Bij het laten uitlopen van de auto hoor ik een tikkend geluid bij het rechter achterwiel. Bij een constante snelheid handhaven is er geen tikkend geluid waar te nemen. De auto heeft dit al meteen en hoeft dus niet eerst warm gedraaid te zijn. Het betreft een 300D uit 1984 met 406000 km.
Als de koppeling is ingetrapt dan is het geluid het duidelijkst te horen. Maar het is nu ook waar te nemen als er op de motor wordt afgeremd. Het is snelheidsafhankelijk. Bij de eerste keer dat ik het waar nam was het een continu steeds aanwezig (bij gas geven maar ook bij remmen). Ik wou toen stoppen met rijden om te kijken wat er aan de hand was. Ik reed daarbij door een kuil en het geluid was weg. Ik ben toen maar verder gereden.
Ik heb de auto op de krik gehad en het wiel laten draaien op te luisteren waar het geluid weg komt. Dit is in de aandrijfas / kogellager of de remschijf. Er zit geen ruimte op het wiel, het zal het lager dus niet zijn (volgens mij gaat een lager ook zingen als hij aan het stukgaan is).
Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor de reacties.
Ik ben trouwens aanwezig op de technische dag.