door Govert » 15 mei 2007, 22:45
Met de zekering bedoelde ik inderdaad gewoon de standaard zekering die in het zekeringkastje zit. Als een zekering uitvalt, valt de hele groep uit, en niet alleen die twee lampjes. Zekering is dus uit te sluiten.
Lichtschakelaar ook, want dan zou alle binnenverlichting uitvallen (ook van de middenconsole).
De volgende oorzaak zou de dimmer kunnen zijn, maar dan valt ook de middenconsole verlichting uit.
De klokkenunit bestaat uit de klok, snelheidsmeter en de temp-tank-olieklok. Dat zijn aparte klokken die in een behuizing zitten geschroefd.
Als de klokkenunit eruit haalt, kijk je aan de achterkant tegen de printplaat van de temp-tank-olieklok aan. Als de lampjes nog goed zijn en de dimmer ook, moet het de printplaat zijn.
Op zich zitten er niet zoveel draden naar de klokkenunit:
- voedingsdraad naar de klok
- voedingsdraad naar het gloeilampje (bij de diesels)
- snelheidskabel voor de kilometerteller
- olieleiding voor de oliedruk
- ronde stekker achterin de temp-tank-olieklok
Je kan even zoeken op het forum op "dimmer" of "dashboardverlichting", dan kom je wel wat onderwerpen tegen waar de zaak behandeld wordt.