[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Systematische controle op valse lucht : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:37

Systematische controle op valse lucht

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Systematische controle op valse lucht

Berichtdoor MBvO » 31 okt 2008, 15:18

Beste forummers,

Mijn 300D houdt sinds vorig weekend af en toe in (vooral heuvel op) en stottert, tot hij zelfs 1x afsloeg in stationair. Na veel lezen vermoed ik dat het lucht in het brandstofsysteem is. Het is niet constant, de motor loopt het gros van de tijd als een zonnetje maar begint dan opeens weer in te houden en te schudden.
Aangezien het probleem vooral bergop optreedt, vermoed ik dat het in de aanzuiging van de brandstof zit, aangezien dan de diesel niet in het horizontale vlak moet worden aangezogen, maar omhoog, plus dat je natuurlijk meer gas geeft om de heuvel op te komen. Toen hij afsloeg was dat na een lange helling waarin hij vermoedelijk gedurende het stijgen zoveel lucht heeft aangezogen dat toen ik opschakelde, de motor afsloeg.

Ik zie belletjes in het doorzichtige brandstofslangetje IN naar het brandstoffilter in de motorruimte. Dit lijkt mij niet correct?

In het plastic 'bolletje' iets rechts daaronder zit ook lucht maar dit blijft constant bij gasgeven, enn dat zat er ook al eerder en heeft nooit problemen gegeven, dus dat lijkt mij niet het probleem.
Tevens heb ik gecontroleerd of het mogelijk het vacuumsysteem is door het ontkoppelen van het vacuumstuurleidinkje naar het contactslot, maar dit leidt niet tot het verdwijnen van de problemen.

Nu startte ik hem eergister na een paar dagen stilstand en toen liep hij ook in stationair zeer beroerd. Met gas bijgeven liep hij toen wel een paar minuten netjes.

Ik wilde hier even mijn controlepunten op een rijtje zetten en mijn bevindingen tot nu toe, en dan hoor ik graag jullie toevoegingen!

Te controleren:
- Leidingen onder de auto bij de tank (3). Zag laatst bij de bandenwissel dat de aansluiting van de aanvoerleiding (enkele leiding aan de passagierszijde wat vochtig was en dit rook idd naar diesel).
- Benzineleidingen van en naar luchtfilter in de motorruimte
- handpompje goed aangedraaid
- Luchtfilter en leidingen (zou geen stotteren mogen veroorzaken aangezien lekken hier alleen ongefilterde lucht doorlaten toch?)

Mijn vragen:
1) zijn er nog punten tussen het zichtbare stuk van de aanvoerleiding achter/onder de auto en de motorruimte waar lucht kan insluipen? Lopen deze door de cabine, of onder de auto door? Zijn dit metalen leidingen of rubber?
2) hoe moet ik het systeem ontluchten? Is het met de handpomp oppompen totdat het de ontluchtingsschoef op luchtfilter continu brandstof doorgeeft voldoende?

Wederom hartelijk bedankt o alleswetenden
Bart
MBvO

Re:Systematische controle op valse lucht

Berichtdoor Govert » 31 okt 2008, 16:00

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 15:35
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Martin123T » 31 okt 2008, 16:41

is denk ik wel een interessant topic voor jouw storing.
Martin123T

Berichtdoor MBvO » 31 okt 2008, 18:34

MBvO

Berichtdoor Govert » 31 okt 2008, 22:41

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 15:37
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor MBvO » 03 nov 2008, 14:54

Bedankt weer. Zaterdag aan bezig geweest en 1 zekere en 1 mogelijke oorzaak gevonden: de aanvoerslang onder bij de tank is kletsnat, dat kun je geen zweten meer noemen, dat is gewoon lekken... daar moet dus hoognodig een nieuwe op.
Een tweede oorzaak is waarschijnlijk dat het retourslangetje van de 2e cilinder ook nat was van de diesel, dat slangklemmetje heb ik aangedraaid. Ook bleek het voorfilter aardig vies te zijn, dus ik wil niet eens weten hoe het tankfilter en de tank eruit ziet (ogen dicht en nieuwe d'r in) ;-)
Nu heb ik helaas met geen mogelijkheid de tankgever los kunnen krijgen om in de tank te kunnen kijken, dus dat zal toch bij de garage moeten.

Nog een vraag: mijn handpompje is met geen mogelijkheid los te draaien. Die moet toch eerst tegen de klok in losgedraaid worden?
Iemand een tip? WD40?
MBvO

Berichtdoor Semrick » 03 nov 2008, 17:03

Hoi MBvO,

De draaiknop van het opvoerpompje moet je gewoon met de hand los kunnen draaien (inderdaad linksom).
Je zou WD-40 kunnen proberen maar de knop is van kunststof dus ik weet eerlijk gezegd niet of dat helpt. En anders even voorzichtig met een tang maar dan bestaat het risico dat je de knop kapot knijpt.

De tankgever (onder de verbandtrommel) moet je met een dop maat 46 losdraaien maar die zal niet iedereen hebben liggen. Ik heb hem wel maar daar heb jij in Spanje natuurlijk weinig aan. Voor de tankfilter heb je trouwens diezelfde dop 46 nodig.

In dit topic kun je zien hoe het moet.
http://www.w123club.nl/viewtopic.php?f=10&t=3041
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor MBvO » 03 nov 2008, 18:41

Thanks Eric, ik heb het natuurlijk mooi met een waterpomp tang geprobeerd... no way José ;-) lekker toepasselijk... zat in ieder geval wel ontiegelijk vast en mooi recht dus is er nog nooit uitgeweest (evenals mijn verbandtrommel overigens...handig, die Duitse 1e hulp instructies voor Spanjaarden die geen woord over de grens spreken!).
Ik dacht dat de handpomp misschien zo moeilijk ging omdat deze mogelijk vacuum gezogen is, maar aangezien ik juist een overschot aan lucht in mijn systeem heb, lijkt dat wat stug he

Ik baal er wel van dat ik, nu ik eindelijk een leuk en relatief eenvoudig werkje heb, het zelf niet thuis kan doen... mijn auto staat nl. in een collectieve garage waar ze diesel aftappen etc. niet zo op prijs gaan stellen... ben dus nogsteeds op zoek naar een klusmaat via het Spaanse forum - iemand kennissen hier in de buurt?? ;-)<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2008/11/03 17:42
MBvO

Berichtdoor MBvO » 16 jan 2010, 18:27

Een goed jaar later...

Vorig jaar, toen ik de auto net nieuw had, en nog niet zoveel gelezen op dit forum, heb ik dus de tank maar laten reinigen en de filters laten vervangen.
Een goede 10.000 km gereden zonder enig probleem.

Toch begon hij weer te stotteren laatst toen ik - jawel - de tank weer eens bijna leeg had.

Nu zelf maar overgegaan tot het vervangen van de filters (beetje kennis en zelfvertrouwen opgedaan in de tussentijd). Nieuw hoofdfilter erin, appeltje eitje.
Mijn tankfilter is hopelijk volgende week aan de beurt, als ik een klusplekkie kan regelen.
Nieuw voorfilter erin, deze keer een transparante, want vorig jaar was er een ondoorzichtig origineel MB filter ingekomen.
Ik was wel benieuwd hoe dit eruit zou zien, dus ik heb hem maar even opengesneden:

MBvO

Berichtdoor MBvO » 16 jan 2010, 18:32

Overigens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om het door Willem beschreven calibreergaatje in de fitting van het hoofddieselfilter (zie topic ´sukkelen aan 300D´) te bekijken met een spiegeltje. Dit zag er bij mij prima uit (wat wazige foto, maar niet de meest ideale omstandigheden)
<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/01/16 17:34

MBvO

Berichtdoor JantjeV8 » 16 jan 2010, 18:41

Dan is je tank niet helemaal schoon geweest.
Zorg dat je tank volgende week een heel eind leeg is, er komt altijd meer uit dan je denkt!
Controleer of vervang gelijk die slangetjes bij de tankaansluiting.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor MBvO » 16 jan 2010, 18:41

Dat vrees ik ook Jan. Slangetjes zijn allemaal vervangen.
Ik wil ´m binnenkort aftappen en een nieuw tankfilter plaatsen. Eens kijken hoe dat houdt. Als dat op de lange duur toch niet voldoende blijkt, maar weer de tank uitbouwen en spoelen met benzine oid.

Nog een tipje trouwens: ik kreeg mijn (nog originele) handpompje met geen mogelijkheid met de hand losgedraaid (ook niet echt veel draairuimte daar), ook niet na WD40 te hebben laten intrekken etc. Uiteindelijk bleek het een stuk makkelijker te gaan door een inbussleutel 10 met een doekje erom IN de bovenkant van het pompje te steken, en dan naar links te draaien. Toen ging hij zo los.

Tijdje geleden trouwens de vlotter er ook uit gehad, opengemaakt en schoongemaakt. Helaas geen foto´s van. Die was ook een beetje verontreinigd, vooral op de bodem waardoor het contactje voor het reservelampje niet goed werkte. Dat is nu wel opgelost, alleen kan ik de laatste 15 liter diesel in de tank niet gebruiken vanwege het verstopte tankfilter. 2 down, 1 to go :-)<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/01/16 17:50
MBvO

Berichtdoor Motormongool » 16 jan 2010, 19:15

Motormongool

Berichtdoor MBvO » 21 jan 2010, 21:55

Nou, niet alles kan goed gaan de eerste keer. Pff, ben nu weer een beetje afgekoeld maar was wel ff pissig.
Auto op de brug, aan het aftappen via de retour (aanvoer kwam niet meer dan druppels uit), tot zover goed. Vervuiling die eruit kwam viel mee (tegen, eigenlijk) dus zal vooral nog in het filter zitten :-/
Toen aan het kutten geslagen om dop 46 op de moer van het filter te krijgen, wat al niet wilde vanwege de rubber mof die tussen tank en opening ligt. Uiteindelijk die dop erop, was er onvoldoende grip om ´m los te draaien, en een grotere arm paste er niet op vanwege de steekas. Waterpomp tang, ook niet. Grote bahco, ook niet. Nog een paar tikken gegeven met een drijfpen (of hoe heet zo´n ding) maar ook niks.
En toen raakte de tijd op... en kon ik dus de slangetjes weer aansluiten, de diesel (gefilterd) weer teruggooien en onverrichterzake naar huis.
Ik denk dat ik de tank er maar uit haal, dan kan ik in principe thuis doen met een krikje en een paar assteunen, en dan kan ik ´m meteen goed uitspoelen.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
MBvO

Berichtdoor janbenz1 » 21 jan 2010, 22:50

Ik denk dat er momenteel veel mensen preventief de tanken aan het reinigen zijn. :-)
Maar zoals in een ander topic beschreven, een ketting van een hondenriem in de tank gooien, en goed schudden.
Daardoor laat de bacteriehuid beter los, en heb je minder snel weer problemen.
Verbandtrommel even verwijderen, en dan moet het vast lukken.
Ik hoop voor je dat het nu snel klaar is.
Je hebt nu al genoeg brandstof ellende gehad.

Succes, en groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor MBvO » 06 feb 2010, 21:17

De bemoedigende woorden van Jan hebben geholpen, ik ben weer aan de slag gegaan :-)

Vrijdagmiddag vrij, mooi weer en een prachtig uitzicht op weg naar huis!

MBvO

Berichtdoor MBvO » 06 feb 2010, 21:20

Mijn klusplek: buut´n, met uitzicht op de kathedraal en besneeuwde bergtoppen :-) al heb ik meer de binnenkant van mijn kofferbak gezien dan het uitzicht, maar toch.
Auto ´n beetje opgehoogd aan de achterzijde door de wielen op 2 dikke stoeptegels te zetten.

MBvO

Berichtdoor MBvO » 06 feb 2010, 21:29

Tank uitgebouwd, viel goed mee: aftappen via retour (zat nog maar 1,5 emmer diesel in - het hielp wel om de auto rechts iets hoger te zetten, toen kwam er nog wel aardig wat uit de tank, wat eerst niet over de ribbels in de bodem kwam); slangetjes onderzijde tank afgekoppeld en metalen leidingen onder de auto afgedekt met een doekje; tussenscherm weggehaald (4 schroefjes), eierdoos opzij gelegd (zit vast met 1 plastic splitpennetje - trek je er zo uit met een tangetje); EHBO-doosje opzij, vlotter eruit gedraaid; tank los (4 moeren); tankdop eraf en je tilt hem er zo uit.
Ik zag dat bij mij het afdichtingsrubber rondom tankfilter de vorige keer ´verkeerd´ was vastgelijmd, te strak langs de moer van het filter waardoor ik de dopsleutel er niet goed opkreeg. Ff losgehaald en opnieuw verlijmd.

En toen, het grote moment! Jawel, het CHOCOPASTA-filter:

MBvO

Berichtdoor MBvO » 06 feb 2010, 21:31

Het lastige van geen oprit of garage hebben: alles in de auto moeten leggen voor je naar de keuken kan om het filter uit te koken.
Geen foto gemaakt van mijn ´constructie´ met elastiekjes om het filter vrij van de bodem van de pan te houden, maar het resultaat mocht er zijn!<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/02/06 20:35

MBvO

Berichtdoor MBvO » 06 feb 2010, 21:38

Krijg de foto er niet bij ge-edit, dus maar een nieuwe post

MBvO

Volgende

Keer terug naar Techniek