[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vervangen differentieel (cardan) door hogere type : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:29

vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor afrite_a4 » 10 jun 2009, 14:29

Benzer,

Ik sprak iemand over lawaai van de motor (240D 4Bak) en de mogelijkheid voor het plaatsen van een 5Bak. Hij adviseerde om alleen maar de differentieel te vervangen door eentje van een 300D of TD! Volgens hem zal de motor daardoor stukken rustiger lopen (+/- 600 toeren minder)!

Is dat waar? Heeft dat geen gevolgen voor het vermogen van de motor?

Zijn er Benzer die ervaring hiermee hebben?

Of zeggen jullie niet doen...

Graag advies

Groeten

Harry
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Brijn » 10 jun 2009, 15:24

Ik heb dat bij mijn 240TD gedaan, er zit nu een diff van een 230E onder, dat scheelt 400 toeren, en kruisen met 130-140 is nu prima te doen. Met een 300D dif zal je zoveel acceleratievermogen kwijtraken dat zelfs bij een stoplichtsprintje de achterbankpassagiers rustig kunnen blijven mikado-en. Je topsnelheid zou zelfs wel eens MINDER kunnen worden, en heuvelop wordt het echt een zielige vertoning. Een 300TD diff is wat dat betreft nog heftiger, ik raad het je af. Bovendien zijn 300TD diffs schaars en duur. Maar een 230E diff werkt prima. Je snelheidsmeter raakt wel ontregeld, tot 100 km/h wordt ie plotseling heel exact, daarboven gaat ie onderschatten, met 120 speer je iedereen voorbij, dat blijkt dan 135 te zijn volgens de uitdraai van de flitspaal... Maar daar leer je snel aan wennen. Een vijfbak is een dure oplossing, qua aanschaf (en zou je dat doen, zorg voor alle schakelstangen e.d. die zijn anders, evenals de koppelingsplaat voor de vroege modellen) en qua betrouwbaarheid. De vierbak is praktisch unkaputtbar, de vijfbak vereist na 250.000km meestal een revisie, de vijfde versnelling is een echte overdrive, een tandwielreductie, en die slijt, terwijl de vierde versnelling van een vierbak een prise-directe is, daar draait tussen ingaande as en uitgaande as vrijwel niets mee.

Enne: hij blijft gewoon lawaai maken hoor, maar als je blok goed is dan is het meeste windgeraas.

Bert<br><br>Post edited by: brijn, at: 2009/06/10 16:29
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jun 2009, 19:53

Hallo Harry

ik heb dat trukje al een keer gedaan bij een 240D een diffrentieel van een 300D eronder gezet en de man is tevreden weg gegaan en rijd er nog steeds mee.
maar er zijn 2 versies een 300D MET 15inch wielen daar zit meestal een 3,69 onder bij een 88pk moter maar er zijn er ook met 14 inch wielen en 80 pk moter en daar zit een 3,47 diffrentieel onder ik heb zelf een 240D 3.0 W115 met een 80 pk moter daar zit een 5bak onder met een 3,47 diffrentieel en ook nog eens 15 inch wielen en ik ben tevreden met het resultaat.
1 ding is zeker mijn auto is een stuk zuiniger geworden.
hij is van 1ltr op 8 km naar 1op 12 en dan rij ik 115 km per u en met de caravan neemt de aut 1op 10 bij 90a 100km per uur

maar suc6 met je keus met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor afrite_a4 » 12 jun 2009, 13:57

Mag ik concluderen dat het wel te doen is, maar dat de diff van het goede type moet zijn en het liefst van de 230E?

groeten,

Harry
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Citrobenz » 12 jun 2009, 14:07

Wiebren is je verbruik werkelijk verandert?
Is het gemeten met een navigatiesysteem?

Het kan zijn dat door alle veranderingen die je gedaan hebt de auto meer kilometers aan geeft dan dat hij daadwerkelijk rijdt. Dan lijkt het wel dat hij veel zuiniger is maar in de praktijk blijft het hetzelfde.

Zou je het verbruik eens met een navigatiesysteem moeten controleren. Ook daar zit wel verschil in, maar veel minder
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Brijn » 12 jun 2009, 14:22

Van 1 op 8 naar 1 op 12 vind ik wel HEEL straf! Een 240D die 1op8 loopt is sowieso niet normaal. Ik heb eigenlijk geen verschil in brandstofverbruik kunnen vaststellen, altijd 1op10 of 1op11. Voor de rest: het is inderdaad goed te doen, en niet eens zo'n moeilijke klus. En met een 230E diff ben je niet al te veel vermogen kwijt.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Chevalric » 12 jun 2009, 15:02

Wiebren heeft het wel over een 240D met 3.0 liter motor he!
Geen 2.4 liter 4 cilinder maar de 3.0 liter 5 cilinder.
Dan nog is 1:8 straf natuurlijk.

grtz

Marc
Chevalric
 


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Wiebren240D » 12 jun 2009, 18:58

Hallo Allemaal

dat er een afwijking in mijn snelheid komt is logisch maar met de tomtom erbij rij ik op mijn teller 120km dan rij ik maar 115 km ik moet echt 129 km per u rijden dan rij ik 120 km per u zal heus wel verschil in zitten maar afgelopen zondag 330 km gerden van Sneek naar Maarsbergen met wat omrijden erbij en maandag getankt kon er echt niet meer dan 27 Ltr in krijgen reken dat maar eens uit wat mijn ouwe W115/114 dan neemt.
ben blij dat ik voor voor 3 jaar terug er een 5 bak onder heb gezet en 15 inch wielen maar dat maakt niet uit normaal zit er 185/80/14 om en nu zit er 185/65/15 die hoogte komt het zelfde neer als 185/80/14 maar is gewoon een gemakkelijke maat er rijd nu tegen woordig meer 15 inch rond dan 14 inch met de zelfde maat.
en mijn auto is echt niet lui hoor zijn al verschillend mensen die bij mij in de auto hebben gezeten die dat kunnen beamen denk ik.

maar denk er van wat jullie willen op tijd onderhoud klep stellen en een schoon lucht filter betaalt zich echt terug.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor MB280E » 12 jun 2009, 19:48

Ik kan beamen dat een 5-bak het verbruik drastisch naar beneden haalt. Mijn 280E verbruikt 1 op 9 en dat is toch relatief zuinig voor een benzine.
Ik weet echter niet of een 240D nog vooruitkomt in 5de
Veel succes met de keuze.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vervangen differentieel (cardan) door hogere type

Berichtdoor Citrobenz » 12 jun 2009, 21:46

Wiebren ik bedoel niet de afwijking in de snelheid, maar de afwijking in de afgelegde weg.
n.a.v. de afgelegde weg en de getankte liters bereken je het verbruik.

@Jan,
Een 240D is een sterke motor, niet te vergelijken met een 200D
Het is te proberen
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten