[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vacuumlek 240D automaat BJ83: : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 18:56

vacuumlek 240D automaat BJ83:

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vacuumlek 240D automaat BJ83:

Berichtdoor bobdelaplage » 11 okt 2014, 18:41

ground 0: Schuurvondst; 10 jaar stilstand. 400 000km+
Symptomen:
Noch het pedaal zakt weg bij starten
Noch de motor afleggen
noch vlot schakelen
noch deur is bedienbaar met sleutel.

Diagnose:
vacuümpomp...aangezien de totale uitval??

Tip vanuit mercedessource op youtube: zoiezo membraanvacuumpomp vervangen van een 30+ oude knar.

Jullie ervaringen?

Als uitbreiding van dit onderwerp: Wat vervangen aan een schuurvondst boven de 300 000 km m.n.Achterstallig/preventief ohoud.?
bobdelaplage
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 okt 2014, 14:25
Woonplaats: de haan aan zee Belgie
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vacuumlek 240D automaat BJ83:

Berichtdoor Govert » 11 okt 2014, 21:14

Een 1983 240D heeft geen membraanpomp, maar een zuigerpomp.

Bij zo'n complete uitval zou je denken aan de vacuümpomp, maar het kan ook een grote lekkage zijn op de rembekrachtiger of een hoofdslang die goed lek is of los ligt. Reviseren van de vacuümpomp kan echter zeker geen kwaad, het is toch een verslijtonderdeel.

Remsysteem vereist nakijken: leidingen mogen niet geroest zijn, remslangen vervangen, remklauwen reviseren.

Olie en filter in motor en automaat vervangen. Motorolie kort daarna nogmaals vervangen, want er blijft altijd olie achter in de motor en de dieselpomp. Olie in differentieel vervangen, eventueel olie en filter in stuurbekrachtiging. Luchtfilter, kleppen stellen, nieuwe accu, dieselfilters vervangen, dieselslangen bij de tank en in de motorruimte vervangen. Koelvloeistof vervangen, thermostaat is ook aan te raden. Retourslangetjes vervangen, eventueel injectoren reviseren als er aanwijzingen zijn dat die niet goed meer zijn (teveel rook bijvoorbeeld). V-snaren vervangen. Borstels van de dynamo en de sleepringen controleren.

Je kan ook eens kijken naar de staat van de hardyschijven en het tussenaslager, banden moeten sowieso vervangen worden (ook de reserveband). De hoezen van de homokineten controleren. Raamrubbers kunnen ook aardig versleten zijn, maar dat merk je vanzelf als het regent.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten