ik heb al uitgebreid zitten spitten in de posts uit voorbije jaren mbt installeren van een tempomat, maar heb toch nog vragen waarop ik geen antwoord kon vinden, misschien dat iemand me verder kan helpen.
Ik was eerder deze week bij een medeliefhebber om een losse kroonkurkvelg en wat kleine dingetjes op te halen en het kwam ter sprake dat hij een flink deel van de benodigde spullen had liggen van een origineel tempomatsysteem. Onder andere het stuurhandeltje, stangetjes voor gasinrichting, computertje en de regelaar. Ik heb dat in een opwelling overgenomen van hem (zie foto) om in mijn '79 280E 4-bak in te bouwen. Maar na wat in mijn W123 boeken en folders te hebben gekeken kwam ik er achter dat Mercedes nooit tempomats icm handbakken heeft geleverd maar uitsluitend met automaten. Betekent dat dan ook dat het niet in te bouwen is in de mijne?
Dan nog de vraag of dit 'setje' ook de juiste is voor mijn auto, ik lees dat er electrische en vacuumvarianten bestaan, dit lijkt me zo op het oog electrisch. Ik weet ook niet of de onderdeeltjes van een diesel of benzine W123 af komen, en heb zelf als gezegd een benzine. Begeef ik me hiermee op een heilloos traject? Ik mis ook nog (in ieder geval) de pulsgever (heeft Mercedes Only wel liggen als ik me niet vergis) en een kabelboom die lastig te vinden zou zijn, maar alvorens daar achteraan te gaan dacht ik eerst maar eens te checken met de kenners hier of het wel handig is hiermee door te gaan.. (en zo niet, dan heb ik een aantal tempomat delen te koop, maar dat wordt dan een ander threadje..)
- tempomat.jpg (412.96 KiB)