[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
turbo problemen? : Diesel Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:13

turbo problemen?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re:turbo problemen?

Berichtdoor frank_300tdt » 20 dec 2007, 15:47

en nog een keer in het echt. Je ziet dat het allemaal ingebouwd is zodat je er niet bij kunt. Het enige wat ik kan doen is op de druk aansluiting een druk aanbieden en dan horen of daar binnenin iets gebeurd. maar echt zien kun je niks. Of ik moet de wastegate los halen natuurlijk.

frank_300tdt

Berichtdoor Benz300 » 20 dec 2007, 16:43

weizengelb,ik heb dus precies hetzelfde als jij.niet van z'n plek af te krijgen,en 4 seconden later gaat 'ie wel weer goed.

groet
john
Benz300

Berichtdoor alex240diesel » 21 dec 2007, 22:13

alex240diesel

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:47

Hallo

Net de turbodruk gemeten. Ik heb de slang die gaat van het inlaatspruitstuk naar het "umschaltventil uberdruckschutz" door midden geknipt om er een t stuk op te zetten. het is een 6mm stugge slang. Als t stuk heb ik een 6mm quickstar t stuk van Festo genomen. Past perfect. Op het t stuk heb ik een manometer aangesloten die tot 2,5 bar gaat. Vervolgens heb ik op de diagnosestekker onder de motorkap pin 7 en 9 gezocht en daarop een multimeter aangesloten. Je moet natuurlijk wel een multimetermeter hebben die ferquentie kan meten. Bij stationair loop heb ik 11,7 HZ gemeten. vermenigvuldigd maal 60 geeft 702 RPM. beetje laag maar binnen de specs. Vervolgens heb ik zowel de drukmeter en de multimeter op de bijrijdersstoel gelegd met de kabel door het raam en tussen de motorkap. Rijden maar: in de "L" stand en met de voet op de rem het toerental op laten lopen naar 4000 toeren. Resultaat: met pijn en moeite 0.6 bar(moet 0.7-0.8 zijn) Ook even de andere toerentallen gemeten 2000 toeren: 0.1 bar (moet 0.7 -0,8 zijn), 1500 toeren: 0 bar (moet 0.5-0.5 bar zijn)

conclusie: te weinig druk.
vraag: is de turbo kapot? staat de wastegate continu open? zit de turbo vol met kool? is het inlaatspruitstuk met alle leidingen lek?

Ik vermoed dat het met de wastegate en met kool afzetting te maken heeft.

genoeg om nog te onderzoeken dus.

frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:48

doorknippen luchtslanG:

frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:49

de slang leidt naar het umschaltventil: deze zorgt ervoor dat de pomp meer diesel leverd als de turbodruk omhoog gaat<br><br>Post edited by: frank_300tdt, at: 2007/12/22 17:50

frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:51

hier het umschalventil

frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:52

alle benodigdheden: drukmeter, t stuk en 6mm stugge slang

frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:53

alles aangesloten: ik heb de drukmeter met een kort slangetje aangesloten om te testen. Tijden het rijden heb ik natuurlijk een langere slang gebruikt

frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 22 dec 2007, 18:55

na het meten heb ik een doorvebindstuk tussen de doorgeknipte delen gezet om de boel weer dicht te krijgen. Ook nog maar een foto van de hele wagen:

frank_300tdt

Berichtdoor alex240diesel » 23 dec 2007, 13:12

Als het niet te veel werk is om de waste-gate te verwijderen zou ik die eerst eens gaan bekijken als hij uit het huis is, en deze dan eventueel reinigen. dat je te weinig druk meet bij 4000 rpm, slechts 0,1 bar, zegt niet zoveel, maar bij lage toerentallen zegt wel een hoop. De turbo wordt dan echt niet aangestuurd door het uitlaatgas, dus ergens een lek. Suc6 met verder hobbien. ben benieuwd!!
alex240diesel

Berichtdoor Toontje » 24 dec 2007, 07:43

hoi hoi
wat is een 200D met trekstarter toch lekker simpel maar ook wat wazig op het gaspedaal trap je in en in het vooronder word er iemand wakker gemaakt die zegt jongens er word velangd dat we wat meer gaan doen komt er eerst werkoverleg word er gebromd en uiteindelijk tot overeenstemming gekomen met betrekking tot verhoging van inkomsten (lees diesel)word de snelheid wat opgevoerd lijken net operators gaat nooit zonder brommen .
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mathieu300CDT » 25 dec 2007, 17:39

Hier nog een link ( http://www.dieselgiant.com/mercedesalda ... mservi.htm ) heeft ook het een en ander met je turbo te maken.
Mathieu300CDT

Berichtdoor frank_300tdt » 27 dec 2007, 00:50

HAllo Mathieu,

Hier heb ik al naar gekeken. Mijn leiding was brandschoon. Het verbaasd mij trouwens hoeveel zwarte troep in die leiding zat (bij dieselgiant) waar komt die troep vandaan? volgens mij heb je dan toch een ander probleem met je carterventilatie? Ik ga een van de komende dagen proberen de waste gate los te halen om te kijken hoe die er uit ziet en of hij nog goed werkt.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor Mathieu300CDT » 27 dec 2007, 01:13

Hoi Frank, Inderdaad zwarte smeurie, hij zat bij mij ook goed vol die banjo, ik heb de boel goed schoongemaakt en een nieuwe vacuum leiding er op gezet om het maar aftemaken ik had toen wel iets vebetering in het oppakken van de toeren, althans voor mijn gevoel! ik hoopte eigenlijk dat het zoiets simpels bij jou zou zijn maar helaas, ik hou mijn ogen open voor je .

groet,

Mathieu
Mathieu300CDT

Berichtdoor frank_300tdt » 03 jan 2008, 20:57

Hallo,

Ben weer iets wijzer geworden mbt tot de waste gate: ik heb ontdekt dat de turbo druk verliest door de slang die naar de wastegate gaat. Toen ik de wastegate wilde testen heb ik een grote (60Ml) injectie spuit erop gezet om te horen of er iets in beweging zou komen. Ik dacht: ik zal maar eens flink op die spuit duwen. Ik drukte er gewoon doorheen!!! Ik hoorde de lucht aan de onderkant van de wastegate eruit komen. Even een spiegeltje gehaald en aan de onderkant van de waste gate gekeken: Er zit een gat in. Het lijkt er op dat dit gat er hoort te zitten, maar het lijkt mij stug dat daar de lucht uit de turbocompressor uit moet komen. Tevens vond ik dat de afstelschroef van de waste gate erg ver naar buiten gedraaid zat (hiermee stel je de openingsdruk af. Dit wetende heb ik het volgende gedaan: Eerst de instel schroef van de wastegate helemaal naar binnen gedraaid (dan zit de klep in ieder geval helemaal dicht),met een griptang de rubber slang van de turbocompressor dichtgeknepen, de drukmeter weer aangesloten en weer een stukje gaan rijden. Het resultaat: 0.9bar!!!!! Hier moet ik voorzichtig mee zijn natuurlijk, het gaspedaal niet te ver indrukken. Tijdens een proefritje van maastricht naar reuver en terug maar weer eens het dieselverbruik gemeten: 1 op 11. In ieder geval een stuk beter dat het was!!. Ik zit wel nog met een behoorlijk verschil in wat de dagteller aangeeft en wat de werkelijk gereden kilometers (volgens de routeplanners op internet) ik meet een afwijking van soms wel 15%. Heeft hier iemand nog iets zinnigs over te zeggen??

In ieder geval weet ik dat de waste gate stuk is. Ik ga die turbo boer maar eens bellen of hij nog zo'n ding heeft liggen.. wordt vervolgd>>>>

frank_300tdt

Berichtdoor Weizengelb » 04 jan 2008, 13:41

Mijn vader is met zijn 300TDT naar een Mercedes dieselmonteur geweest. deze heeft gezegd dat er waarschijnlijk een membraantje stuk was in de inspuitpomp en dat deze opnieuw ingesteld moest worden. het had niks te maken met de automaat dacht hij.
Wellicht dus ook niet met de turbo...
we zullen zien.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor frank_300tdt » 04 jan 2008, 18:30

hallo mathieu,

Het enige membraan dat in de pomp kan zitten is die van de ALDA. Dit membraan regelt een hogere diesel toevoer als de druk in het inlaatspruitstuk omhoog gaat. eigenlijk een soort correctie. Als deze niet goed meer werkt kan dat twee zaken betekenen: het mebraan is stuk (lijkt mij stug, is een zeer degelijk metalen menbraan) of de leiding van het inlaatspruitstuk naar de ALDA is lek of zit dicht. Als de leiding lek is kun je die eenvoudig vervangen. Als hij dicht zit is dat ook eenvoudig te verhelpen. Kijk hiervoor op: http://www.dieselgiant.com/mercedesalda ... mservi.htm

Als de ALDA niet meer goed of in het geheel niet meer werkt krijgt de motor te weinig diesel bij bepaalde drukken. Gevolg is dat je minder vermogen hebt, hij verbruikt daarentegen minder. Om de ALDA te vervangen is het volgens mij niet nodig de pomp te verwijderen. Ik kan hiervan echter niets in het werkplaatshandboek vinden. Ik ben benieuwd wat die dieselmonteur er van bakt.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 04 jan 2008, 18:34

Hier de beschrijving van het ALDA systeem in combinatie met de turbo uitgelegd.

gegroet

Frank

frank_300tdt

Berichtdoor Weizengelb » 04 jan 2008, 23:59

Super info!! bedankt!
Ik heb geen eerdere ervaring met turbomotoren.
Ik heb wel ooit zo'n motor uitgebouwd, die wilde ik toen in mijn W114 zetten, maar ik heb hem toch maar weggedaan toen...

Ik ga eens kijken bij mijn pa.
Groetjes, Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

VorigeVolgende