Dag allemaal, even een ervaring delen.
Een paar weken geleden startte mijn 300D sedan (of die van de vriendin ) niet meer. Als je 'm wou starten begon er telkens een oranje lichtje in het dashbord heel snel te knipperen en dan stopte het. (Ik vond in de handleiding geen uitleg bij dit lichtje in het dashboard).
Met startkabels kreeg ik 'm wel direct aan de praat. Raar... Ik dacht waarschijnlijk is het de alternator (dynamo) die veel geleden heeft en dus niet meer voldoende bij zou laden. Dus deze gedemonteerd en naar een revisie gebracht hier in de buurt, voor 50 euro had die 'm helemaal opgeknapt en op de testbank bij hem gaf deze 14,8 V. Zeker genoeg.
Ok, deze teruggeplaatst en rijden maar...
Tot twee dagen erna, weeral hetzelfde probleem. Proberen te starten, en weeral het oranje lichtje dat snel knippert, stopt maar geen beweging in de motor te krijgen. Raar.
Weeral de alternator eraf gehaald, teruggegaan naar de reviseur, ondertussen de alternator van mijn 300D - combi genomen maar het euvel bleef. Als we meten aan de batterij, kregen we maar 12V, dus de batterij werd niet bijgeladen. De reviseur bleef overtuigd dat het niet aan de alternator lag, want idd bij hem op de testbank nog altijd 14,8 V.
Dus ondertussen al 3 maal de alternator gedemonteerd en teruggeplaatst (gelukkig is dit vlug gebeurt) zonder resultaat. Dan verder onderzoeken waar het probleem zich dan wel bevond...
Stroomverlies ergens mss...
Na veel doormeten en nakijken, hebben we uiteindelijk het probleem gevonden. De relaisdoos van de gloeiers is defect wat ervoor zorgde dat deze bleven gloeien en zo heel veel stroom verbruikten... Genoeg om de batterij leeg te halen samen met het algemeen stroomverbruik. Je hoorde idd de relais niet meer afspringen als je begon te gloeien.
Nadat ik deze relaisdoos vervangen had, eerst die van mijn andere 300D - combi proberen, (toch handig als je 2 dezelfde types van wagen thuis hebt staan ) bleek het hele probleem van de baan en nu start ie weer als nieuw.
De relaisdoos kosten rond de 100 euro.
Hopelijk krijg ik nu wel geen probleem om de gloeibougies eruit te halen omdat deze bleven doorgloeien... Tot nu toe nog niet geprobeerd. Wat denken jullie? Heeft iemand zoiets al meegemaakt?
Dus hopelijk is deze info nuttig voor andere mensen met een diesel die ergens een start-/stroomprobleem hebben.
PS: Als je de relaisdoos opendoet heb je een stekker met 5 pinnen, die komen overeen met je gloeibougies en zo kan je dus ook heel makkelijk je gloeiers zelf test
De grootste tip: 2 dezelfde types van wagen thuis hebben staan is superhandig om dingen te testen en uit te proberen !
Groeten,
Wim