[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vacuum : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 01:30

vacuum

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

vacuum

Berichtdoor CUDA » 20 jul 2010, 20:20

Beste lotgenoten,

Mijn 280CE uit 1977 moet binnekort voor de keuring maar mijn voorstoelen blokkeren niet.
ik heb een lek gevonden in de linker zijdeur dat moet verholpen worden maar daarmee ben ik er denk ik niet.
het ventiel zoals je op de foto kunt zien is kapot.
Dit ga ik vervangen (weet iemand of dit nog te krijgen is en zoja waar?)

Maar volgens mij is het probleem van de stoelen daarmee nog niet verholpen.
ik heb een paar vragen

1 er zitten van die knopjes (hoort daat een klikje in te zitten of niet)
2 is het zo dat als ik zoon knopje indruk en alles werkt naar behoren dat je dan lucht zou moeten horen lopen?

3 hoe kan ik controleren of alle nog goed is?
4 hoe moet je alles vervangen ?

ik hoop dat iemand me verder kan helpen zou een heels tuk verder zijn als alles weer werkt zoals stoelen en cv

ben benieuwd
CUDA

Re:vacuum

Berichtdoor Coupe280 » 20 jul 2010, 20:37

cuda .
stoelen vergrendelen alleen als je een snelheid van minstens 20km per uur hebt.
dan heb je ongeveer genoeg vacuum voor stoel vergrendeling.
dus ik weet niet hoe je getest met stoelvergrendling.
ik heb daar zelf een keer een steekproef van rdw mee gehad en die test hem op die manier.
keurmeester apk was helemaal vergeten dat dat op vacuum werkt.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MajikSimon » 20 jul 2010, 20:48

ik heb een tijd terug grote problemen gehad om een coupe wagen goedgekeurd te krijgen want er zijn veel keurmeesters die vinden dat ie gewoon moet vergrendelen, of de motor nou draait of niet.
Dus dan pas je het aan want je de discussie aangaan verlies je altijd..net zoiets als met hoe je moet lassen.

De blaasbalgjes in je stoelzitting zitten begeven het vaak..je kunt ze gewoon plakken als een binnenband..of nieuw kopen bij de dealer was destijds dacht ik ca 50 euro per balgje.. ik heb er een tijd terug ook over geschreven....succes cuda

Edit:
-de knopjes zijn om te ontgrendelen en je hoort een soort klik te voelen.
-Vacuum kun je meten met een vacuummeter.kost ca 25 a 50 euro.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/07/20 20:52
MajikSimon

Berichtdoor Coupe280 » 20 jul 2010, 20:57

hallo maijk.
ik zou de discussie aangaan en vragen wat de veiligheidsreden is om een stilstaande auto de stoelzitting te laten vergrendelen.
is volgens mij en waarschijnlijk ook Mercedes geen veiligheidsreden voor te bedenken.
anders hadden de ingenieurs van Mercedes het zo niet bedacht toch??
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MajikSimon » 20 jul 2010, 21:17

ja...nou heb ik heus wel gedaan hoor tonnie maak je geen zorgen.

Zie ook deze thread met foto's van de 'blaasbalgjes'/ VDO vacuum elementen in de stoelzittingen die dus vaak lek gaan....

viewtopic.php?f=6&t=947
MajikSimon

Berichtdoor Merci » 22 jul 2010, 13:14

Hallo mensen,
nog even een vraagje over het vacuum gebeuren van de stoelen.
Ik heb dus een 230C waarvan de de stoelen dus ook niet borgen met 100 km per uur.
Nu staat er in het gebruiksaanwijzing boekje dat de deuren gesloten moeten zijn.
Ik kan niks vinden wat dat er evt. mee te maken heeft behalve dat je dan de hele auto vacuum zou moeten trekken.
Heeft iemand daar een suggestie over,vast bedankt,mvg Bouwe.
Merci
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee

Berichtdoor Coupe280 » 22 jul 2010, 15:34

hallo merci.
er zitten ook vacuumslangetjes op de deurschakelaars, die behoren tot de zelfde groep als de stoelzittingen.
ik bedoel de deurschakelaars die ook het binnenlampje bedienen.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor drieske » 22 jul 2010, 18:05

Laatst mee aan de gang geweest. De deurschakelaars die ook de binnenverichting bedient zorgt er ook voor dat de rugleuning wordt vergrendeld d.w.z.bij stationair draaiende moter knopje indrukken =vergrendelen en het knopje aan de zijkant v.d. rugleuning indrukken= vacuum weg en dus vergrendeling opheffen deze knopjes klikken NIET en de vergrendeling werkt normaal al bij stilstand en stationair draaiende moter !!! Sommige leden zetten de vergrendeling voor de AKP gewoon even vast met een tyrepje of ijzerdraadje o.i.d.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trifonius » 24 jul 2010, 17:46

Ik heb toevallig dit probleem net gefixt bij mijn 300CD.
Stoelen blokkeren door vacuüm, ongeacht de snelheid van de auto. Wanneer stoelen niet blokkeren bij stationair, is er sprake van een lek in het systeem. Het vacuüm loopt verder ook weg wanneer de deur open staat, of wanneer er op het knopje op de zijkant van de stoel wordt gedrukt. Als je het knopje indrukt, zuigt de stoel daar lucht van buiten aan, dat zou je kunnen horen, denk ik, maar is mij nooit opgevallen. Wanneer de deur open staat, loopt het vacuüm weg via de schakelaar die ook er voor zorgt dat het leeslampje aan gaat.
Die deurschakelaar is soms lek en is bovendien niet erg nuttig, al was het maar omdat APK keurmeesters er van in de war raken, immers de stoel wordt gedeblokkeerd wanneer de deur open gaat. Bij mijn auto zijn de slangetjes van de deurschakelaar doorgelust, probleem opgelost, stoel blijft ten alle tijden geblokkeerd, tenzij iemand op het knopje van de stoel drukt, want dan loopt het vacuüm alsnog weg. Mijn systeem kan dat vacuüm dagen en wellicht langer vasthouden, no problemo.
Verder is het een kwestie van afstrepen.
1) Controleer alle rubbertjes op uitdroging/scheurtjes. Kwestie van kijken en voelen. Rubbertjes horen zacht te zijn en niet makkelijk los zijn te trekken. Bij twijfel vervangen. Ik heb een hele voorraad rubbertjes aangelegd, neem ik mee van elke sloopauto die ik tegenkom.
2) Verder kun je last hebben van lekke vacuümpodjes. Daarvan zitten er 2 onder elke stoel.
3) Lek in de stoel. (Knopje) Daar zou ik niet van uit gaan. Punt 1 en 2 komen volgens mij veel vaker voor.
Wanneer je niks bijzonders aan de rubbertjes hebt gevonden, kun je het beste de stoel verwijderen. Zie de post van Simon voor de link naar hoe dit te doen, al zou ik niet met een schroevendraaier dwars door de zitting gaan, dat kan eleganter.
Vervolgens zuigen op de slangetjes met je mond om de de vacuümpodjes vacuüm te zuigen. Als het goed is zuig je ze vacuüm en kun je niet zachtjes doorzuigen. Kan dit wel, dan heb je een lek te pakken, en moet je deze vervangen. Je kunt ook het slangetje dat langs de zijkant van de stoel, aan de binnenkant, naar achteren loopt, vacuüm zuigen. Dan kun je ook meteen het effect van het knopje voelen, en weet je of dit goed afsluit.
Het is eigenlijk een vrij eenvoudig systeem en een eenvoudige klus. Ik doe er een plaatje bij.
Succes!
<br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/07/24 17:48

Trifonius

Berichtdoor CUDA » 25 jul 2010, 21:19

hoi,

nou dat van de deur schakelaaren moet ik nog even bekijken of het echt werkt zoals omschreven
in ieder geval heb ik het probleem gevonden
onder de motorkap zit een vacuumpomp of iets wat er voor zorgt
en kinvoelde daar al geen vancuum meer
blijkt dat het rubber verdelertje verstopt zit
zitten soort koperen balletje is die waren dus dicht geslipt
even mijn duikfles erop gezete
en ja hoor wel vacuum
dus ik met open deur kijken of ie blokkeerd
en nee hoor niet blokkeren ik balen.
rij ik vanaochtend met me dochter naar rotterdam staa ik voor het stoplicht (dus met de deuren dicht)zeg ik tegen mij dochter trek een aan de rugleuning.
wat denk je zo vast als een huis dus ik zeg en druk nu dat knopje aan de zijkant een isn en wat denk je gedeblokkeerd
nu kan ie naar de keuring

dus ben zo blijk als een kind

groetjes
CUDA

Berichtdoor Trifonius » 25 jul 2010, 22:03

Haha! Dus toch die deur, toch? Vergeet niet die APK meneer te vragen de deur dicht te doen, want je zult het meemaken...<br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/07/25 22:07
Trifonius

Berichtdoor CUDA » 25 jul 2010, 22:07

ja waarom zou je hem blokkeren als de deur open is kun je meteen instappen

groetjes
CUDA

Berichtdoor Hans230CE » 25 jul 2010, 22:29

Misschien is hier wel de oplossing voor je versnellingsbak te vinden.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Keer terug naar Interieur