Wij rijden toch ook rustig in Europa?? Zeker met onze oude W123s nu.
Info over de turbodiesel motor:
OM 617A
vijfcilinder viertakt Turbodieselmotor met één bovenliggende nokkenas door middel van dubbele ketting aangedreven en Garret turbolader
type: OM 617.952 (300D Turbodiesel)
cilinderinhoud: 2998 cm3
boring en slag: 91,0 x 92,4 mm
vermogen: 125 pk bij 4.350 tpm
draaimoment: 250 Nm bij 2.400 tpm
De kroon op het dieselmotorgamma wordt gevormd door de in 1979 geïntroduceerde 300 Turbodiesel. Door toepassing van een “Garret Air Research� turbolader kon het vermogen ten opzichte van de 300D met 30 percent worden verhoogd. Ook het draaimoment steeg tot een aanzienlijke waarde: 250 Nm bij 2.400 tpm. Hierdoor waren belangrijke wijzigingen aan de motorconstructie noodzakelijk. Bovendien kon de 300 Turbodiesel alleen in combinatie met de Mercedes-Benz Automatic worden verkregen; vanwege het hoge draaimoment. De uitrusting van de zeer prijzige Turbodiesels stemde overeen met de uitrusting van de 280-modellen.
De OM 617 werd in de limousine en de T-serie verkocht als 300D en respectievelijk 300TD. Bij de 300TD was de situatie ongewoon. In Europa kon alleen de T-serie met de 300 Turbodiesel motor worden uitgerust. In de verenigde staten van Amerika daarentegen werden alle drie modelvarianten geleverd met OM617A (300D Turbodiesel / 300TD Turbodiesel / 300CD Turbodiesel). Deze afwijkende modelpolitiek vind zijn grondslag waarschijnlijk in het feit dat de snelheden in de VS veel lager zijn en in Europa met de 300TDT een zeer duidelijk afgebakende kopersgroep van diesellovers werd bereikt die goed te controleren was.