Dat is een goede vraag... Wat ik niet voorbij heb zien komen is de Balanceerschijf en trillingsdemper van de krukas..
Ik neem aan het betreft hier een OM617 motor, en deze heeft dit ook..
https://images.ecosia.org/tGvfvJMgQ3RDN ... lley-2.jpgNu heb ikzelf een andere motor, M110 benzine maar deze heeft net zo goed een trillingsdemper en balanceerschijf op de krukas. In mijn geval moet je bij vervangen van de pakking van een lekkende krukaslager de balanceerschijf eerst merken (met een centerpunt) alvorens je deze eraf haalt. Lekkende kering vervangen en de schijf terugzetten zoals deze gemerkt is. Doe je dit niet is de hele motor in onbalans en krijg je hele vreemde trillingen en geluiden. Dan zit daar nog een trillingsdemper op de balanceerschijf. deze schijf lijkt van staal te zijn maar is eigenlijk 2 in 1 met daartussen een rubber. Deze is op de balanceerschijf geschroefd met een 6 tal inbusbouten.
Volgende vraagstukken.
1 Is ooit het krukaslager kering vervagen?
2 moet bij de OM617 de balanceerschijf bij demontage gemerkt en goed terug gemonteerd worden? En is dit dan ook gebeurd?
3 Zijn nog alle bouten aanwezig waarmee de trillingsdemper op de balanceerschijf is bevestigt?
4 Is je trillingsdemper op de krukas nog goed, zijn er deuken of is deze krom?
Zo nee betreffende punt 3 dan is de krukas en eigenlijk de gehele motor in onbalans. Deze bouten breken nogal eens graag af. Wanneer de monteur dat stiekem verzwijgt
zit jij daarna met vibraties.
Het is en blijft oud en mogelijk verroest en aangekoekt.. Of bouten breken af of de inbus draait dol. Dan krijg je de trillingsdemper er niet meer vanaf, dan krijg je de poelietrekker niet erop. Wil je dan alsnog die lekkende kering vervangen, moet de radiator eruit om er aan te komen, uitboren, etc etc. Dan heb je van die koekenbakkers die dan als alternatief de trillingsdemper met balanceerschijf en al met geweld van de krukas forceren. Soms met koevoet en zware hamer. Met een beetje pech slaan ze deuken in de trillingsdemper. Omdat dit een met rubber gevulde stalen huis is, kunnen ze deze krom meppen. Zetten ze dan ook nog eens de balanceerschijf verkeerd terug?
Tel het maar op.
Het gebeurd, ik heb het zelf meegemaakt.. Sommige koekenbakkers maken op goed geluk meer kapot dan dat ze repareren. En houden dan maar stiekem hun mond en weten van niets als je terug komt met vragen. Nee dat was al zeggen ze dan..