Het probleem
Sinds een dikke maand zit er in mn 250 een zeer mooie IMPCO gasinstallatie. Werkt allemaal perfect, totdat je het gaspedaal wat steviger de bodem in drukt. Dat is natuurlijk geen manier om een oude dame te behandelen, maar je moet die 6 cylinders toch een beetje bezighouden he Bij zeer vlot optrekken en bij wat langer op hoge snelheid over het asvalt razen (140+) valt de hele motor uit en duurt het een seconde of 20 voordat er weer sprake is van aandrijving. Nou is dat opzich geen probleem, aangezien ik altijd rustig rijd en je toch nergens harder mag dan 120 maar uiteraard neem ik hier geen genoegen mee.
Voorontsteking
Na het inbouwen van de installatie had ik de ontsteking op aanraden van diverse mensen op 10 graden voorontsteking gezet. Maar sinds vandaag vraag ik me af of dat wel zo handig is. In eerste instantie zocht ik natuurlijk het probleem bij de gasinstallatie. Gas is tenslotte om op te koken en met benzine was er niets aan de hand. Ik kon me opzich voorstellen dat de verdamper het bij zoveel toeren allemaal niet meer bij kon houden, al plaatsen ze dit type ook in Amerikanen van veel grotere afmetingen. Om met een rein geweten bij de gasboer terug te kunnen komen besloot ik eerst de ontsteking weer netjes af te stellen volgens het boekje.
De ontsteking
Volgens het stickertje op mn kleppendeksel kon het op 2 manieren: bij 800-900 toeren op 0 zetten met een marge van 4 graden vroeger of later en bij 4500 toeren op 32 graden.
Eerste vraag: waarom zou je het op 4500 toeren doen? Is dat preciezer? Het valt me wel op dat op de CD-rom dit als enige methode weergegeven wordt.
Helaas komt de toerenteller die ik zelf gebruik niet boven de 1600 uit, daarom ben ik vanmorgen even langs de garage geweest die ook mn apk doet. Daar het hele gebeuren op 4500 toeren af laten regelen.
En toen
Toen liep hij fantastisch op benzine Gaf alwee hoop voor het gas... Ik zocht een stuk glad asvalt zonder verkeer. Schakelaar in de LPG stand, automaat in S en mn voet licht op de rem. Het raam een stukje open om het gebrul goed te kunnen horen, twee handen aan het stuur en dan ineens het gaspedaal tot de bodem, door de kickdown.
En dan hoor je de motor razen tot aan de regionen waar hij er voorheen mee kapte, er voorbij, volgende versnelling, weer massa's toeren maken, volgende versnelling enzovoorts. Tot aan de 120 en geen enkel probleem. Behalve een scherpe bocht die opeens heel snel dichtbij kwam zodat krachtig remmen geboden was. Heb de procedure nog 3 keer uitgevoerd en maar 1 keer ging het niet goed. Daarna de snelweg op. Lang stuk 140 gedaan, niets aan de hand.
De gasboer
Hoewel het probleem eigenlijk nagenoeg opgelost is, ging ik toch maar langs bij de gasboer. Die zei dat ik mijn kleppen eerst weer ruimer moest zetten. (Ik had ze na de inbouw weer teruggesteld omdat ik het een hoop herrie vond en de motor er onrustiger door liep) Volgende week controleert hij het CO voor me en waar nodig regelt hij de installatie bij.
Vraag ik me af...
Ik weet nu dat het probleem te wijten is aan een niet optimaal afgesteld ontstekinstijdstip. Het aanhouden van de fabriekswaarden werkt bij mij beter dan de 10 graden voorontsteking. Toch deed het probeem zich bij het testrijden nog wel een keer voor en ik merk heel laag in de toeren dat er bij koude motor nog wel eens een cilindertje overslaat.
Mijn tweede vraag: Hoe doen jullie dat? Extra voorontsteking of niet? En hoeveel? En afstellen bij stationair of bij hoge toeren?<br><br>Bericht gewijzigd door: kuipertje, op: 2007/02/19 19:27