In een notedopje
De verschillen zitten 'm niet zo zeer in de motor maar in het brandstoftraject. De storingsgevoeligheid waarop men duid heeft te doen met het inlaattraject van de Einspritzanlage (E). Deze is namelijk groter en complexer dan bij een C, alles wordt anders gestuurd en veel meer met vacuum(leidingen en delen).
De Carb. uitvoering is al gebouwd om de brandstof verstuift door de carb. samen met de benodigde lucht door het inlaattraject mee te nemen naar de cilinders voor verbranding. Bij een injectie wordt de sprit ingespoten op de cilinders en daar de lucht pas vermengd. LPG inbrengen werkt dus ongeveer hetzelfde als bij een carb. et gas wordt voor het inlaattraject achter de luchtfilter vermengd en meegevoerd naar de cilinders. Dus simpel gezien maak je bij een E ombouw naar LPG eigenlijk bijna een carb. uitvoering van je motor.
De storingen kunnen ontstaan wanneer de (onsteking niet meer goed staat of het) inlaattraject niet meer 100% dicht is en valse lucht trekt. Bij injectiemotoren is deze kans groter omdat het traject complexer is en uit veel meer rubberdelen bestaat dan de carb uitvoering. Ook omdat het traject veel groter is, is hierin veel meer gas en luchtmengsel aanwezig. Heb je een lek waar valse lucht wordt getrokken, dan heb je grotere kans op een onregelmatig lopende motor en onstekingsfoutjes en dus de backfire. Wanneer je die dus onverhoopt krijgt bij een E op LPG is de kans ook groter dat je een knal van jewelste om de oren vliegt. Na zo'n knal heb je kans op losgesprongen en of gescheurde slangen van het vacuĆ¼m of een scheve luchtweger.
Het resultaat hoef ik niet op te sommen.
Bij een carb. uitvoering is dit hele traject veel korter en meer geschikt voor de wijze van toedienen.
De E motor op LPG is dan ook niet echt storingsgevoeliger, maar intensiever en complexer om te onderhouden. Is je Einspritzanlage 100% in orde kan je hiermee net zo plezierig op LPG mee rijden als met een carb.