[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
UItlaat lassen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 04:48

UItlaat lassen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

UItlaat lassen

Berichtdoor JaapW114 » 19 nov 2008, 22:47

Heren,

Vandaag lag mijn uitlaat weer eens onder de auto, stuk tussen de twee dempers in helemaal doorgerot. Aangezien ik morgen weer met de auto op pad moet en uiteraard geen nieuwe demper voor handen was, de oude weer gelast. Hier heb ik al eerder wat over geschreven, uitlaat lassen is niet echt mijn hobby. Maar heb het nu eens met een Limarosta 316 L 2 mm (dus rvs) elektrode gelast, dat gaat super. Een hele nette las en in tegenstelling met een rutiel elektrode geen slakinsluiting. Het andere voordeel, deze elektrode kan al op 40 ampere gelast worden, dus er vallen geen gaten meer in. Doe er je voordeel mee.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:UItlaat lassen

Berichtdoor Jeroen » 20 nov 2008, 00:36

Hi Jaap,

Leuk dat dat gelukt is. Uitlaten lassen is geen sinecure. Lastig materiaal!
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:UItlaat lassen

Berichtdoor JaapW114 » 20 nov 2008, 19:08

Jeroen,

Dat klopt, in een eerder topic heb ik gelezen dat het materiaal verrijkt is met aluminium, daarom schuimt en bruist het zo lekker als het met MAG gelast wordt. Met een basische elektrode gaat het ook wel, alleen kan met een rvs elektrode de stroom een heel stuk naar beneden, het materiaal van de uitlaat is al niet zo dik, dus een lage stroom is welkom. Toevallig zat er nog een stompje rvs elektrode in de elektrodehouder, dus ik dacht ik hecht het hier even mee en bovenverwachting bleek het super te lassen op het uitlaatmateriaal. Vandaag 250 kilometer gereden en de uitlaat hangt er nog steeds onder!

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/11/20 20:38
JaapW114
 


Re:UItlaat lassen

Berichtdoor wwwW123 » 21 nov 2008, 16:08

ik wist niet dat je met een rvs electrode een niet-rvs pijp kon lassen?? dacht dat dat niet houdt op elkaar...
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:UItlaat lassen

Berichtdoor JaapW114 » 21 nov 2008, 19:56

Als je een rvs elektrode gebruikt op koolstofstaal kun je een prima las maken, ook wat sterkte betreft. Alleen economisch niet zo'n goede investering, rvs elektrodes zijn een heel stuk duurder.
Het nadeel van rvs elektrodes is dat de slak erg spontaan lost, springt er vaak al af direkt na het lassen, dus altijd een veiligheidsbril onder de laskap op, maar dan krijg je het stukje slak op je lip, ook niet fijn. Net als krulletjes van de draai- of freesbank landen ook altijd waar het het meeste pijn doet.


Jaap
JaapW114
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten

cron