MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:40

startrelais

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

startrelais

Berichtdoor Greccehus1 » 16 mei 2011, 12:41

Dag 123-ers,

vanochtend startte mijn Benz niet. Ik was hoogstverbaasd en erg teleurgesteld, want dit is me pas een keer eerder overkomen en toen was het het startrelais (ergens eind 2002). Ook ditmaal hoorde ik het de brandstofpomp niet aanslaan toen ik de sleutel omdraaide in het contact, dus vreesde ik voor een herhaling van ztten. De wegenwacht heeft me ook deze keer weer prima geholpen met een nood-oplossing, maar er moet natuurlijk iets definitiefs aan gedaan worden. Hij suggereerde dat het realis misschien geopend kon worden en dat ik dan kon zien of er een los, danwel een gecorrodeerd contact te vinden is, maar voordat ik aan zoiets begin wil ik eerst advies van de ervaringsdeskundigen. Is het aan te raden deze operatie uit te voeren of kan ik beter op zoek naar een nieuw relais (ik vond het de vorige keer een prijzige reparatie)? Als er nog andere ideeen zijn hoor ik ze uiteraard graag.
Overigens: is het normaal dat die dingen er opeens mee ophouden, of moet er sprake zijn van een storing die dat relais kapot maakt? Kan het zijn dat het weer er mee van doen heeft?

Vriendelijk dank voor je reacties,

Greccehus1
Greccehus1

Re: startrelais

Berichtdoor Trouwkoets » 16 mei 2011, 14:08

Greccehus1, je bedoelt waarschijnlijk het relais van de brandstofpomp. "Het startrelais" doet me meer denken aan de solenoïde van de startmotor.
Het relais van de brandstofpomp is idd duur, maar wordt ook wel regelmatig op Marktplaats en Ebay.de aangeboden. Let even op dat je het juiste type koopt. En verder zou ik idd kijken of wat er mis is met je huidige relais, wellicht dat het na reparatie nog dienst kan doen als reserve.
Vraag: is er recent gelast aan je auto?

Caspar
Trouwkoets

Re: startrelais

Berichtdoor Greccehus1 » 20 mei 2011, 11:10

Hoi Caspar,

bedankt voor je reactie. Nee, de laatste keer dat er aan gelast is was ergens in mei 2009, dus ik neem niet aan dat het daar aan ligt. Ik heb overigens diezelfde middag, nadat de ANWB-man een bypass had gemaakt, weer gewoon kunnen starten (ik was vergeten de zekering weer tussen de draadjes te doen, dus was daar geen contact. Toch hoorde ik de brandstofpomp draaien toen ik contact maakte en vervolgens stratte de Benz vlot). Ik rijd nu weer de hele week zonder die zekering... Ik laat de draadjes nog maar zitten voor het geval dat. De contactjes zijn goed geisoleerd, dus ik verwacht niet dat dat kwaad kan. Maar wat er nu toch loos was?

Groeten,

Greccehus1
Greccehus1

Keer terug naar Techniek