Hallo Techneuten,
Sinds ik mijn T2/LN1 507D heb is het verbruik behoorlijk aan de hoge kant, ik schat zo 16 à 17 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 6. Mijn bus heeft de om616 motor, 4 cilinder, 2,4 liter, 72 PK uit 1989, bekend van de W123 240D. De bus heeft middellange wielbasis en een hoog dak. Rijklaar ben ik ongeveer 3500 kg zwaar. Kleine motor, grote bus.
Daarnaast doet zich volgende voor: Als ik langere tijd op hoog toerental heb gereden, zoals op de snelweg, en dan een afrit neem en de koppeling direct van hoog toerental in zijn vrij zet, dan duurt het even voordat de motor zijn stationair toerental heeft bereikt, en dat doet de motor doormiddel van schudden. Het lijkt wel alsof de motor even niet meer weet wat hij moet doen, verward is, en dan terug vind naar stationair.
Mijn werkhypothese is dat de motor te veel brandstof krijgt, daardoor te veel verbruikt, en als opeens de motor zonder last moet draaien dit te veel aan brandstof zich uit in schudden. Is dit een reeële hypothese? En zo ja, wat doe ik eraan?
Bedankt voor de reacties!
Groet, Laurens