Hallo
Net de turbodruk gemeten. Ik heb de slang die gaat van het inlaatspruitstuk naar het "umschaltventil uberdruckschutz" door midden geknipt om er een t stuk op te zetten. het is een 6mm stugge slang. Als t stuk heb ik een 6mm quickstar t stuk van Festo genomen. Past perfect. Op het t stuk heb ik een manometer aangesloten die tot 2,5 bar gaat. Vervolgens heb ik op de diagnosestekker onder de motorkap pin 7 en 9 gezocht en daarop een multimeter aangesloten. Je moet natuurlijk wel een multimetermeter hebben die ferquentie kan meten. Bij stationair loop heb ik 11,7 HZ gemeten. vermenigvuldigd maal 60 geeft 702 RPM. beetje laag maar binnen de specs. Vervolgens heb ik zowel de drukmeter en de multimeter op de bijrijdersstoel gelegd met de kabel door het raam en tussen de motorkap. Rijden maar: in de "L" stand en met de voet op de rem het toerental op laten lopen naar 4000 toeren. Resultaat: met pijn en moeite 0.6 bar(moet 0.7-0.8 zijn) Ook even de andere toerentallen gemeten 2000 toeren: 0.1 bar (moet 0.7 -0,8 zijn), 1500 toeren: 0 bar (moet 0.5-0.5 bar zijn)
conclusie: te weinig druk.
vraag: is de turbo kapot? staat de wastegate continu open? zit de turbo vol met kool? is het inlaatspruitstuk met alle leidingen lek?
Ik vermoed dat het met de wastegate en met kool afzetting te maken heeft.
genoeg om nog te onderzoeken dus.