers eraan.

Nu zou de startmotor niet afhankelijk moeten zijn, tenminste, dat denk ik, met de bobine en deze weerstanden. Omdat ik er nog niet onder heb gelegen heb ik de startmotor nog niet direct getest, dat ga ik nog doen, hij staat in de schuur en daar kan ik hem veilig opkrikken en bij de startmotor komen. Als ik daar de plus en het contact verbind kan ik proberen om te zien of de startmotor dan reageert. Daar kom ik op terug. Ik wil niet blind een nieuwe startmotor aanschaffen als ik niet zeker weer dat deze echt het probleem is. Ook zal ik bij de automaatbak controleren of de stangen goed zijn en dat er geen startbeveiliging is ingeschakeld. Moet wel bekennen dat deze eerst niet werkte omdat dat kastje voor de achteruitrijlampen en startblokkering niet goed is aangesloten/defect is en je hem in elke stand kon starten.

Resume:

Als hij start, dan is er geen probleem, motor loopt, je kan gewoon rijden.
voorschakelweerstanden worden gruwelijk heet, misschien was dat al zo maar nu pas opgevallen.
Deze geven wel gewoon stroom door.
Startmotor geeft geen reactie.
Het contactslot zet alles in werking, LPG en brandstofpomp en alle controlelampjes en dergelijke werken zoals normaal.
Met originele en andere nieuwe accu getest. Toen hij startte zat de originele accu er weer in en deze is niet tussentijds opgeladen.
Moet alleen nog meten en testen bij de startmotor.

Maar mijn vermoeden is een stervende, zo goed als dode startmotor.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 sep 2012, 18:33
Woonplaats: Persingen
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor, of ..........

Berichtdoor Diospuszta » 01 jul 2013, 22:47

Hoi,

Mijn advies is haal de startmotor er onderuit en test hem buiten de auto met een losse accu en startkabels en een doorverbinding dan test je of hij eruit komt en rond draait, zo niet dan zal er toch wel een bedrijf in de buurt zijn die hem kan reviseren.

Jan.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startmotor, of ..........

Berichtdoor PascalvD » 02 jul 2013, 18:19

als ik zo lees ben je wel handig meet anders eens op de startmotor of ie zijn start signaal wel krijgt het lijkt wel als of de bak schakelaar blijft hangen /niet fris meer is je zou ook evt om te testen een losse draad met schakelaar tussen de startmotor (start signaal ) en de accu kunnen zetten kijk of ie dan wel start

mocht dit nou niet lukken kan je hem er altijd nog onder weg halen
PascalvD
 


Re: Startmotor, of ..........

Berichtdoor Blazer » 02 jul 2013, 23:52

Ik ga binnenkort verder en zal het laatste proberen. De accu met het startsignaal dingetje via een draad een knopje proberen. Heb dat in het verleden ook wel eens gedaan bij mijn Blazer.
Aan die schakelaar bij de bak heb ik ook gedacht, zal het gelijk meenemen.

Zal kijken of het morgen lukt, nogal druk ( gelukkig positief ) met diploma uitreikingen en sollicitaties.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 sep 2012, 18:33
Woonplaats: Persingen
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Startmotor, of ..........

Berichtdoor PascalvD » 03 jul 2013, 18:47

ja ik zal eerst even kijken met het signaal draadje dan weet je zeker of de bak schakelaar het euvel is dan kan je mischien nog wat af stellen en anders nieuwe / andere schakelaar
zullen nu wel goed koop worden op de sloop

gr
PascalvD
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten