[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
turbo problemen? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 22:37

turbo problemen?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

turbo problemen?

Berichtdoor frank_300tdt » 18 dec 2007, 13:34

Ik heb enige tijd geleden mijn 300TD turbodiesel, motorisch en versnellingsbaks onder handen gehad en blijf nog met 1 probleem over:

hoog brandstof verbruik (stad 1op 8, snelweg 1 op 10)

De turbo heb ik enkel bekeken: bij stationair loop; draait nauwelijks rond (0.5 tot 1 toer per seconde) Bij hoger toerental daarit hij sneller (kan ik niet meer meten). De turbo druk heb ik nog niet gemeten. Dat is niet eenvoudig omdat de wagen daarvoor op een testbak moet staan. Nou heb ik informatie van een turbo reviseur diezegt dat de turbo bij stationair loop ongeveer 10.000 toeren per minuut moet draaien (166 toeren per seconde). Heeft iemand van jullie weet van het gedrag van de turbo? Draait hij werkelijk bij stationair toerental al zo snel? Niet dat ik die turbo reviseur niet geloof maar meerdere verhalen maken het voor mij meer aannemelijk. Ik heb een KKK turbo.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Re:turbo problemen?

Berichtdoor JantjeV8 » 18 dec 2007, 18:24

Dat kan wel kloppen, stationair hoor je hem al niet meer te kunnen 'zien' draaien.
Bij gasgeven loopt dat toerental op tot wel 70-80000 toeren.

Turbodruk kun je gewoon meten met een manometer, je zult denk ik wel een aansluitnippel in het spruitstuk moeten boren/tappen, maar zo moeilijk is dat ook niet.

Volgens mij begint je turbo op z'n lagers vast te lopen.
Kijk hiermee uit, als hij TE warm loopt verliezen de keerringen die er in zitten de werking en vreet je turbo in een paar ogenblikken het motoroliecarter leeg, dan is de schade erger.

Ik probeer je niet bang te maken, maar je auto is wel aan een reparatie toe, niet zomaar verder mee rijden, hooguit een garage binnen.

Ik hoor je alleen niks vertellen over dat de auto niet vooruit te branden is. Merk je niets van te weinig trekkracht of zo??
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor frank_300tdt » 19 dec 2007, 10:50

hallo JantjeV8

Hij start goed, en draait goed stationair. In het lage toerenbereik en bij lage snelheden moet ik het gas behoorlijk intrappen om op gang te komen. Dan hoor ik de turbo ook inkomen. zodra ik de turbo kan horen begint hij ook te trekken. Wat mij zorgen baart is het hoge verbruik. De turbo versie heeft niet alleen meer vermogen (125 pk ipv 88pk) bij goed gebruik is hij nog zuinig ook (10 op 100 in de stad en 7,8 op 100 bij 100km/u) Hij heeft natuurlijk 225000 km gelopen. Maar een verbuik van 13,3 op 100 is echt te veel. Ik kan niet veel anders vinden. als de pomp meer inspuit dan hoort, dan merk je dat direct aan een hoger toerental. als de verstuivers slecht verstuiven merk je dat aan de witte rook (onverbrande diesel). De turbo kan ik met de hand ronddraaien. Ik heb het filterhuis gedemonteerd zodat je recht in de turbo kunt kijken. Hij zit niet vast en maakt ook geen gekke geluiden. Ik heb van mijn wek zo'n stethoscoop meegenomen. Hiermee kun je het geluid van de lagers van dichtbij horen: geen abnormaal geluid. Ik heb ook de diesel leidingen nagekeken: Alleen de lekleidingen bij de verstuivers zien er nogal hard uit. ze hebben een textielmantel, maar ze lekken niet. alleen de brandstoffilter houder zweet. Deze krijg ik niet helemaal dicht. dat komt waarschijnlijk door het gebruik van een koperen ipv een aluminium ring bij de holle schroef waarmee het filter vastzit.

Over het meten van de turbodruk:

Volgens het boek:

-Versnellings bak in "L" zetten
-Rijden tot 4000 toeren met de voet op de rem (vollast)
-De druk in het inlaat spruitstuk moet dan 0.7-0.9 bar zijn

Ik maak vandaag even een T stuk dat ik tussen de drukleiding van de ALDA aansluing zet. Hierop kan ik een manumeter aansluiten die ik tot binnen kan leggen. Dan maar even de druk meten bij 4000 toeren. Ik heb echter geen toerenteller. als ik het goed heb zit er ergens een pulsgever op de starterkrans. weet jij toevallig waar dit signaal naar toe gaat. Dan kan ik daar eventueel een frequentieteller op aanlsuiten.

Enfin, wordt vervolgd.

als er meer leden weten welke storing tot een hoog brandstof verbruik leiden dan hoor ik dat graag.
frank_300tdt

Berichtdoor Benz300 » 19 dec 2007, 12:12

hallo

ik denk dat ik ongeveer hetzelfde heb.met optrekken is 'ie zo traag als dikke *****,maar na 10 meter ofzo gaat het gewoon weer goed.dan hoor ik de turbo ook.nu las ik ergens dat de turbo als enige W123 wel in z'n 1 optrekt ipv 2.klopt dit ?
zo ja,dan klopt er bij mij iets niet,want de mijne schakelt maar 2 keer.en de eerste keer pas bij 35-40 km/u.
dat is erg laat als 'ie nog koud is !
als ik handmatig schakel dan heb ik wel 4 versnellingen.
en dan trekt 'ie ook een stuk sneller op volgens mij.
heb jij dat misschien ook ? en is dat af te stellen ?

groeten
john
Benz300

Berichtdoor frank_300tdt » 19 dec 2007, 12:34

Hallo John,

Je 300 turbo moet inderdaad optrekken vanuit de 1. Dit wordt geregeld via de onderdruk schakelaar op je kleppendeksel. Ik heb gisteren nog hierover een stuk gelezen in het werkplaatshandboek. als je bak nog in orde is is dit inderdaad af te regelen.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor Benz300 » 19 dec 2007, 13:09

frank,bedankt.ik heb die duitse cd-rom.staat het daar op ?

groet
john
Benz300

Berichtdoor JantjeV8 » 19 dec 2007, 13:30

Hallo Frank,
Op zich lijkt het allemaal wel in orde dan. Maar dat je de turbo handmatig gewoon een zwier kunt geven strookt niet met je diagnose dat bij stationair de turbo 'zichtbaar' ronddraait, dat ding moet gewoon verschrikkelijk ronddraaien.
Je brandstofpomp loopt niet zomaar van tijd af, of dat de inspuitslag vergroot wordt. Maar omdat het een wat vreemde situatie betreft zou je het na kunnen kijken, in elk geval de afstelling controleren. (Leuke puzzel).

Het juiste toerental zoeken zal een gevoelskwestie worden. De motor ligt op 4000 toeren flink te loeien hoor. Die pulsgever weet ik niet wat daar mee bedoeld wordt. Ik vraag me af of dat op de diesels van toepassing is. Alle andere toeren en snelheidsopnemers zitten elders ondergebracht.

Heeft de turbo eigenlijk een wastegate, een overdrukklep en hoe wordt die bediend?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor frank_300tdt » 19 dec 2007, 13:56

Ja de turbo heeft een waste gate. Deze zit verbonden aan de turbinekant. Zodra de druk aan de compressor kant boven de 0.9- 1 bar komt gaat de klep open. Het is een bybass die de uitlaatgassen van de turbine omleidt naar de uitlaat. De bediening gaat via een drukslangetje dat van de compressor af komt. In de bediening van de klep zelf zit een balg die onder invloed van druk vervormt. Dit alles om te voorkomen dat je de motor opblaast. Het is geen open-dicht klep maar kan geleidelijk open gaan, afhankelijk van de aangeboden druk. Er zit nog een beveiliging op: een drukventiel op de ALDA. Deze gooit de onderdruk op de ALDA doos (brandstofpomp) eraf bij het bereiken van 1.1 bar op het inlaat spruitstuk. Hierdoor gaat de pomp minder brandstof leveren waardoor de motor minder vermogen levert.

Pulsgever: Ik heb inmiddels gezocht op de cd: op de diagnosestekker zit een pool die verbonden is met de pulsgever (zit ergens ter hoogte van de krukaspoelie aan de voorkant.

Ik ga in het weekeinde eens op zoek. als ik daar een frequentiemeter op aan kan sluiten weet ik precies het toerental. Samen met de manometer en frequentieteller kan ik goed de turbodruk meten.
frank_300tdt

Berichtdoor frank_300tdt » 19 dec 2007, 13:57

hallo John,

op de cd staat het bij de getriebe: zoek eerst uit welke je hebt want er zijn nogal wat varianten. Ik geloof dat je moet zoeken bij "unterdruk steuerung"

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor Benz300 » 19 dec 2007, 14:41

ja,gevonden,bedankt.
alleen dat is toch wel redelijk technisch allemaal.
misschien dat er op dit topic nog wat bruikbaars in lekentaal voorbij komt.
ik kan er tenslotte wel gewoon mee rijden.

groeten
john
Benz300

Berichtdoor JantjeV8 » 19 dec 2007, 16:43

Die wastegate wordt op druk aangestuurd. Kan die voor problemen zorgen indien hij de zaak niet goed afsluit?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 19 dec 2007, 17:24

Trouwkoets

Berichtdoor frank_300tdt » 19 dec 2007, 18:14

Ja natuurlijk! als de waste gate openstaat gaat er minder of geen flow meer over je turbine (uitlaat) Via de waste gate gaat het uitlaatgas linea rectum naar de uitlaat, langs de turbine dus. Gevolg is dat de compressor (inlaat,die aan de turbine vastzit) geen druk meer kan leveren: weg vermogen!

als hij een klein beetje openstaat dan draait de turbine alleen bij hogere toerentallen. Ik dank dat dit bij mij het geval is. Vervangen van de waste gate inclusief de actuator is dan de oplossing. De turbo boer doet een revisie van de turbo vanaf 250 euro. Vooraf wil ik eerst de turbo druk meten om te zien of het dit wel is.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor JantjeV8 » 19 dec 2007, 18:33

Goed bezig jongens.
Gezellie he, zo'n forum, en wat een rust trouwens.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 19 dec 2007, 18:54

Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 19 dec 2007, 22:24

Ik zou het lichtelijk vreemd vinden als de waste gate continu open staat, dit zou namelijk in moeten houden dat de veer defect is. Zit er geen trek/duw stang aan de buitenzijde van de Turbo? dan kan je zelf namelijk nog wat spelen met de waste gate en hem bijvoorbeeld ook dicht trekken. Ik heb geen turbo versie. dus weet ook niet hoe de turbo er uit ziet en kan het dan alleen vergelijkken met de Garret die bij mij op de Pickup was gebouwd ;).

In elk geval, als je volgas geeft en je hebt dan turbo druk, zal het inderdaad de waste gate kunnen zijn. Meten is weten ;)
alex240diesel

Berichtdoor frank_300tdt » 20 dec 2007, 11:58

De waste gate zou vast kunnen zitten door roet. De waste gate (ziet er uit als een klep) wordt door een veer in een zitting gedrukt als hij dicht zit. een onderdruk membraam trekt de klep uit z'n zitting als dat nodig is. De klepsteel zit vol in het uitlaatgas en dus ook in het roet gedeelte. de klepsteel geleiding is een gedeelte van de turbo dat niet is voorzien van smeerolie. de steel en zijn geleiding worden erg heet (soms wel 800 graden) en worden continu voorzien van een laagje roet. Op een gegeven moment loopt de ruimte tussen den klepsteel en klepsteelgeleiding vol met roet en kan hij moeilijk gaan lopen en uiteindelijk vastzitten. enfin, zoals al geschreven, ik heb mijn meet spullen klaar en zaterdag ga ik meten. Ik zal gelijk wat foto's maken en meesturen.

gegroet

Frank
frank_300tdt

Berichtdoor Weizengelb » 20 dec 2007, 13:12

Ik ben benieuwd!
Ik vind de net gekochte 300TDturbo ook was wazig op het gas reageren. Ik verdenk ten eerste de automaat, het is alsof er geen koppelomvormer opzit.
Het voelt min of meer zoals die oude automaten van voor 1973...

Bij het wegrijden krijg je echt geen duw mee, je moet zelfs flink trappen om hem weg te krijgen.
Op de autobaan reed hij wel goed.... bah, waar is mijn 240D? ;-)

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor alex240diesel » 20 dec 2007, 13:20

Frank,

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, zit er aan de buitenzijde ook een stangmeganiek, of is het mechaniek om de waste gate te open verwerkt in het slakkenhuis?

Dat van die roet klopt wel, alleen wordt dat voornamelijk gevormd wanneer de motor te lui is gebruikt. Een turbo moet je wel benutten anders krijg je roet aanslag.

Volgens mij kan je dit ook zelf reinigen, kost denk ik net zoveel tijd, maar is veel leuker en leerzamer om te doen.

Als er een stangmeganiek aan de buitenkant van de Turbo zit, zal je hier eens mee moeten gaan spelen, ik denk dat als je er eenmaal wat beweging in hebt gekregen de turbo vanzelf beter gaat werken. Om te reinigen kan je wat diesel of benzine gebruiken, is een erg goede oplosser voor olie en roet aanslag ;)
alex240diesel

Berichtdoor frank_300tdt » 20 dec 2007, 15:45

Hallo Alex,

hier schematisch de waste gate.

frank_300tdt

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek