Mannen en meiden,
Ik doe graag een beroep op jullie onuitputtelijke kennis, kunde en wijsheid.
Er zit een gaatje in mijn uitlaat, waar zeer binnenkort wat aan gedaan moet worden. In de uitlaat zit een nageleverde katalysator. Tot zover ging mijn kennis tot vandaag van de Auspuff. Vanvond maar even onder de auto gekropen om e.e.a. te bekijken, mede getriggered door het uitlaatproject van Marcel de Butter.
Er blijkt een geregelde 3 weg katalysator van de firma GAT te zijn geplaatst, type 02-M. De werkplaats CD-rom gaat niet verder dan nageleverde ongeregelde katalysatoren. Bij mij lijkt de hele installatie het meest op de tekening van de CD-rom zonder kat, met dit verschil dat de voorste demper is vervangen door de katalysator.
Probleem daarbij is dat het hele middengedeelte van de uitlaat uit 1 stuk is, en bij mij is de kat er tussengelast. En er zitten 2 gaatjes in de las achter de kat, tussen de 2 vrijwel haakse bochten voor de middendemper.
Bij de kat heb ik een korte beschrijving over de installatie en het aansluiten van de regelunit. Ook staan er afstelgegevens op voor de motor, o.a:
[*]ontsteking instellen op Super loodvrij (bestaat dat nog?)
[*]ontstekingstijdstip 27 graden voor OT bij 4500 toeren zonder onderdruk
Verder wordt aangegeven dat de CO waarde kleiner is dan 0,5%, en dat voor installatie van de kat de CO waarde ongeveer 1% moet zijn. En elke 10.000 km de kleppen stellen.
Mijn vragen:
[*]Beinvloed de kat het inspuitsysteem van de motor, of heeft dat er niets mee te maken
[*]Wat 'regelt' de regelunit
[*]Wat moet ik doen: kat en regelunit verwijderen en een standaard uitlaat inbouwen, of de kas in laten lassen in een nieuw middengedeelte.
Op de foto de kat. Links bovenop de kat is de lambdasonde te zien. uiterst rechts de las met de 2 gaatjes. Fotos is genomen vanaf links, ter hoogte van de voorkant van de voordeur.
Caspar
<br><br>Bericht gewijzigd door: ijzerloo, op: 2007/02/06 02:21