[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vacuum schaltventil automaat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:59

Vacuum schaltventil automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Spartacus » 31 jul 2010, 21:35

Dag vrienden, na een jaar zonder zit ik nu met een heel klein vervelend probleempje
Een vacuum lek, waarschijnlijk het 'schaltventil' bovenop de klepdeksel van mijn OM617
Ik kan absoluut niets over dit ventiel vinden (werking en onderdeelnummer)
Als ik aan de zwart/groene aansluiting(2) zuig voel ik geen weerstand. De zwart/rode aansluiting is goed, en leiding naar de automaat ook.
Door het lek schakelt ie niet lekker en is het systeem een minuut na het stoppen leeg!
Iemand ervaring of een tip!

Post edited by: Spartacus, at: 2010/07/31 21:36 <br><br>Post edited by: Spartacus, at: 2010/08/01 11:16

Spartacus
 


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Spartacus » 01 aug 2010, 13:20

Ok, engelse benaming is Switchover Valve #0029975336
In Amerika $20, hier ong. 50 euros. Maandag ff naar de dealert in de buurt, ik ben benieuwd!
Spartacus
 


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 01 aug 2010, 13:31

Als hij zo hard leeg loopt, moet je hem horen sissen.
Stationair hoort daar -0,7bar op te staan, beetje gas 0,4 en 3500 toeren is 0 vacuum.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Spartacus » 01 aug 2010, 14:52

Dank je Jantje, het siste niet echt maar ik hoorde wel iets, toen ik de rubber van de zwart/groene dichtkneep stopte het, en bleef het vacuum aanwezig! Nu nog een nieuwe zoeken.
Spartacus
 


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Spartacus » 04 aug 2010, 15:28

Gevonden voor 40 euries bij MB Dealer Smeets in Ittervoort.
Gisteren besteld vandaag in huis.
Kreeg er voor m'n zoon gratis een mooie cap bij. Hij blij, ik blij!
Chapeau MB Smeets in Ittervoort!!!!!

Spartacus
 


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 04 aug 2010, 18:16

Da's een unicum, die petjes alleen durven ze al vlot 50knoeten voor te vragen!!!

Kijk ook even of dat rubbertje zelf niet lek was dan.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Spartacus » 04 aug 2010, 20:34

Het was echt het ventiel, ik moet nu de radio weer zachter zetten om te weten wanneer hij schakelt, voelen doe ik het alleen als ik plankgas geef!!!
Spartacus
 


Re:Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 04 aug 2010, 22:15

Nou, is toch mooi, zelf iets oplossen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Trifonius » 30 jul 2013, 22:50

Weet iemand hoe je deze vacuumschakelaar moet testen? Ik heb zelf een dubbele. 1 voor de automaatbak en 1 voor de EGR. Ik meet op dit moment helemaal geen vacuum richting mijn automaatbak en nu schakelt de automaat dus nauwelijks meer. Als ik mijn vacuum handpompje op deze schakelaars zet, zuigt hij er doorheen, als ik de gashendel tegelijk open draai. Dat lijkt mij goed. Gek genoeg werkt dit niet meer als ik de vacuumleiding van de auto zelf aansluit, terwijl die toch flink vacuum lijkt te trekken.Ik snap het allemaal niet meer echt geloof ik...
Trifonius
 


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Govert » 30 jul 2013, 23:04

Je hebt een vacuümregelventiel (op de dieselpomp, in het Engels ook wel Vacuum Control Valve of VCV genoemd) en een omschakelventiel (in het Engels een 3/2 valve) op het kleppendeksel. Dat omschakelventiel schakelt tussen hoog vacuüm bij stationair en geregeld vacuüm van het vacuümregelventiel. Het omschakelventiel gaat nog wel eens kapot, die moet je dan vervangen. Heb je het schema voor een 300CD wel eens bekeken?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Trifonius » 30 jul 2013, 23:14

En hoe weet ik zeker of dat omschakelventiel stuk, danwel goed is?
Trifonius
 


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Govert » 31 jul 2013, 08:29

Als je hier naar toe gaat:

http://www.Mercedes.thatchermathias.com ... ExhECS.htm

en daar werkje 14-050 aanklikt, kan je zien het in elkaar zit. Jij hebt een 1981-versie, met het gecompliceerde omschakelventiel. Controleer of de witte flippertjes die de omschakelventielen bedienen nog goed zijn.

Bij werkje 14-100 Sectie B staat een diagnosemethode.

De EGR kan je afkoppelen, die is niet nodig in Nederland.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Trifonius » 31 jul 2013, 20:25

Als ik het goed begrijp, is dat dubbele omschakelventiel voor de EGR. Het ventiel voor de automaatbak lijkt enkel dicht (bij stationair) en open (bij niet stationair) te schakelen. Het nut hiervan snap ik niet helemaal. Misschien omdat het vacuumregelventiel dan continu het vacuum laat lopen en dat onwenselijk is? Ik heb bij wijze van experiment deze even doorverbonden. Hij lijkt nu iets minder slecht te schakelen, maar weet het niet zeker.

Mij valt op dat ik nooit vacuüm meet op de leiding naar de automaat, ook niet tijdens het rijden. Volgens mij komt dat omdat het vacuumregelventiel (op de dieselpomp) continu maximaal open staat en al het vacuum laat weglopen. Als dat het niet is, twijfel ik nog over de kick-downknop onder het gaspedaal, misschien dat die blijft hangen / kortsluiting maakt? De automaat schakelt eigenlijk alleen maar op als ik heel voorzichtig gas geef. Vooral van de 3 naar de 4 gaat moeilijk. En als ik dan gas bij geef, brult ie alles bij elkaar. Ik weet niet offie dan omlaag schakelt? Lijkt alsof hij vrij loopt, als dat kan bij een automaat.... :roll:
Trifonius
 


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Govert » 31 jul 2013, 22:03

Er zijn drie omschakelventielen, in het Werkplaatshandboek met de nummers 64, 64a, 64b aangeduid. 64a en 64b zijn voor de EGR. Die moeten er voor zorgen dat tijdens stationair en vollast er geen vacuüm op de EGR-klep staat (waardoor er geen EGR plaatsvindt).

Het ventiel voor de automaatbak (64) moet ervoor zorgen dat tijdens stationair draaien er maximaal vacuüm (-0,7 bar) op de modulator staat. Druk je het gaspedaal een beetje in, dan wordt het ventiel ontlast en nu krijg je een geregeld vacuüm van het regelventiel op de modulator. Dat geregeld vacuüm begint bij -0,4 bar en loopt verder af naar 0 bar bij vollast. De plotseling verandering in vacuüm van -0,7 naar -0,4 bar als je het gaspedaal een beetje intrapt zorgt ervoor dat de bak terugschakelt naar de eerste versnelling voor het wegrijden.

Als je nooit vacuüm meet op de leiding naar de automaatbak, dan is er een vacuümlek. Dan is het ook niet verbazend dat de bak pas laat opschakelt.

Regelventiel is te testen en kan schoongemaakt/afgesteld worden.

De omschakelventielen kunnen vervangen worden, afgesleten flippertjes kunnen vervangen worden.
EGR kan je afsluiten en afdoppen, kan er weer minder lekken. Vacuumslangen zijn te vervangen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Trifonius » 31 jul 2013, 22:13

Dan zit het bij mij toch echt in het regelventiel. Toen ik het schakelventiel by-passte door de leiding rechtstreeks aan te sluiten, meette ik nog steeds geen vacuum omdat het regelventiel wagenwijd open blijft staan. Als ik dan ook nog de leiding naar het regelventiel afsluit, loopt het vacuüm weer op, wat logisch is natuurlijk.

Is er iemand die ervaring heeft met de revisie van dat regelventiel? Of toevallig eentje heeft liggen?
Trifonius
 


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Trifonius » 31 jul 2013, 22:18

Trifonius
 


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Govert » 01 aug 2013, 16:37

Hier staat beschreven hoe je het regelventiel kan afstellen:

een-dagje-sleutelen-in-waarland-t5731-1340.html#p164653

Voor de zekerheid kan je het regelventiel eerst goed doorspuiten met remmenreiniger (doe dit alleen als je het regelventiel van de pomp hebt gehaald en pas wel op, het spul is erg brandbaar), want na zoveel jaar is er erg veel lucht doorheen gestroomd en kan de zaak vervuild zijn.

Kijk ook even naar de link naar het werkplaatshandboek, dat beschrijft het hele systeem volledig.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Trifonius » 01 aug 2013, 22:38

Dank voor de uitgebreide info, ik ga er morgen mee aan de slag. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zo'n ventiel zo'n groot effect heeft van de ene op de andere dag. Morgen meer...
Trifonius
 


Re: Vacuum schaltventil automaat

Berichtdoor Govert » 01 aug 2013, 23:05

Jouw automaatbak uit 1981 wordt alleen door vacuüm aangestuurd, dat heeft dus zowel invloed op het schakelmoment (wanneer schakelt de bak) en hoe de bak schakelt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten