[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
tikkende 230E bij toeren maken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:19

tikkende 230E bij toeren maken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

tikkende 230E bij toeren maken

Berichtdoor Peter » 16 nov 2010, 21:32

Beste forummers,

Sinds afgelopen juni maakt mijn 230E uit 1983 een tikkend geluid. Het doet zich alleen voor bij een warme motor (dus na 10 minuten rijden ongeveer). En verder alleen bij wat meer toeren. In alle versnellingen bij wat doortrekken gaat hij ratelen. Ik kan het het best omschrijven als een rollende "RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" zeggen. Die frequentie heeft het en het is heel constant.

Degene die altijd mijn onderhoud doet heeft het ook gehoord toen hij bij me in de auto zat. Hij dacht dat we maar eens de kleppen moesten stellen. Dat hebben we vorige week gedaan, maar helaas is het tikken/ratelen er niet mee weg. Het is niet heel hard, maar duidelijk aanwezig en ik weet zeker dat het er niet was voor juni.

Hopelijk heb ik duidelijk omschreven wat het probleem is en ik ben benieuwd of iemand kan zeggen wat het is. Bij 100 km/uur in de 5e versnelling is het continu aanwezig en ook al is het niet hard, het is wel storend. Hij doet het ook als ik gas geef in zijn vrij. Het heeft ook niets met de ventilator te maken.

Alvast bedankt weer!
groeten, Peter
Peter

Re: tikkende 230E bij toeren maken

Berichtdoor Tinus60 » 16 nov 2010, 22:39

Ik had ook zo'n permanenten tik in mijn 230E en dat bleek de pakkingen te zijn van mijn uitlaatspruitstuk. deze lekte behoorlijk.
Nadat ik deze vervangen had was het tikken verdwenen.

Groeten,
Tinus60
Tinus60

Berichtdoor JantjeV8 » 17 nov 2010, 08:55

Dat kan van alles zijn, van een losse uitlaat, naar de versnellingsbak tot de motor zelf.

Voor hetzelfde geldt is het je dynamo, maar je service monteur moet toch wat gericht iets kunnen noemen.

Met de schroevedraaier eens luisteren in de buurt van je distributiehuis kan veel verheldering geven.

Is het niet je tussenlager of de cardan.

Zo kun je aan het gokken blijven.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MajikSimon » 17 nov 2010, 18:28

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt bij een 230E...
Geloof het of niet maar toen zat er wat weinig olie in.
Bij vullen tot max was het weg..., let wel er zat wel voldoende in, maar niet op max nivo...
Als ie het in zijn vrij ook doet als je stationair stilstaand even gas geeft denk ik meer aan dat het echt de motor is.
je kon blijkbaar niks zien aan de kleppentrein neem ik aan.
Wat voor olie zit erin en hoe lang al? hoe is je oliedruk bij warme motor? stationair? en bij gasgeven?

Ik vond het destijds bij mij heel maf, ik dacht toen meer aan de kleppentrein en bij jou nu ook eigenlijk
maar check het toch maar even.
MajikSimon

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 17 nov 2010, 21:23

zoals mijn voorgangers ook al schreven : dat kan vanalles zijn. Ik zou ook de motorkap eens opentrekken, wagen in zijn vrij en de gashendels eens aantrekken zodat je meer toeren krijgt, op die manier kun je wellicht het geluid localiseren. Weet je zeker dat de klepspeling goed staat? heb je met warme of met koude motor gesteld? je moet dan namelijk andere waarden aanhouden. de speling op zich is zelf vrij makkelijk te controleren. Mocht je bang zijn om daar aan te zitten, meten kun je altijd zo even doen met de voelermaatjes, als je alleen meet verstel je nog niets. Idd een beetje meer olie zou ook een oorzaak kunnen zijn is mijn ervaring
AdriaanVogelzang

Berichtdoor MBvO » 17 nov 2010, 22:58

Een vriend van me had dit ook met z´n auto (toffe auto: HKT F20!), je hoorde de kleppen tikken als je gas gaf. Bleek een scheurtje te zijn in het uitlaatspruitstuk, vermoedelijk door een bewegende uitlaatpijp gescheurd op de zwakste plek. Ik zou inderdaad de auto eens op een stille plek zetten, starten, klep open en eens aan alle kanten luisteren: bij de spruitstukken, uitlaat, distributiezijde etc.
MBvO

Berichtdoor Peter » 18 nov 2010, 12:10

OK, hartelijk dank voor alle tips! Ik zal samen met de monteur nog eens goed gaan luisteren. En olie vullen tot precies max is om te beginnen heel makkelijk uit te proberen.

Pakkingen van het uitlaatspruitstuk zijn pas vervangen in verband met een kleine lekkage.

In zijn vrij doet hij het inderdaad ook, dus zou niet in de aandrijving kunnen zitten lijkt me. T kan natuurlijk nog steeds wel iets zijn dat met de motor meedraait zoals Dynamo neem ik aan.

Klepspeling is volgens mij goed gesteld, Hij had de precieze maten voor stellen met koude motor zoals we hebben gedaan, dus dat moet goed gelukt zijn.

Olie zit er nog maar een half jaar in en ik check regelmatig niveau. Oliedruk is koud 3, warm in vrij tussen 1,6 en 1,8 en warm met gas geven 3.

We gaan even met de tips aan de gang.

Bedankt
Peter

Berichtdoor pjb » 19 nov 2010, 08:37

In het ergste geval zou je misschien denken aan drijfstanglagers, maar wat ook zou kunnen, en dit heb ik zelf meegemaakt met een 230E W124 is dat er een kantelende zuiger in zit. Je zou dan compressie moeten meten. Als een zuiger kantelt dan is er een zuigerveer gebroken of zodanig versleten dat hij teveel ruimte in de cilinder heeft, dan heb je uiteraard ook compressieverlies.

Ik hoop voor je dat dit niet het probleem is, ik heb toen ook lang moeten zoeken voordat ik het probleem gevonden had.

Succes Gr Pieter.
pjb

Berichtdoor Herman250 » 27 nov 2010, 15:29

Hoi,

Heb je al aan de distributieketting gedacht? Bv de spanner of de geleider.

Gr Herman
Herman250

Keer terug naar Techniek