[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vertrouwen hersteld in MB techniek : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:30

Vertrouwen hersteld in MB techniek

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Babe Hardy » 20 dec 2009, 20:05

Mijn vertrouwen in de techniek van Mercedes is vandaag ernstig beschaamd. Vanmiddag onderweg van werk naar huis valt plotseling de motor tijdens het rijden stil. Dit is eerder gebeurd maar toen was de oorzaak geen brandstof (LPG). Overgeschakeld op benzine en de motor begint weer te snorren. Niets vreemds te horen. Even verder naar het tankstation (ik wil gas tanken) valt de motor weer stil. Gas erin en weer gestart. Ging wat moeizaam maar op benzine denk je dan. Wel een beetje een olieachtige geur. Maar enfin ik ben vlakbij huis en dacht ik rijd naar huis. Zie ik plotseling dat de oliedruk volledig weg is. Motor valt weer stil en deze nooit meer starten. Ook niet meer rond. Onder motorkap kijken (heel snel stond op een uiterst gevaarlijk punt) en een zee van olie aan de rechterzijde van de motor. Hele rembekrachtiger vet etc. Ook de peilstok stond omhoog. Nooit vreemde geluiden o.i.d. gehoord. Gelukkig kwam de ANWB vrij snel en ik ben weggesleept naar huis. De mannen nog even geprobeerd, maar de motor staat vast. Dit wordt een dure grap denk ik.
Deze auto heeft net 50.000 km gereden! vandaar mijn verloren vertrouwen in de MB techniek. Het is een 230 met een M115 motor. De oorzaak is mij een raadsel. Vanmorgen om kwart voor 5 de motor feilloos starten op gas. Ondanks het slechte weer probleemloos rijden. Ook van werk naar huis tot de laatste km's. Wel de laatste tijd een vage trilling onder het gaspedaal. Een beetje een brom, maar niet hoorbaar. Verder nooit aandacht aan geschonken. Temp koelwater goed, effe 80 graden. Dacht nog "lekker met die nieuwe thermostaat heb ik ook eens warme voeten". Ook na vastlopen temp goed. In combinatie met het vage trillen denk ik aan de oliepomp.

Post edited by: Babe Hardy, at: 2009/12/21 09:58<br><br>Post edited by: Babe Hardy, at: 2009/12/23 19:14
Babe Hardy
 


Re:Vertrouwen

Berichtdoor Chevalric » 20 dec 2009, 20:17

Ik kan je niet direct helpen maar dit verhaal heb ik vandaag al twee keer eerder gelezen...

Hier een topic van iemand die een Golf heeft, hij heeft overigens ook een simpele oorzaak en oplossing gevonden:

http://forum.fok.nl/topic/1382417

Succes ermee.

Grtz Marc
Chevalric
 


Re:Vertrouwen

Berichtdoor Leon » 20 dec 2009, 21:50

Dat is naadje zeg!
Mijn advies: zoek een ruilblokje, en trek daarna op je gemakje je oude blok uit elkaar om te kijken of daar nog iets aan te redden valt.

De M115 zit in de W115 en ook in de G klasse, eea is dus wel te vinden.
Leon
 


Re:Vertrouwen

Berichtdoor Monteur Jan. » 21 dec 2009, 02:32

Ik heb ook zoiets beleeft dit weekend, maar dan net andersom.

Toen het vrouwtje weg wilde in ons 30 jaar oude benzje met dit weer en deze temperaturen dacht ik ook sh... als dit maar goed gaat.
Maar goed als men wil moet je wat dus heb maar zelf het benzje gestart.
En de Benz startte in 1 keer en liep gelijk heel mooi!
Hij zal wel gedacht hebben 30 jaar ervaring ontneem je me niet haha.
Zo kan men het ook bekijken.

Groet Jan.
Monteur Jan.
 


Re:Vertrouwen

Berichtdoor MajikSimon » 21 dec 2009, 11:20

ik zou idd je befaamde m115 sludgebakje controleren... en de carterslang.
Daar had ik nog niet aan gedacht. kan natuurijk wel makkelijk...

sludgebakje bevat veel water/ vocht dus dat bevriest, motor kan overdruk niet kwijt dus optoeren gooit ie de olie eruit via de peilstok..vervolgens loopt je motor droog..en idd mogelijk vast

Het is maar een idee hoor nav de link naar fok...van chevalric.
MajikSimon
 


Vastloper?!

Berichtdoor Babe Hardy » 22 dec 2009, 01:06

Vandaag navraag gedaan bij mensen die het volgens mij kunnen weten. De meest waarschijnlijke oorzaak is het dichtvriezen van de carter ontluchting. Dit schijnt ook bij moderne auto's wel eens voor te komen. Ik moet dan ook mijn opmerking over het vertrouwen in MB techniek rectificeren. Het meest voor de hand liggende probleem is dat het onderblok vast staat. Krukaslagers en het hele feest. Omdat de auto origineel Nederlands is met het originele blok wil ik deze graag gereviseerd hebben. Ik denk eraan om voorlopig maar even te kijken naar een goedkoop klein autootje en daarmee de winter door te rommelen. Ik kan dan rustig naar een goede oplossing zoeken zodat de Benz dit voorjaar weer in zijn oude glorie over 's heren wegen kan zoeven.
Babe Hardy
 


Re:Vertrouwen weg in MB techniek

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2009, 08:33

Je vertrouwen moet je zelf terug zien te winnen.

Zet eens een dopsleutel op de krukasmoer, die voor in de poulie zit.

Mocht je je plannen uit gaan voeren, koop dan een goedkoop W123 dieseltje.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vertrouwen weg in MB techniek

Berichtdoor klaasqatar » 22 dec 2009, 09:43

het is inderdaad niet alleen de Benz die problemen geeft hoor, gistermorgen stond ik bij schiphol een bulldozer op te starten met een soortgelijk probleem.
Het kan nu eenmaal gebeuren, met de oudjes wat eerder dan de nieuwtjes, maar meestal is de oplossing simpel.
Als monteur zijnde kan ik je vertellen dat de benzen van deze bouwjaren technisch gezien pareltjes zijn, zowel qua constructie alsook onderhoud en reparatie, heerlijk simpel en een genot om aan te werken.
Motortje is wel weer te repareren hoor, tenzij er een gat in het blok zit natuurlijk...
klaasqatar
 


Re:Vertrouwen weg in MB techniek

Berichtdoor Babe Hardy » 22 dec 2009, 10:37

Het blok is voorzover ik kan zien onbeschadigd. Alle koelvloeistof zit er ook nog in. Het ding is heel rustig tot stilstand gekomen. Een geval van domme pech moet je maar rekenen. Vermoedelijk goed te herstellen. Gaat wat tijd kosten vandaar de kleine tijdelijke auto.
Babe Hardy
 


Re:Vertrouwen weg in MB techniek

Berichtdoor Weizengelb » 22 dec 2009, 11:07

deze auto is oorspronkelijk ook niet zo gebouwd om op LPG te gaan rijden. Bij de verbranding van LPG ontstaat meet waterdamp dan bij benzine.
Als de motor wat meer slijt komt er ook meer verbrandingsgas (met waterdamp dus( IN je motorblok en moet er via de carterontluchting uit.
Als dit bevriest krijg je dus problemen. Ik heb ook motoren gezien waarvan de kleppendeksel met een knal gescheurd was.

Niet helemaal Mercedes Benz aan te rekenen dus.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Babe Hardy » 22 dec 2009, 12:08

Zojuist in de versnelling heen en weer geduwd en waarachtig, de krukaspoelie gaat een beetje rond. Alles is dus los. Zoals al eerder aangegeven heb ik al gerectificeerd. Nu heb ik goede hoop op een voorspoedig herstel van de patiënt. Van eventuele lagerschade is natuurlijk niets te zeggen. Het vochtprobleem zou best een oorzaak kunnen zijn ware het niet dat de motor al door en door warm is. De sneeuw op de motorkap smelt en de onluchtings-slang zit bovenop het klepdeksel dus vlak onder de motorkap. Het kan natuurlijk ook nog in het luchtfilter zitten. Ik blijf het vreemd vinden dat de ontluchting dan toch bevriest. Maar goed er zal ongetwijfeld een natuurkundige verklaring voor zijn.
Morgen het motortje vol olie gieten en voorzichtig torderen. Dan weer verder kijken.
Babe Hardy
 


Re:Vertrouwen weg in MB techniek

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2009, 13:38

Wel eerst even peilen!

De motor wordtw el warm tijdens het rijden, maar denk om die ijzige wind die onder zo'n motorkappie doorvliegt. Die wind wint het van demotorwarmte.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Babe Hardy » 23 dec 2009, 20:13

Vandaag heeft mijn collega (hem komt alle eer toe) 5 liter dunnere olie (15w40) in het blok gegoten en heeft hij gedurende 5 minuten zonder bougies de motor rond laten draaien. Ook heeft hij het klepdeksel gelicht om eventule schade aan de nokkenas te inspecteren. Enfin, alles na montage van de bougies draaide de machine weer. Vermoedelijk heeft de motor nooit vast gestaan. Een stukje gereden maar alles weer als vanouds. Geen hoorbare of zichtbare motorschade. Oliedruk goed, bij stationair toerental (1,9 bar, was 2,1 bar) dat is wat lager dan ik gewend was, maar de olie is ook wat dunner. Bij normaal toerental gewoon weer pieken op 3 bar. We hebben ook de sludge opvang en het luchtfilter schoongemaakt. Zat toch water vettigheid in. Carterslang is schoon. Ook vocht in het luchtfilter. Mijn idee is dat dit puur condens is geweest. De koets slaapt buiten en met de kou van zondag j.l. kan dit mogelijk toch een ijspropje hebben veroorzaakt maar het blijft vreemd dat dit optreed bij een warme motor. De komende tijd zal ik regelmatig de carter ontluchting in de peiling houden want dit is geen humor. Ik heb het gevoel door het oog van de naald gekropen te zijn.
Als iemand een betere verklaring zou hebben verneem ik dat graag. Voorlopig ga ik opgelucht en blij met hersteld vertrouwen in de MB techniek de kerst in.
Plezierige dagen.
Martien
Babe Hardy
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Leon » 23 dec 2009, 20:31

pfoei, blij dat de soep niet zo heet gegeten werd....

Idd kan je niet zeggen over lagerschade, maar het is niet zo dat je totaal zonder olie hebt gereden.
Wat je nog kan doen is een compressie- of cilinderlektest, just te be sure.

aai haar over haar dakje, en weer lekker genieten tijdens het rijden :)
Leon
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor MajikSimon » 23 dec 2009, 21:59

Bijzondere wending van het verhaal...gelukkig maar

Hoe hebben de mannen van de anwb getest dat de motor helemaal vast zat?
en als de 15w40 de dunnere olie is ...wat zat er dan in?
Bij lagere temperaturen kan je verdamper ook bevriezen, maar daar zal het wel niet aan gelegen hebben..
Neem aan dat de motor het op benzine ook niet deed..
MajikSimon
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Markparket » 24 dec 2009, 02:28

Echt bizar.

Marc had dus een vooruitziende blik;-)

Martien, vreselijk blij voor je dat het waarschijnlijk met een enorme sisser is afgelopen!
Markparket
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Babe Hardy » 24 dec 2009, 13:03

De mannen van de ANWB hebben de motor geprobeerd rond te draaien aan de krukaspoelie met bougies erin. Tja, had ik zelf kunnen verzinnen, dat werkt niet. Paniek op niets af. De startmotor wilde ook niet meer, maar nu vermoed ik dat dit komt doordat de startonderbreker niet uitgeschakeld was. Stom maar in de stress van het moment kan dat gebeuren. Misschien maar goed ook, dan was er misschien wel schade ontstaan.
Wel was het opvallend dat het luchtfilter nat is. Ik heb even gekeken. De aanzuiging van het luchtfilter zit vlak bij de radiateur. Als de auto alleen op benzine rijdt zit er een verwarmingsslang vanaf het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter. Op deze plek bevind zich een automatische zomer/winter klep (denk ik) Op benzine zuigt de motor dan via het luchtfilter dan warmere lucht aan. Volgens de gasboer moet deze slang bij rijden op LPG eraf. Als de boel nu vochtig is en aangezogen lucht is koud, onder nul, kan het zaakje volgens mij bevriezen. Ik loop eraan te denken om de slang weer te bevestigen. Of in ieder geval iets te construeren vanaf het uitlaatspruitstuk richting luchtfilter en carterontluchting zodat deze niet snel meer kan bevriezen. Vorig jaar heeft het ook zo gevroren. Toen overigens totaal geen last gehad. Ook 's morgens om kwart voor vijf geen last gehad, toen vroor het 8 graden. De auto startte toen probleemloos en reed ook probleemloos. Wel langzaam want de weg was behoorlijk glad door sneeuwval.
Babe Hardy
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor Lindtova » 24 dec 2009, 13:16

en zo word het toch nog een fijne kerst.
en is het vertrouwen terug??
Lindtova
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor MajikSimon » 24 dec 2009, 15:32

Ook een diesel krijg ik met mijn kippekracht nog rond aan de krukaspoelie of stuurbekrachtigingspomp met de gloeibougies erin dus ik vind het toch wel vreemd van de grote ANWB mannen dat ze een benzine niet getornd krijgen met een dop op de krukspoelie. Er moet wel bevriezing in de carterontluchting zijn opgetreden want anders gooit ie niet alle olie uit de oliepeilbuis. Maar ik zal er niet over doorzeuren:) Mooi dat ie het weer doet.
MajikSimon
 


Re:Vertrouwen hersteld in MB techniek

Berichtdoor bartolo66 » 05 jan 2010, 22:15

Jammer dat het onderwerp hier eindigt. Het zou toch leuk zijn om met zekerheid vast te stellen dat het probleem zat in een bevroren carterontluchting.
Zodoende vraag ik me af of er met de auto veel korte stukjes werden gereden? Of de koelvloeistof temp. goed was voor het incident? en of de olie regelmatig werd ververst?
Als je veel korte stukjes rijdt is het verstandig om vaker olie te vervangen, dat wil er bij bijna niemand in maar hopelijk onderbouwd onderstaand verhaal deze stelling. (Mayonaise aan de olievuldop is een aanwijzing dat je motor niet warm genoeg wordt). De oorzaak is vaak te vinden in (te)korte ritjes maar kan ook komen door een defecte of verkeerde thermostaat.

Hieronder een stukje uit Auto en Motor Techniek.
Bevroren water leidt tot motorschades, smeerproblemen door vorst (2003-02)
maandag 10 juli 2006
Vraag: Ik heb begrepen dat Volkswagen bij bepaalde motoren kampt met motorschades als gevolg van bevriezing van het smeersysteem. Kunt u vertellen wat hier precies aan de hand is. Speelt dit risico ook bij andere merken en/of motoren? Hoe kan dit probleem worden voorkomen?
Antwoord: De strenge vorst van de afgelopen maand heeft er toe geleid dat er bij enkele 1.0 en 1.4 l motoren van de VW Lupo, Polo en Golf vanaf modeljaar 1997 tot modeljaar 2001 en bij de overeenkomstige Seat en Skoda motoren motorschades zijn opgetreden door bevroren condenswater. Tijdens de verbranding wordt er per liter brandstof ongeveer een kilo waterdamp geproduceerd. Daarvan komt een deel via de zuigers in het carter terecht.
Het is de taak van de carterventilatie dit vocht af te voeren, maar dat lukt alleen als het dampvormig is. Zolang de temperatuur in de motor en in het ventilatiesysteem onder het dauwpunt (ongeveer 70°C) ligt, zal de waterdamp als water condenseren. Dus als er vele korte ritten worden gemaakt, hoopt er zich een grote hoeveelheid water in het motorblok op. Dat kunnen wel één of meer koffiebekertjes zijn. Olie drijft op water, dus zit het water onderin de carterpan. Als het koud is, bevriest het water. Zodra de motor loopt, ontstaat er een fikse beweging in de carterpan met als gevolg dat het ijs voor de aanzuigzeef van de oliepomp komt te zitten.
Nu hoeft er niets naars te gebeuren, want er is een oliedruksensor. Helaas blijkt dat het waarschuwingslampje genegeerd wordt en dan ontstaan er problemen. Uiteraard kan ook het vocht in het carterventilatiesysteem bevriezen met als gevolg dat er een overdruk in de motor ontstaat. Een lekkende oliekeerring of een weggeblazen klepdekselpakking of olievuldop kan dan het gevolg zijn.
VW levert een verwarmde carterventilatie die een groot deel van de problemen voorkomt. Veel van het vocht condenseert namelijk in de slangen vanaf het kleppendeksel en loopt vandaar terug de motor in. Let dus op mayonaisevorming en wijs de klant op het risico van korte ritjes.
In principe doet dit probleem zich voor bij alle motoren die tijdens koud weer veel korte afstanden rijden. Of het daadwerkelijk tot bevriezing komt, hangt vooral af van het goed functioneren van de carterontluchting.
bartolo66
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten