Met interesse dit topic gelezen.
Toch kon ik het niet laten om te informeren hoe het stoelframe (lees verenpakket) vervangen kan worden.
Gisteren in Hapert bij Mercedes-only (
www.mercedes-only.com) voor 35 euro een nieuwe stoelframe gekocht.
(dit is het oude frame)
Voor mijn neus is het frame uit de stoel gehaald dus kon ik goed kijken hoe alles in elkaar zat (met dank aan Ivo).
In ieder geval toen moest ik het nog maar gaan doen.
Vanmorgen begonnen. Stoel uitbouwen en lekker naar binnen verder sleutelen.
Het is even lastig om de hoogteverstelling van de stoel te demonteren maar daarna wijst het zichzelf.
Na ca. 3 uur (tja, de eerste keer) was ik klaar. Voor mijn gevoel ben ik het langst bezig geweest om de draaiknop van de rugleunig fatsoenlijk te verwijderen omdat je niet precies weet hoeveel kracht je moet zetten en alles kan kapot.
Het verwijderen van de bekleding inclusief paardehaar van het verenpakket is kinderlijk eenvoudig omdat het niet mechanisch vast zit of is verlijmd.
Stappen;
- stoel demonteren
- rugleunig demonteren
- veren voor hoogte verstelling verwijderen
- hoogteverstellingsrail verwijderen (3 schoeven waarvan 1 in het midden dus even met een hamer het schroefgat in de juiste positie brengen)
- geleiderail stoel verwijderen (ook 3 schroeven dus wederom even zoeken)
- zitting ondersteboven leggen en er bovenop leunen
- eerst de achterzijde van de bekleding uit de sleuf duwen (naar je toe)
- overige bekleding losmaken
- frame eruit halen (zitten sommig 'nietjes'in de weg maar vormen geen probleem) gewoon voorzichtig duw- en trekwerk
- nieuw frame erin (even frotten, komt goed)
- omgekeerde volgorde volgen. Let op er moeten enkele onderdelen op spanning worden aangebracht maar kost niet heel veel moeite. En middelste schroef altijd als laatste aanbrengen (lukt anders niet).
Nu weer lekker comfortabel cruzen!:woohoo:
Groet,
Ad
Lichtstadgroep