Ik heb toevallig dit probleem net gefixt bij mijn 300CD.
Stoelen blokkeren door vacuüm, ongeacht de snelheid van de auto. Wanneer stoelen niet blokkeren bij stationair, is er sprake van een lek in het systeem. Het vacuüm loopt verder ook weg wanneer de deur open staat, of wanneer er op het knopje op de zijkant van de stoel wordt gedrukt. Als je het knopje indrukt, zuigt de stoel daar lucht van buiten aan, dat zou je kunnen horen, denk ik, maar is mij nooit opgevallen. Wanneer de deur open staat, loopt het vacuüm weg via de schakelaar die ook er voor zorgt dat het leeslampje aan gaat.
Die deurschakelaar is soms lek en is bovendien niet erg nuttig, al was het maar omdat APK keurmeesters er van in de war raken, immers de stoel wordt gedeblokkeerd wanneer de deur open gaat. Bij mijn auto zijn de slangetjes van de deurschakelaar doorgelust, probleem opgelost, stoel blijft ten alle tijden geblokkeerd, tenzij iemand op het knopje van de stoel drukt, want dan loopt het vacuüm alsnog weg. Mijn systeem kan dat vacuüm dagen en wellicht langer vasthouden, no problemo.
Verder is het een kwestie van afstrepen.
1) Controleer alle rubbertjes op uitdroging/scheurtjes. Kwestie van kijken en voelen. Rubbertjes horen zacht te zijn en niet makkelijk los zijn te trekken. Bij twijfel vervangen. Ik heb een hele voorraad rubbertjes aangelegd, neem ik mee van elke sloopauto die ik tegenkom.
2) Verder kun je last hebben van lekke vacuümpodjes. Daarvan zitten er 2 onder elke stoel.
3) Lek in de stoel. (Knopje) Daar zou ik niet van uit gaan. Punt 1 en 2 komen volgens mij veel vaker voor.
Wanneer je niks bijzonders aan de rubbertjes hebt gevonden, kun je het beste de stoel verwijderen. Zie de post van Simon voor de link naar hoe dit te doen, al zou ik niet met een schroevendraaier dwars door de zitting gaan, dat kan eleganter.
Vervolgens zuigen op de slangetjes met je mond om de de vacuümpodjes vacuüm te zuigen. Als het goed is zuig je ze vacuüm en kun je niet zachtjes doorzuigen. Kan dit wel, dan heb je een lek te pakken, en moet je deze vervangen. Je kunt ook het slangetje dat langs de zijkant van de stoel, aan de binnenkant, naar achteren loopt, vacuüm zuigen. Dan kun je ook meteen het effect van het knopje voelen, en weet je of dit goed afsluit.
Het is eigenlijk een vrij eenvoudig systeem en een eenvoudige klus. Ik doe er een plaatje bij.
Succes!
<br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/07/24 17:48