[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stilstaande auto af en toe even starten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:30

Stilstaande auto af en toe even starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stilstaande auto af en toe even starten

Berichtdoor Sandbeige » 11 jan 2010, 16:49

Mijn auto is (vorstvrij) garage gestald en ivm de pekel komt ie daar voorlopig niet uit. Als leek ben ik in de veronderstelling dat het verstandig is om de auto af en toe even te starten c.q. even in de garage rond te rijden om respektievelijk de vloeistoffen even te laten circuleren en de banden rond te houden. Echter gister vertelde een Mercedes Oldtimer bezitter me dat dat juist onverstandig is aangezien je dan 'vochtproblemen' in de motor kan krijgen. "Het beste zou zijn dat de motor op volledige temperatuur komt". Is dit zo?
Sandbeige

Re:Stilstaande auto af en toe even starten

Berichtdoor Leon » 11 jan 2010, 16:59

Ja, dit is zo.
Leon

Berichtdoor Sandbeige » 11 jan 2010, 17:10

Dus ik kan de auto wel starten maar moet m laten lopen totdat de motor volledig op temperatuur is?
Sandbeige

Berichtdoor JantjeV8 » 11 jan 2010, 17:37

Even starten heeft weinig zin. Staat ie lang stil, dan zet je de auto op bokken zodat de banden ontlast worden. Aan de accu een druppelaar hangen. Is de garage droog, dan verder niks aan doen. Is hij vochtig, of de auto vochtig van binnen, dan nog zo'n bison vochtvreter er in zetten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Leon » 11 jan 2010, 17:42

Idd, laat hem dan liever niet lopen. De tips van jantjev8 zijn voldoende.

Wel is het zo dat benzine bijzonder snel verouderd, dus wegzetten met wynn's dry fuel is wel een aanrader denk (heb je een diesel is dit niet van toepassing natuurlijk).

En dat ie 6-8 weken stilstaat, daar moeten auto's tegenkunnen.. vind ik dan.
Leon

Berichtdoor Govert » 11 jan 2010, 17:59

Bij het starten condenseert vocht in de motor. Dit mengt zich met de olie en onder normaal gebruik zal dit vocht verdampen. Start je hem maar laat je de motor niet warmlopen, dan blijft dat vocht in de motor zitten, met kans op corrosie. Warm laten lopen is een optie, maar dat duurt wel enige tijd, vooral omdat de olie langzamer op temperatuur komt dan het koelwater.

Als je de motor wil laten draaien, kan je wel de startmotor gebruiken, schakel wel de diesel/benzinetoevoer af. Je kan de motor ook met de hand een beetje draaien.

Maar een paar maanden stilstand moet hij wel kunnen hebben.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Sandbeige » 11 jan 2010, 18:05

Allemaal bedankt voor het advies. Ik zal m niet meer starten. Die paar weken overleefd ie wel. De garage is droog en vorstvrij (net als de auto)
Sandbeige

Keer terug naar Techniek