door Richard Zwakke » 19 jun 2010, 17:22
Ben der uit.....
Allereerst contactslot. Probleem in instrumentvoeding leidde naar contactslot. Demonteren kwam ik erachter dat de schakelaar op de a-zijde van slotgedeelte olie/vet uit liep. 3 Schroeven los en kijken wat oorzaak is. Vet wat schakelmechanisme smeerde was verouderd (MAG NA BIJNA 31 JAAR) en verzeept, olie kwam daardoor los uit vet en liep eruit. Vetvrij gemaakt, nieuw vet in draaimechnisme en weer dichtgemaakt (is eigenlijk niet om open te maken, maar ja..... ben techneut).
Tot zover geen probleem.
Terug plaatsen: geheel van stuurslot terug in stuurkolom, cilonder er weer in. Niet te verdraaien, met geen mogelijkheid. Cilinder er weer uit, met de hand proberen, geen result, demonteren van geheel niet meer te doen. Drukstift blokkert en slot is niet te verwijderen.
Was toe even depri...... wat was er fout? of wat deed ik fout, drama dit zo, kost alleen maar tijd.?
Vanmorgen, na nachtje slapen en overdenken wat ik fout deed met nieuwe energie naar sloop voor compleet huis v/h stuurslot. Niet te krijgen natuurlijk. Ok, what else....: dan nog eens proberen te demonteren.
Dashboard los bij deur, stuurkolom twee boutjes los bovenop, geheel met kolom en al naar beneden wringen, slot vrij door daschboard naar voren trekken. Zo kwam eea stuurkolom en slot net vrij om bij het blokkerstiftje te komen wat niet meer in te drukken was. Deze met Dremel afgeslepen, stuurslot eruit en geheel nakijken.......
Wat bleek: slotmechanisme verdaaid bij plaatsen cilinder, daardoor eea vast. Geheel op werkbank opnieuw uit en in elkaar, vervolgens gechecked en werkend gekregen, terugmonteren en voila.... deed het dus weer.
Nu rare storing elektrisch:
Geef nooit op is mijn motto......Was dus erg optimistisch over slot succes en niet uit veld te slaan. Dus geheel nieuwe start met meten om storing te lokaliseren. Vanaf instrument tot batterij en terug. Zekering 14 (dacht ik of 8) meet ik spanning. meters en lampjes werken niet...... contactslot kon het niet zijn want was vetvrij en doorgemeten voor montage, voorgloeiautomaat ook niet want ook dooorgemeten.
Terug naar af, nog x meten. draaien aan zekeringen om oxidatie evt uit te sluiten, geen result. Kom uiteindelijk toch terug bij zekeringhouder. Zekeringen allen ok, niets aan te zien......
Zekering (14) instrumentarium toch eens eruit halen....!!!!!!
Wat blijkt! kopje van metalen smeltstrip valt eraf. Gebroken net onder afschuining/top van zekering wat niet zichtbaar was.
Het was dus inderdaad spanningsprobleem, waarbij ik telkens wel spanning heb gemeten op de zekering en dus dacht dat probleem na zek box zat. Breuk zat dus slechts 5 mm verder.....!
OPGELOST EN LEUKE LEERSCHOOL WEER..........
nU NOG EEN KOPER...... WEG IS WEG..... 0630381715<br><br>Post edited by: Richard Zwakke, at: 2010/06/19 17:34