door MBvO » 09 dec 2009, 00:14
Hoi Marcel,
Zou denken dat dat van die ventilatorknop inderdaad een contactprobleem in de schakelaar is. Zeker weet ik het niet van de W123, maar zo´n ding werkt meestal met voorschakelweerstanden. In dat geval is 0 uit (duh) en in de hoogste stand (III) krijgt de ventilator volle stroom. Op stand 1 en 2 schakel je weerstanden in de schakeling, die een deel van de stroom wegnemen waardoor de ventilator in die standen minder hard draait.
Als een van die weerstanden kapot gaat zou je dus verwachten dat alleen uit en aan (stand III) nog werkt.
Omdat het bij jou andersom is verwacht ik dat het contactpunt van stand 3 gecorrodeerd is oid, dit is vaak de stand die het minst gebruikt wordt? Ik denk geen zekeringprobleem want dan zou 1 en 2 ook niet werken, maar even nakijken en schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad.
De achterruitverwarming gaat bij mijn sedan behoorlijk snel. Dit is wel de 'zichtbare' versie met horizontale draadjes. Ik weet niet of de 'onzichtbare' versie met heel fijne verticale draadjes ook zo snel is en of die op jouw T zou zitten.
Mogelijk is de achterruitverwarming van een sedan sterker dan die van een T omdat de sedan geen achter ruitenwisser heeft (en dus de 'ontwatering' helemaal van de verwarming moet hebben), maar dat is maar een gokje.
De achterruitverwarming zijn in feite gewoon heel dunne stroomdraadjes in de ruit, die warm worden door er electriciteit door te persen. Je kunt de draadjes normaalgesproken voelen aan de binnenkant van de ruit. Je kunt ze eens stuk voor stuk langskijken of ze nog helemaal heel zijn. Check ook even de contactpunten aan de zijkant, misschien zitten ze los oid, je kan er denk ik bij een T makkelijk tegenaan stoten bij het inladen.
Succes!<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/12/08 23:17