[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vacuumpomp drukwaarde : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:30

Vacuumpomp drukwaarde

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vacuumpomp drukwaarde

Berichtdoor Camiel300TDT » 02 jun 2008, 15:19

Hallo,

Sinds een dag of vier heb ik een ruw schakelende automatische versnellingsbak, traag werkende deurvergrendeling en een motor die nog ongeveer 4 seconden blijft aanstaan nadat ik de sleutel uit het contact heb gehaaald.

Ik ben bij het begin begonnen en heb de onderdruk van de vacuumpomp met een manometer gemeten: -0,7 bar. Ik heb de manometer direct op de pomp aangesloten, dus er zijn geen lekverliezen.

Mijn vraag:

Binnen welke waarden mag de onderdrukdruk van de pomp zijn zodat het systeem nog goed functioneert?
Camiel300TDT

Re:Vacuumpomp drukwaarde

Berichtdoor Govert » 02 jun 2008, 16:52

Een onderdruk van 0,7 bar (in feite een druk van 0,3 bar) is goed. Je schrijft ook niet dat je remmen slecht werken, dus ik vermoed dat de T-aansluiting op de hoofdvacuumleiding (van pomp naar rembekrachtiger) niet helemaal goed meer is. Dat is een gecallibreerde doorgang en soms slipt deze dicht.

Met de meter kan je snel erachter komen waar de blokkade zit, eerst bij de pomp meten, dan na de T-aansluiting en zo verder.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Camiel300TDT » 03 jun 2008, 23:20

Het punt is juist dat ik daar al gemeten heb. Het systeem lekt niet op de verschillende circuits, juist daarom heb ik uiteindelijk de druk van de pomp gemeten, deze bleek -0,7 bar. Ik heb zorgvuldig gemeten ( elk circuit apart aangesloten en een lek meting gedaan). Ik meet ook overal in het systeem -0,7 bar als de motor stationair draait! Juist daarom vind ik het zo vreemd: het lijkt dus alsof de pomp gewoon te weinig vacuĆ¼m trekt. Je hebt theoretisch gelijk: ik zou het ook aan de remwerking moeten merken, er is mij echter niets geks opgevallen aan de remmen.

heb je de waarde van 0,3 bar ( absolute druk) of -0,7 bar ( relatieve druk)uit een cd of werkplaats handboek of zo?

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Govert » 04 jun 2008, 00:03

De waarde komt inderdaad van de werkplaats CD en uit mijn eigen ervaring met het vacuum meten bij een aantal diesels.

Je hebt dus gemeten op het T-stuk begrijp ik. Je zou wat lager in het systeem kunnen gaan meten, om te kijken of het vacuum op peil blijft. Je kan ook met een wat langere slang kunnen meten tijdens het rijden. Een andere richting waar ik aan denk is dat de rembekrachtiger niet helemaal goed meer is en geen vacuum meer overlaat (tijdens het rijden). De andere gedachte is, die je ook al noemt, dat de vacuumpomp niet goed meer is.

Een kleine testrit met een vacuummeter aangesloten kan geen kwaad denk ik.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Camiel300TDT » 06 jun 2008, 20:21

Dit weekend geen tijd, maar volgend weekend ga ik het inderdaad proberen. Dat weekend krijg ik een vacuumpomp te leen. Samen met de manometer moet ik dan instaat zijn elk systeem appart a af te doppen en onder druk te zetten, we zullen zien. Ook heb ik de cd's gerkocht van het werkplaats handboek, mijn Duits is niet zo goed: bij welk hoofdstuk moet ik kijken om iets te vinden over het vacuumsysteem?

Wordt vervolgd..........

Camiel

Dit weekend is toch een oprichtingsvergadering van de club, had ik ergens gelezen? Waar, wat, wanneer, wie, welk topic?
Camiel300TDT

Keer terug naar Techniek