[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
tikkend geluid bij >100km/u : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:49

tikkend geluid bij >100km/u

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

tikkend geluid bij >100km/u

Berichtdoor jeronimus » 22 jul 2011, 10:08

Hallo allemaal,

Inmiddels alweer 4 maanden aan genieten van mijn 230C. Toch weer iedere keer een genot daarmee over de wegen te zoeven.
BEgin echter steeds duidelijker te worden dat deze oude dame de nodige aandacht blijft houden.

Zo is nu ook wat aan de hand....

De MB rijdt subliem tot aan 100 km/u. Wanneer ik op de snelweg rij en ga naar de 110 km/u, dan hoor je steevast een (snel) tikkend geluid. Dit lijkt onder de versnellingspook (automaat) vandaan te komen. iemand die dit misschien herkent?
Hoor graag van jullie!

groetjes
Jeroen
(W123 230C, automaat, carb, 1978)
jeronimus
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: tikkend geluid bij >100km/u

Berichtdoor Maikel » 22 jul 2011, 10:13

kleppen te ruim gesteld ?

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Hans230CE » 22 jul 2011, 10:43

Kilometerteller/kabel??

Ik had ook het tikkende geluid dat steeds snellerging, bleek uiteindelijk de teller te zijn, hij telde niet meer op en het slippen veroorzaakte het geluid. Dat leek ook niet uit het klokkenspel te komen, maar meer naar rechts
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Zozo » 22 jul 2011, 13:13

Ik zou er zeker even van willen overtuigen dat het niet pingelen/kloppen van de motor is. Hoogtoerig kloppen kan heel erg schadelijk zijn. Is op forum ook moeilijk om een geluid goed te beschrijven en dan denk je aan vanalles, soms het ergste het eerst. I.i.g, Juiste brandstof octaan gehalte, onstekkingstijdstip, bougievervuiling en kleppen controleren bij het vermoeden van pingelen.

Maar kan natuurlijk ook een los getrild onderdeeltje zijn dat nu net in dit toerenbereik voldoende vibreerd om geluiden te maken..
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE

Berichtdoor jeronimus » 23 jul 2011, 21:47

Dank voor de tips alvast!
Het is inderdaad moeilijk een geluid te beschrijven.
Dat pingelen/kloppen van de motor,,, wanneer treedt dat op? De motor loopt (naar mijn inschatting) er netjes. Tot aan het 100 km/u loopt/draait alles zeer zoepel.
SChijnt wel dat de MB vrij zuinig is afgesteld (stationair) een paar maanden geleden voor de APK keuring.
Verder is er 1 maand geleden LPG ingebouwd, zou het daar nog mee te maken kunnen hebben?

Ik heb sterk het idee dat het onder de shifter vandaan en het met de automaatbak heeft te maken. Zou daar iets aan de hand kunnen, tandwielen ofzo, die bij >100 km/u een tikkend geluid beginnen te maken?

vrgr
Jeroen
jeronimus
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Zozo » 24 jul 2011, 09:35

Pingelen, is het te vroeg onsteken van de brandstof. Dus terwijl de zuiger nog in de opgaande slag is om kompressie op te bouwen krijgt hij al een explosie op zijn donder en wordt naar beneden geforceerd. Maar dat laatste lukt dus niet en wordt de zuiger, drijfstang en hun lagers zoveel tegengewerkt dat het allemaal gaat wringen en kantelen en dat kan geluid maken. Dat geluid kan varieren tussen pingelen alsof er belletjes in je mototr zitten of een tikkent tot zelfs kloppend geluid in de motor. Ik heb boven al beschreven wat de meeste oorzaken van pingelen kunnen zijn en wat het meest voor de hand ligt om te kontroleren als je verdenkt dat het dat is. Pingelen wordt vaak pas duidelijk bij zeer lage snelheden (onder)toeren of bij hoge toeren.

De motor moet zijn goede eigenlijk verkeerde ;) momentum vinden om dit te laten horen. Laat anders eens iemand met meer ervaring meerijden, deze hoord meestal wel meteen of het dat is. Maar ik heb ook al monteurs pingelen horen roepen terwijl er enkel een paar losgetrilde hitteschildjes op de uitlaat dat geluid veroorzaakten.
Geluiden kunnen op de meest vreemde plekken lijken te zitten en kan bij verschillende toerentallen door de hele auto heen resoneren. Ik heb het eens gehad dat ik bij lage snelheid links voor een bromtoon hoorde en vanaf 80 kmh heel zachtjes een doedelzakconcert achter me. Had ik een passagier dan was het geluid nagenoeg weg ??? Ik dacht dus das duidelijk en wiellagertje vervangen. Maar die was het dus niet, dus zoeken en zoeken, bleek het de tussenlager van de cardan te zijn terwijl daar voelbaar en optisch niets mee aan de hand was. En ook het geluid leek volgens ieders orientatie niet van die plek vandaan te komen tijdens het rijden.
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE

Berichtdoor jeronimus » 01 aug 2011, 20:35

Hallo allen,

WEl..
Ik ben er nog steeds niet achter waardoor het tikkend geluid wordt veroorzaakt. Vandaag vanuit Limburg naar Utrecht gereden ... bij 100 km/u begint het tikken. Naar mate je nog sneller gaat rijden wordt het heftiger/luider (bij 110 / 120 km/u). Ik rijd voorlopig maar niet harder dan 100 km/u totdat ik weet wat er speelt. Zou het ook met de kleppen te maken kunnen hebben? Vorige maand LPG installatie ingelegd, wellicht dat de kleppen gesteld moeten worden?

Is er wellicht iemand in de omgeving Utrecht, die eens zou willen luisteren naar mijn tikgeluid om tot een juiste diagnose te komen ? ;)

met vriendelijke groet
jeroen
jeronimus
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 02 aug 2011, 21:45

hoi Jeroen, kontroleer eens of er geen rubber stofhoes om je aandrijfas zit (bij de langsvertanding), wanneer deze gescheurd is kan hij door de centrifugaalkracht ergens tegenaan komen en behoorlijk veel lawaai maken!

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Keer terug naar Techniek