De stemming is er een beetje uit na de aanschaf afgelopen dinsdag van de rode 240D.
Ondanks dat ik een vriend had meegenomen bij de bezichtiging (die al een aantal benz-oldtimers versleten heeft) blijkt nu dat ik rechts achter een flinstone plek heb.
Kennelijk niet goed gekeken, en zelf heb ik nog NULL verstand van auto’s.
Na aanschaf zelf dus een rondje auto gedaan (rondje bodem) en hier schrok ik toch behoorlijk! Een scheur van ruim 40 cm achter de passagiersstoel (zie foto). En flink wat water zowel links als rechts in de bak. (het had ook flink geregend vorige week)
Zware paniek want dat had ik allemaal niet ingecalculeerd.
Klussen is best leuk, maar van auto’s weet ik nix.
De bitumen wat weggetrokken, bekleding weg. De schade loopt vanaf achterbank tot half de voorstoel. Rechts voor zie ik ook roest maar geen scheur of gat. De Bitumen moet ik daar nog weghalen. En uiteraard de oorzaak achterhalen.
Ik heb natuurlijk flink zitten lezen op het forum. Ik schijn niet de enige te zijn met dit probleem!
Ik heb voor mezelf maar even een stappenplan gemaakt.
Omdat ik dus een groentje ben op auto en reparatiegebied, hoor ik graag van jullie of het stappenplan een beetje klopt en aandachtspunten tijdens de “operatie�.
Ik zal een deel gewoon op straat moeten doen en een deel kan ik doen in een klushok van een vriend.
Het lassen zal ik moeten uitbesteden, maar het voorwerk wil ik graag zelf doen. (zo leer je tenminste ook nog wat!
Nu vroeg ik me af of er voor het deel dat rot is bij mijn Benz geen reparatiedeel te koop is wat al in de vorm is en er dus makkelijker op te lassen is.
Wat is de schade in Euri’s van het lassen?
Bij wie kan ik dat voordelig laten doen?
Zijn er clubleden die eventueel willen assisteren bij de voorbereiding in de omgeving haarlem (aanwijzingen zijn al goud)
Is een dremel met slijpschijf voldoende om alles voor te bereiden?
Ik wil deze auto dus weer op de weg krijgen (dat was overigens dus niet mijn 1ste gedachte toen ik de rot ontdekte, maar ik ben nu weer bij verstand ï?Š )
Hopelijk hebben jullie nog goede adviezen
Graag hoor ik of het stappenplan een beetje klopt
Groeten
Otto
Stappenplan roest / gaten in de auto:
Oorzaak lekkage:
1. scharnierbak
2. voorscherm van de voorwielkast
3. voorraamrubber / achterraamrubber
Scharnierbak
1. check scharnierbak op
a. verstopping
b. roest
c. gaatjes (die er niet horen)
d. afdekdelen los onder het dashboard, zie je bruine strepen, dit duidt op watersporen (afkomstig van lekke scharnierbak)
2. reparatie scharnierbak
a. roest wegschuren
b. afwerken met Fertan / novorox / rx5 / Owatral
c. Staalplamuur ??? (is dit juist??)
d. 2 komponenten primer
e. naden afwerken met naden- cq strijkkit
f. de hele bak bespuiten met antisteenslag (unterbodenschutz)
Raamrubbers
1. Kitten met Sikaflex 221
Behandeling rotte plek in bodem
1. bitumen wegtrekken m.b.v. verfbrander
2. rotte delen wegslijpen tot gezond staal
3. 2 componenten primer rond het gat
4. lassen
5. teerplaat branden op onderplaat
6. tectyleren onderplaat
7. van binnen: nieuwe bitumen erop?? (is dit voor de Benz te koop)
8. aflakken
Bericht gewijzigd door: Otto, op: 2007/05/13 19:22<br><br>Bericht gewijzigd door: Otto, op: 2007/05/13 19:44