door Govert » 11 okt 2014, 21:14
Een 1983 240D heeft geen membraanpomp, maar een zuigerpomp.
Bij zo'n complete uitval zou je denken aan de vacuümpomp, maar het kan ook een grote lekkage zijn op de rembekrachtiger of een hoofdslang die goed lek is of los ligt. Reviseren van de vacuümpomp kan echter zeker geen kwaad, het is toch een verslijtonderdeel.
Remsysteem vereist nakijken: leidingen mogen niet geroest zijn, remslangen vervangen, remklauwen reviseren.
Olie en filter in motor en automaat vervangen. Motorolie kort daarna nogmaals vervangen, want er blijft altijd olie achter in de motor en de dieselpomp. Olie in differentieel vervangen, eventueel olie en filter in stuurbekrachtiging. Luchtfilter, kleppen stellen, nieuwe accu, dieselfilters vervangen, dieselslangen bij de tank en in de motorruimte vervangen. Koelvloeistof vervangen, thermostaat is ook aan te raden. Retourslangetjes vervangen, eventueel injectoren reviseren als er aanwijzingen zijn dat die niet goed meer zijn (teveel rook bijvoorbeeld). V-snaren vervangen. Borstels van de dynamo en de sleepringen controleren.
Je kan ook eens kijken naar de staat van de hardyschijven en het tussenaslager, banden moeten sowieso vervangen worden (ook de reserveband). De hoezen van de homokineten controleren. Raamrubbers kunnen ook aardig versleten zijn, maar dat merk je vanzelf als het regent.