[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
TAKTAKTAK...........soms rechtsachter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:27

TAKTAKTAK...........soms rechtsachter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

TAKTAKTAK...........soms rechtsachter

Berichtdoor Ronald300D » 08 mei 2008, 01:37

Hoi mensen,

Soms hoor ik rechtsachter een takkend geluid. Het geluid draait met het wiel/as mee.
Alsof er een tak vast aan mijn band zit en tegen de binnenkant van mijn scherm slaat.
Het geluid is er niet altijd. Meestal als ik de auto zonder gas geven laat lopen en langzaam een bocht naar links neem hoor ik het tikken of takken.
Heeft iemand een idee???
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:TAKTAKTAK...........soms rechtsachter

Berichtdoor JantjeV8 » 08 mei 2008, 07:16

De volgende punten 1 voor 1 uitsluiten:

- Speling op de steekassen.
- Wiellagers.
- Ophangpunten en stabilisator van de achtertrein. (Die rubber in het midden bovenin vooral).
- Spiraalveren niet gebroken?
- Remmen vormen geen probleem?
- Differentieel in orde?

Ik zeg niet dat dit meest juiste volgorde is, maar remmerij en wiellagers is heel snel gecontroleerd, dan de steekassen en diff zijn ook met de wielen van de grond vrij snel te beoordelen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Wiebren240D » 08 mei 2008, 09:32

Hallo Ronald

net wat Jantjev8 zegt is snel gekontroleerd.
maar grote kans dat het je steek as is.
dat kun je snel kontroleren of er speeling op zit gewoon met je hand beet pakken en dan in de draai richting proberen te draaien.
als je dan speeling voelt dan komt de steek as eraan.

maar hier in Sneek liggen nog wel gooie steek assen en als je in de buurt woont.
help ik je ook wel even met het eronder zetten.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Trouwkoets » 08 mei 2008, 13:51

Ronald, ik ken het geluid. Heb ik ook gehad de dag voor de laatste sleuteldag in Pijnacker. Direct door Wiebren een vervangende steekas laten meenemen.
Sindsdien het geluid niet meer gehoord, dus de steekas ligt nog op de plank...
Trouwkoets

Berichtdoor Ronald300D » 17 mei 2008, 01:36

bedankt voor de tips, ga ik zeker checken als ik m'n 230E weer op de brug kan zetten. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar als ik mijn automaat van D naar R zet, lijkt het alsof er ergens speling o.i.d. zit en gaat de overgang niet lekker soepel.
Het schakelen op zich gaat wel soepel maar met de voet stevig op de rem voel je dat de "kont" van de auto inzakt (naar D) of omhoogkomt (naar R)???
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968

Keer terug naar Techniek