[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stuurkogelrubbers : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:21

Stuurkogelrubbers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuurkogelrubbers

Berichtdoor Jos230ce » 18 mei 2011, 16:13

Beste medebenzers,

Vandaag 2 nieuwe stuurkogelrubbers gehaald.
Hoe kan ik deze vervangen? Het zijn de rubbers die het dichtst bij de remschijf zitten.
Moeten deze vol met vet geplaatst worden of gewoon droog?
Hoe kan ik de veerringen die erbij zitten het eenvoudigst geplaatst krijgen?

Graag een reactie en alvast bedankt.

Groet, Jos
Jos230ce
 


Re: Stuurkogelrubbers

Berichtdoor Jos230ce » 23 mei 2011, 10:08

Niemand een paar goede tips voor mij?

Groet, Jos
Jos230ce
 


Re: Stuurkogelrubbers

Berichtdoor Brijn » 23 mei 2011, 10:44

Ik weet nog dat ik ook met die kl*te dingen geworsteld heb, ik herinner me vaag dat ik in arren moede de ringen van de oude rubbers heb gebruikt.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Stuurkogelrubbers

Berichtdoor adriaan300tdt » 23 mei 2011, 15:39

Ik heb dit ook zelf gedaan. Een keer de komplete kogels vervangen, en een keer alleen de rubbers, dit laatste is veel eenvoudiger.
Je hebt een stuurkogeltrekker nodig, verders niet zoveel bijzonders.
Eerst voorwiel en remklauw er af.
Daarna de stuurstang kogel loshalen en de bovenste fuseekogel los.
De remschijf/voorwielnaaf kunnen blijven zitten.
Daarna de onderste fuseekogel losmaken.
Dan de oude rubbers met borgveertjes weghalen.
Kogel schoonmaken en nieuw vet eraan doen, vet er zoveel mogelijk in proberen te krijgen door kogel te draaien.
Dan de nieuwe rubbers erop, en de borgringen eromheen. Ik kreeg dit met de hand en een schroevendraaier voor elkaar.
Dan alles weer terugbouwen, nieuwe rubber moet een stuk in elkaar gedrukt worden, dit gaat best zwaar, ik had er een potkrikje onder gezet en zo de fusee arm omhoog geduwd, totdat de moer er op gaat.

Succes.
adriaan300tdt
 


Re: Stuurkogelrubbers

Berichtdoor Jos230ce » 31 mei 2011, 19:58

Beste Adriaan en medebenzers,

Ik begrijp even niet waarom de remklauw er af moet.
In principe kan ik er zo bij als het wiel eraf is.
Mijn APK garagist had het erover, even de moer eraf dan met een paar tikken de zaak losmaken dan de oude rubber eraf en de nieuwe erop en alles weer in elkaar zetten.

Klopt dit dan niet of zie ik wat over het hoofd?

Groet, Jos 230CE
Jos230ce
 


Re: Stuurkogelrubbers

Berichtdoor Toontje » 31 mei 2011, 20:06

yep zo kan je het ook doen :cheer: gewoon lekker simpel houden
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Stuurkogelrubbers

Berichtdoor Jos230ce » 31 mei 2011, 20:40

Toontje, bedankt !!
Jos230ce
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten

cron