Hallo,
Ik heb toevallig vandaag informatie gekregen over motorolie bij Benz W123, en dat wil ik jullie niet onthouden.
Het advies luid, gebruik het liefst halfsynthetische olie, of minerale olie en geen vol synthetische olie.
Bij volsynthetische olie komt er teveel aanslag los uit de motor wat schade kan aanrichten aan de oliepomp, dichtslbben van oliesmeringsgaatjes etc.
Dit heeft in het verleden al tot gevolg gehad dat diverse motoren moesten worden gereviseerd.
De W123 motoren hebben ruimere passingen, wat tot gevolg heeft dat er meer aanslag in de motor blijft.Dit is op zich geen probleem, want dit geeft weer afdichting maar je moet dit niet gaan losweken met volsynthtische olie.
Geadviseerd word om halfsynthetische of minerale olie 10W40 te gebruiken. en de voorgeschreven interval van 7500 tot 10000 km aan te houden.
Al is deze interval tegenwoordig niet zo scherp meer omdat de oliecapaciteit steeds beter wordt.
Wanneer de motor enige slijtage gaat vertonen is het aan te raden iets dikkere olie te gaan gebruiken, bv. 15W40, 15W50 of zelfs 20W50. alleen heeft de motor bij 20W50 bij de koude start een iets mindere smering omdat de olie iets stroperiger is wat slijtage zal bevorderen.
Volgens schema is de olie die bij bepaalde temperaturen behoort
5W20, 5W30 = -30 > -10 graden C.
10W40, 10W30 = -20 > 25 Graden C.
15W40, 15W50 = -15 > 30 graden C.
20W40, 20W50 = -10 > 30 graden C.
SAE 10 -20 > 5 graden C.
SAE 20 -10 > 10 graden C.
SAE 30 0 > 30 graden C.
SAE 40 20 > 40 graden C.
De SAE soorten met enkele cijfers zijn singelgrade olieen, deze moet per jaargetijde aanpassen vanwege de temperaturen, anders veliezen ze hun smeringscapaciteiten.
Het voordeel is dat je tot een hogere buitentemp. kunt gaan.
Dus ik moet mijn MB ook weer gaan verversen, want ik heb er vorige week net minerale olie 20W50 in gedaan.
Dit is dus te dik voor deze tijd van het jaar.
Hopelijk hebben jullie wat aan dit artikel.
Groetnis fan Jan.