Hoi,
Interessante vraag. Ik heb me deze vraag ook gesteld. Ik dacht in eerste instantie dat mijn 280E de 4e trap niet schakelde. Ik heb nog nooit harder dan 140~150 gereden en dat zou die in de derde trap moeten kunnen (volgens de indicatie op snelheidsmeter). Dus ik ging erg twijfelen. Tot het moment dat ik bij 120 de kick-down intrapte. Dan weet je dat je wel degelijk in de vierde trap reed. Ik heb geen toerenteller in de 280E zitten (is niet chic he), dus ik kan het niet zien of meten, ik moet het op het gehoor doen.
Maar daarop doorbordurend klinkt het me allemaal niet zo maf hoor. Het is een auto uit de jaren 80, toen had je nog geen vijfde versnelling (of net wel) en moest je in vierde versnelling de topsnelheid halen. Dan moet je toeren gaan makan
. Mijn vader had vroeger in die tijd een Peugeot 504. Een veoirversnelling, die schakelde je al naar vier bij 70~80 km/h en in diezelfde versnelling haalde je ook zijn top. Zo was het in die goede oude tijd.
Maar laten we alle feiten eens op een rijtje zetten. Je rijdt 100 in zijn vier en de motor maakt dan 3000 toeren. Bij 120 maakt de motor 3600 toeren. Ook een automatische versnellingsbak kent volgens mij een lineaire verhouding: Twee keer de toeren in is twee keer de toeren uit. Dan hebben we hier dus een toerentoename van 30 omw/min per 1 km/h extra snelheid. Bij mijn weten komt het maximum vermogen (wat ooit 186PK was!!!!) vrij bij +/- 5700 omw/min. (uit mijn hoofd). Laten we het erop houden dat je met accelereren niet verder komt dan die 5700 omw/min. Dan zou de wagen volgens jou gegevens een top moeten hebben van +/- 190Km/h ((5700-3000)/30)+ 100 = 190Km/h. En dat kan best wel eens aardig kloppen lijkt me.
Dus hoe zeer ik het ook met je eens ben dat je zou verwachten dat die heerlijke zescilinder met een snelheid van 100 Km/h lekker lui in de toeren zou rijden, je veronderstelling lijkt te klopen als een bus.
groet,
Vincent.