Hallo,
Eigenlijk een vervolg op Frank300tdt zijn verhaal/probleem over zijn turbodrukproblemen en wastegate perikelen.
Ik heb inmiddels de turbodruk hersteld naar 0,9 bar, hiervoor heb ik een vaste turbodrukmeter in de auto geinstalleerd zodat ik ten alle tijde kan zien of de druk binnen de perken blijft.
De wategate zorgt ervoor dat de druk hoger dan ingesteld afgevoerd word. hiervoor zit er een veer in de wategate, die de openingsdruk regelt. deze veer verliest zijn kracht met de tijd en zorgt er dan ook voor dat de druk afneemt, de klep staat dan meer/sneller open.
ik had amper 0.5 bar met pijn en moeite deze kan je zelf weer terug op fabrieksinstelling zetten.
De instelschroef van de wategate zat op zo'n moeilijke plek dat ik de wastegate helemaal wilde demonteren, dit is niet gelukt omdat ik er geen imbus op kreeg. Er zijn troouwens 2 soorten turbo's gebruikt op de om617, nml de garret air research en de 3K(ook wel triple K genoemd)
Uiterlijke verschil is dat de wastegate naar de rechtervoorwiel uitsteekt of dat hij naar de radiator uitsteekt.
De 3K die naar de schokdemper/veer uitsteekt zit echt in een benarde positie.
Met pijn en moeite heb ik dan de borgmoer uitgedraaid en de imbus schroefdraaid ingedraaid zodat deze tegen de klep gedraaid word en de klep meer sluit.
stap voor stap werd de druk opgevoerd nauwlettend op de drukmeter in de auto.
Nu trekt de auto veel beter en komt makkelijk richting de 0,9 bar wat ook maximaal is, het liefst draai in hem een stapje terug zodat ik 0,8 bar krijg