[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
VEILIGHEID: wat zijn de beste banden voor de W123? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:31

VEILIGHEID: wat zijn de beste banden voor de W123?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

VEILIGHEID: wat zijn de beste banden voor de W123?

Berichtdoor Rick » 13 sep 2008, 12:17

Hoi,
Nu enkele weken onze 200D uit 1982 in bezit, we zijn dik tevreden maar vrouwlief komt zojuist thuis met het verhaal dat ze uit de bocht is gevlogen en nog net deze zware auto op de weg heeft kunnen houden. Nu heb ik zelf tijdens een remtest op een wat nat wegdek ook een 4 meter glijbaan effect ervaren, kortom reden genoeg ff te checken of dit zo hoort bij een 200D of dat het mogelijk de banden zijn.....
Er zitten nu vrij nieuwe Westlake banden onder (zaten er al op).

Wat is volgens jullie de beste (lees: meest veilige) band?

Groet,
Rick
Rick

Re:VEILIGHEID: wat zijn de beste banden voor de W123?

Berichtdoor Toontje » 13 sep 2008, 13:22

hoi hoi
je gaat zomaar niet uit de bocht ik heb zelfs nog nooit het idee gehad dat de wagen dat zou doen.
als het nieuwe banden zijn kan het wel zo zijn dat je 1000/1500 km mee moet rijden voor je de juiste wegligging er van kan verwachten.
of het moeten een paar banden zijn die gemaakt zijn van stuiterbal rubber.
andere optie is dat er een salechte schokbreker onder zit
groetjes toontje
zelf heb ik tyfoon bevalt mij prima en de winterbanden zijn firestone
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Douwe Jan » 13 sep 2008, 14:17

Even na laten kijken, want wij zijn in 15 jaar echt nog nooit de bocht uit gevlogen met de 200D.

Bandenspanning goed ? Draairichting van de banden goed ?
Wij rijden altijd Michelin, maar misschien zijn er betere merken.

Een set nieuwe schokdempers is inderdaad wel slim, vooral als je vouw erin zit (ik ben nogal zuinig op de mijne !!)

Groet, DJ
Douwe Jan

Berichtdoor Jacob » 13 sep 2008, 15:11

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook best wel eng vind om met een nat wegdek een scherpe bocht te nemen.
Heb al meerdere keren gehad dat de achterkant begon te glijden.
Volgens mij komt dit ook doordat het een achter aangedreven wagen is.
Jacob

Berichtdoor Lorenz » 13 sep 2008, 18:41

hoi rick,
ik denk dat het inderdaad aan je banden ligt.
Zelf heb ik fulda's eronder liggen, en ik heb alle grip van de wereld met deze banden.
groeten, Lorenz
Lorenz

Berichtdoor Citrobenz » 13 sep 2008, 18:48

Hallo Rick,

Wat voor auto waren jullie hiervoor gewent?

Vergeet niet dat het een achterwiel aangedreven auto is, dus de wegligging in de bocht is niet te vergelijken met een voorwielaangedreven auto.
Als je vrouw een voorwielaangedreven auto gewent is is het niet vreemd dat ze de bocht uit gaat. Vooral bij nat wegdek heeft hij de nijging om met de kont de bocht uit te gaan.

En kijk vooral je bandenspanning goed na.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor Rick » 13 sep 2008, 20:28

doen we er dan goed aan achterbanden met meer grip aan te schaffen?? Heeft dat meer zin dan voor?

Thanks,
Rik
Rick

Berichtdoor Rick » 13 sep 2008, 20:32

by the way; heb nu 2.4bar rondom - is dat ok?
Rick

Berichtdoor w123boy » 13 sep 2008, 20:36

hallo

met een W123 kun je met 150 km/u door de bocht
ligt als geen andere auto vast op de weg
helaas kan ik niet zo hard (200D)

grt w123boy
w123boy

Berichtdoor MajikSimon » 13 sep 2008, 21:05

nou met een W123 met 150 door de bocht doe ik liever niet, 9 van de 10 123's helt dan over als een gek...

Verder westlake is denk ik een van de vele chinese/ taiwanese/ vietnamese /koreaanse bandenmerkjes die op zich redelijk rijden, maar uit heel harde rubbercompounds bestaan die bj wat kouder weer echt keihard zijn en dan weinig grip hebben.

De remweg is bij dat soort banden altijd relatief lang.Vooral swinters en bij natheid link.
Ik heb dat zelf ook ervaren bij "sunny" banden evenals "SAVA"( nota bene oost europees )en ""WANLI".

je hebt de echte (dure) A merken michelin, vredestein, goodyear dunlop bridgestone etc... de wat goedkopere A/ en B merken die iets goedkoper zijn maar nog altijd goed, Fulda, Kleber, Barum etc en dan een heleboel goedkope meuk zoals Wanli, kenda, westlake, etc...

rijdt vaak prima maar bij natheid en ijs en sneeuw zeer matig.
er staat bij de ADAC website een berg aan reifen tests...daar blijkt het bovenstaand eook steeds weer uit.

NB: meestal is michelin ook vrij matig in remweg bij nat weer, ook omdat ze uit zeer slijtvast vrij hard materiaal bestaan.

Succes...........
MajikSimon

Berichtdoor Douwe Jan » 13 sep 2008, 21:08

Er zijn banden van 30 euro ...., maar ja !

Een goede nieuwe band kost ca 100 euro incl montage enz.

Banden ouder dan 6 jaar zijn niet meer geschikt en 2,1 bar is normaal gesproken voldoende.

Niet bezuinigen op goede sloffen !
Douwe Jan

Berichtdoor MajikSimon » 13 sep 2008, 21:16

de prijs zegt helaas niet zoveel hoor...er zijn goede banden voor relatief weinig (40 a 50 euro) en veel slechtere voor 70 a 85 euro per stuk ex monteren en balanceren....<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/09/13 21:16
MajikSimon

Berichtdoor JaapW114 » 13 sep 2008, 21:18

Zelf rijd ik het gehele jaar op Modder en Sneeuw banden van Nokian. Aangezien ik nogal veel "off the road" rijd bevallen deze banden mij prima. Ik weet dat de remweg bij hogere temperaturen langer is, maar harder dan 110 km/uur rijd ik nooit en ik heb altijd een zeer ruime afstand op mijn voorganger.
Vaak zeer tegen de zin van het achterop komend verkeer, maar dat is dan jammer. Ik heb het gevoel dat zelfs in een stevige regenbui deze banden gewoon aan de weg kleven, maar neem de bochten wel altijd met normale verantwoorde snelheid.

Een gezegde luidt, gedult is iets wat je bewonderd in de bestuurder achter je en vervloekt in de bestuurder voor je!

Groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/09/13 21:19
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 13 sep 2008, 21:18

Zelf rijd ik het gehele jaar op Modder en Sneeuw banden van Nokian. Aangezien ik nogal veel "off the road" rijd bevallen deze banden mij prima. Ik weet dat de remweg bij hogere temperaturen langer is, maar harder dan 110 km/uur rijd ik nooit en ik heb altijd een zeer ruime afstand op mijn voorganger.
Vaak zeer tegen de zin van het achterop komend verkeer, maar dat is dan jammer. Ik heb het gevoel dat zelfs in een stevige regenbui deze banden gewoon aan de weg kleven, maar neem de bochten wel altijd met normale verantwoorde snelheid.

Een gezegde luidt, gedult is iets wat je bewonderd in de bestuurder achter je en vervloekt in de bestuurder voor je!

Groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Trouwkoets » 13 sep 2008, 21:36

Toen ik de Trouwkoets kocht zaten er vrij oude winterbanden van Continetals onder. Bij de laatste APK zijn die (moest, afkeur) vervangen door Michelin XT Energy. Wat een wereld van verschil, ik kan nu haaks de bocht door en een enorme grip!<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/09/13 21:39
Trouwkoets

Berichtdoor Douwe Jan » 13 sep 2008, 21:39

correct ! (en die kosten echt geen 30 euro)
Douwe Jan

Berichtdoor MajikSimon » 14 sep 2008, 23:06

die dingen zijn al snel 70 a 100 euro per stk mede afhankelijk waar je koopt en met of zonder monteren en balanceren etc..

Toch heb je ook al hele goede banden voor ca 50-60 euro per stuk, hangt ook af van de maat. 15" is vaak goedkoper want veel gangbaarder.

geen michelin inderdaad maar wel fulda's ecocontrol en die komen ook heel goed uit allerlei adac de testen.kosten 55 euro voor 195 x 65 x 15's ex monteren/balanceren bij autobandenmarkt.nl

14 inch is altijd iets lastiger, maar ook daar heb je rond de 50 a 70 euro prima banden
MajikSimon

Berichtdoor Citrobenz » 15 sep 2008, 10:17

Je kunt geen Michelin met Fulda vergelijken.
Dat is hetzelfde als een Lada met een Mercedes vergelijken ;)

Maar het is net wat je zelf wil, wil je goedkoop uit zijn gooi je er een Fulda onder. Wil je rijcomfort dan doe je er Michelin onder.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 15 sep 2008, 10:58

Rick, wellicht moet je ook eens kijken naar de remmen. Wat vaak gebeurt is dat door slijtage de remzuigers minder goed in de cilinders bewegen of zelfs vast gaan zitten. Dat is te herkennen aan slecht remmen, scheeftrekken en sneller blokkeren van wielen. Uiterlijk kenmerk als je de rem inspecteert is het niet gelijk afslijten van de blokjes.

Zo'n remrevisie is goed zelf uit te voeren, maar kost wel wat geld, moeite en tijd. Om de zuiger uit de cilinder te 'blazen' is het handig perslucht te hebben, maar wellicht lukt het ook met een goed fietspomp.
Trouwkoets

Berichtdoor Jaco200D » 15 sep 2008, 12:35

de beste zijn michelin 195/70 R14 H of T of als je de standaard wielen hebt 175/70 R14 H of T zelf moet je maar naar je maat kijken.

goed alternatief is vredestein in de zelfde maat. scheelt een paar tientjes
Jaco200D

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto