[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ventilatieprobleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:59

ventilatieprobleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

ventilatieprobleem

Berichtdoor OrangeGoblin » 03 aug 2010, 11:54

Ik heb onlangs een 240TD uit 1984 gekocht. Hij lijkt vooralsnog prima in orde, maar het ventilatiesysteem werkt niet. Vooral een probleem omdat het ontwasemen van de voorruit niet werk. Erg lastig toen het bijvoorbeeld tijdens de hitte ineens ging onweren.
Heeft deze Mercedes specifieke onderdelen of zo, of kan elke garage dit probleem in principe oplossen.
OrangeGoblin

Re:ventilatieprobleem

Berichtdoor alex240diesel » 03 aug 2010, 12:10

Heb je de zekering al gecontroleerd?
alex240diesel

Berichtdoor FrankG » 03 aug 2010, 13:48

hallo,

't is fijn als je iets meer omschrijving geeft. Ik vermoed dat de kachelmotor niet draait? Heb ik ook gehad. Bij hoge km-stand waarschijnlijk koolborstels.

De kachelmotor zit boven de knieen van de passagier. Even wat plastic weghalen en je ziet hem zitten. Probeer eens met de knop op "1", even tegen de motor kloppen, gewoon met het vuistje. Als ie dan aanslaat, weet je zeker dat het de koolborstels zijn. Zijn in principe niet vervangbaar.

Tijdelijke tips:
Via de rijwind, krijg je redelijk wat lucht binnen. Alleen in de file is een kapotte fan een onoverkomelijk probleem. En bij de APK natuurlijk. Maar met een los blaasverwarminkje op de sigarenaansteker (zo'n ding krijg je bij Heutz en dergelijke) moeten ze hem goedkeuren.

succes en keep us posted!
FrankG

Berichtdoor OrangeGoblin » 03 aug 2010, 14:43

Ik heb er niet veel verstand van, maar de zekering is ok.
Ik krijg het wel voor elkaar om de middelste 2 heel zachtjes te laten blazen. Als ik de verwarming aan zet wordt deze lucht ook warm. Ik zal de tip van de koolstofborstels eens gebruiken.
OrangeGoblin

Berichtdoor MBvO » 03 aug 2010, 16:09

Dat is gek, want de middelste 2 ronde openingen in het dashboard geven origineel geen verwarmde lucht, het is gewoon buitenlucht temperatuur.
De koolborstels kunnen wel vervangen worden, maar je moet wel creatief zijn en wat handigheid hebben (durf ik van mezelf niet te zeggen...) Volgens mij is daarvan al een post op het forum, check maar eens via de zoekfunctie.
MBvO

Berichtdoor JantjeV8 » 03 aug 2010, 18:43

Kleine opmerking:
de aanjager zit niet BOVEN de knieen, maar ernaast. Dus de voetenruimte van de passagier induiken, daaronder tegen de middenconsole wat plastic weghalen en dan kun je zo bij het motortje. Zit met 3 schroefjes vast. Fluitje van een peuleschil, leuk klusje om wat sleutelvertrouwen te krijgen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek