Ik ben nog maar pas MB-eigenaar geworden en heb nog niet zoveel kunnen bijdragen aan dit forum, maar bij deze dan maar eens een eerste “sleutelervaring�.
Mijn 200 is uit 1982 met zo’n 125.000 kilometer op de teller. Ik heb op meerdere manieren kunnen verifieren dat dit correct is. Toch had ik last van een forse stuurspeling. Zo’n 1.5 – 2 centimeter aan de rand van het stuur.
Tijdens de technisch dag bij Harrie heb ik met een aantal van jullie daar over gesproken. Ook heb ik via mail van Jan en (andere) Jeroen veel goede tips gekregen, waarvoor hartelijke dank.
Ik ben ook nog maar eens bij een paar specialisten langs geweest. Overal was de diagnose dezelfde als die van mij: het is echt speling in het stuurhuis en nergens anders. Stellen hielp niet meer. Bovendien kwamen er onlangs ook nog wat rare geluiden uit. Dit type stuurhuis kan vastslaan en dat wil je zeker niet meemaken. Dus er moest wat gebeuren
Eerst maar een naar Mercedes gebeld. Het goede nieuws was dat nieuwe stuurhuizen nog gewoon leverbaar blijken te zijn. Minder tevreden was ik over de prijs: Euro 3045,--! Ruilstuurhuizen deden ze niet meer aan. Een tweedehands stuurhuis uit bijvoorbeeld een sloopauto vind ik geen optie voor zo’n essentieel onderdeel.
Ik heb ook nog een klassieke Alfa Spider en daar heb ik enige jaren geleden mijn stuurhuis ook van laten reviseren. Daar was en ben ik nog steeds erg tevreden over. Dus maar eens op zoek gegaan naar revisiebedrijven voor Mercedes stuurhuizen. Met wat tips van de leden van dit forum en wat surfen had ik er zo een stuk of 5-6 gevonden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor EDS Classis Auto & Motor Parts in Zeewolde ().
Sommige van die revisiebedrijven willen je alleen maar een prijs en levertijd geven. Maar ik wil gewoon wat meer weten over hoe ze het doen, wat ze precies doen en dergelijke. Dus iemand die alleen maar teksten roept op al mijn vragen van: meneer, wij reviseren al dertig jaar stuurhuizen, dus dat komt echt goed, heb ik niet zoveel mee. Ik wil iemand die even voor mij de tijd neemt en mijn vragen serieus beantwoord. Dat geeft mij gewoon een beter gevoel. Bij EDS ben ik prima te woord gestaan. Ze hadden bovendien de scherpste prijs en geven twee jaar garantie. Uiteindelijk was de rekening zelfs nog zo’n Euro 60 minder dan de offerte.
Ik ben de gelukkige eigenaar van zo’n beetje alle werkplaatshandboeken die er in omloop zijn voor dit type. Zonder lukt deze klus ook wel. Maar ik vind het zelf wel altijd prettig om zo’n klus eerst eens op papier door te kunnen nemen.
De demontage:Een goede vriend (Peter) heeft mij geholpen bij de demontage. Op zich kun je het wel in je eentje doen. Alleen op het moment dat je het stuurhuis daadwerkelijk los maakt van de carroserie is het wel handig als iemand even assisteert. Maar wij sleutelen veel samen aan allerlei auto’s. Twee weten meer dan een, het is gezellig en de hoeveelheid beschibaar gereedschap is ook gelijk twee keer zoveel.
Binnen vijf kwartier was het stuurhuis eruit en al het gereedschap al weer schoon en opgeruimd. We hebben de pitmanarm op de as laten zitten. Eerdere ervaringen leren dat die meestal slecht met hydraulisch gereedschap los te halen is. We hebben dus gewoon beide stuurstangen bij de kogel op de pitmanarm los gehaald, Moet je wel zo’n trekkertje voor hebben. Kan ook met zo’n vork, maar meestal beschadig je dan de rubber hoesjes. We zijn nog het langst bezig geweest met de twee inbusbouten op de koppelingsflens tussen het stuurhuis en de aansluiting naar het stuurwiel. Zaten ontzettend vast.
Van mijn naamgenoot Jeroen kreeg ik nog de tip om even de stuurdemper te controleren. Dat bleek een goed idee want die dempte dus vrijwel niet meer.
Stuurhuis ingepakt. Met pitmanarm er nog aan is het best een groot en zwaar kreng. Had gelukkig nog een verhuisdoos staan. Ingepakt en naar het postkantoor. Ik had nog nooit zo’n groot en zwaar pakket verstuurd. Bleek 17 kilo te wegen en voor 10 Euro brengt TPG dat in 24 uur naar EDS in Zeewolde. Voor de zekerheid wilde ik het aangetekend versturen, maar dat kan niet bij dit gewicht. Je kan het wel extra verzekeren, maar slechts tot Euro 500.
In alle eerlijkheid, ik zat toch een beetje in mijn rats; wat nu als ze mijn pakketje kwijt maken? Vroeger moest je maar afwachten totdat je van de ontvanger hoorde dat je pakketje was aangekomen. Tegenwoordig kun je online zien waar je pakket is. In mijn geval kon is dus online zien dat mijn pakket niet werd afgeleverd! Dat heet dus vooruitgang! Heeft uiteindelijk drie dagen geduurd!
Hoe dan ook, een weekje later was mijn stuurhuis klaar en gisterenavond heb ik het in mijn eentje in 2.5 uur er weer ondergezet. Zoon Thomas heeft slechts even moeten assisteren om het stuurhuis op zijn plek te krijgen.
De montage:
Ik heb alle moeren (zelfborgende) en splitpennen uiteraard vervangen. De moer op de pitmanas is sleutelmaat 36. Die zit meestal niet in de gangbare doppendozen. Tenminste niet bij mij. Zeker bij zo’n essentieel onderdeel als een stuurhuis hou ik me nauwgezet aan de verschillende aanhaalmomenten. De pitmanmoer moet met 160 – 200 Nm worden aangehaald en daar heb je dus meestal ook wel een wat grotere momentsleutel voor nodig.
In mijn werkplaatshandboek werd specifiek aanbevolen om ook de drie bevestigingsbouten van het stuurhuis aan de carroserie te vernieuwen. Voor die paar Euro, altijd doen natuurlijk!.
Ik heb ook gelijk het oliefilter wat onderin de pomp zit ook maar vervangen. En als eerder genoemd de stuurdemper.
Anders dan dus een goede momentsleutel en een dop maatje 36 heb je geen bijzonder gereedschap nodig. Wat wel handig is, is om een speciaal Tooltje te hebben waarmee je het stuurhuis in de middenstand kunt fixeren. Dat is gemakkelijk voor de juiste montage en oplijning van de diverse onderdelen.
Verkrijgbaar bij Mercedes a raison van 24 (!) Euri’s. Je kunt er ook voor kiezen het op het oog te doen. Plugje los en dan zie je exact waar dat pennetje zou komen te zitten. Het nadeel is dat je de kans loopt tijdens de montage toch een en ander een beetje te verdraaien. Resultaat is dan dat het stuurwiel niet exact in de middenstand komt, terwijl de wielen wel op rechtdoor staan. Eenvoudig te corrigeren, maar kost wat extra tijd.
Alles netje vast gezet, olie erin en starten maar. De pomp ontlucht zelf, maar je moet wel het stuur een paar keer helemaal naar links/rechts draaien. Bij dit soort pompen is het verstandig om dat zoveel mogelijk onbelast te doen. Dus even de voorwielen los van de grond houden. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat de olie en dan nog aanwezig lucht door het pompje behoorlijk opgeklopt wordt, als ware het een mixer. Uiteindelijk lukt het wel, maar het duurt dan gewoon langer. Dit effect krijg je met name als de olie en omgeving koud is.
En dan het moment van de waarheid: De proefrit! Het is een wereld van verschil! Heerlijk, geen enkele speling! Hij stuurt weer fantastisch! Geeft mij altijd weer een erg voldaan gevoel als een sleutelklus in een keer zo’n goed resultaat geeft.
Ik heb Euro 446,-- (incl. BTW) afgerekend bij EDS. Dat is natuurlijk nog steeds een fors bedrag, maar ik ben zonder meer blij dat ik het heb gedaan. Zowel voor de veiligheid, maar ik ken me zelf ook een beetje. Ik ga me altijd steeds meer ergeren aan dit soort zaken. En als ik in mijn Mercedes rij wil ik daar gewoon lekker van genieten!
Jeroen