[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Webasto Standheizung : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 12:55

Webasto Standheizung

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Webasto Standheizung

Berichtdoor alex240diesel » 19 feb 2008, 23:51

Als er lucht in het systeem zit, functioneerd hij ook niet goed, je moet hem dus wel goed ontluchten.

Verder, kan je volgens mij het display verwijderen en met directe schakelaars werken, kan voor nood een oplossing zijn, de mijne werkt in elkgeval zonder kastje.

Als hij niet blijft branden vervuilt hij overigens wel heel erg, omdat dan ook de verbrandingskamer niet heet wordt, dit moet wel.
alex240diesel

Berichtdoor JantjeV8 » 19 feb 2009, 09:24

Zijn de Webasto onderdelen zoals het gloeiplugje gewoon via de automaterialenzaken te verkrijgen??
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Hans230CE » 19 feb 2009, 10:09

Dag Jan,

Het probleem met standkachels is dat ze soms lange tijd stilliggen, bv in de zomer en als ze een nieuw baasje verwachtende zijn. Na lang stilstaan zitten ze dan een beetje ""vast"".

Ik zou eens een nieuw bougieke steken en hem dan een tijdje laten roken. Desnoods een paar keer starten. Zal wel lukken denk ik.

Als hij dan werkt, zeker in de zomer ook eens een keer per maand goed laten branden!!

Mooie verzameling, zo een G zou er hier ook best ingaan, maar je bent getrouwd Hé.......
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Leon » 19 feb 2009, 11:46

Wat je even kan doen is langs een webasto dealer/servicepunt rijden:
1
De Bever BV Hekven 17
4824 AD Breda +31 (76) 54 14 944
2
Eindhovense Radiateuren Fabriek BV - hoofddealer Frankrijkstraat 97
5622 AE Eindhoven +31 (40) 24 36 030
3
Rietveld Truck Rendement BV - hoofddealer Nijverheidsweg 13
3381 LM Giessenburg +31 (184) 65 29 10
4
Webasto Inbouwstation Roosendaal Belder 29
4704 RK Roosendaal +31 (165) 33 21 33

Die kunnen wellicht helpen met de probleemstelling.

Als ik die rook zo zie, denk ik aan een incorrect mengsel, dus wellicht een verstopte luchttoevoer, of de brandstofpomp die afgesteld moet worden.
Leon

Berichtdoor Hans230CE » 19 feb 2009, 21:36

Leon,

destijds in de truck (Scania, Benz,MAN) deden ze dat ook de eerste keer, gevolg van resten in de verbrandingskamer. Jaarlijks een nieuwe bougie erin en je kon heerlijk slapen, heb er mee tegen het Oostblok en Noorden gezeten, maar bij meer dan -20 bleef de motor meestal draaien! Moesten de groenen nu weten, hahaha. Als je hem regelmatig starte in de zomer, weinig problemen.
gewoon es proberen Jan en dan kan je nog altijd verder.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor JantjeV8 » 20 feb 2009, 08:29

Ik heb ze afgedrukt Jan.

Op deze site heb ik ook veel info gevonden. Ik heb de onderdelenlijst, inbouwhandleiding en werkplaatshandboek van mijn type, de DBW46 gevonden en netjes afgedrukt.

http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 24 feb 2009, 14:36

Ondertussen wat kunnen freubelen, maar kom er niet helemaal uit.

In hoofdlijnen bestaat het systeem uit 3 componenten. De`heaer zelf, de tijdklok in de cabine en een besturings relais onder het dashbord.

Als ik op het vlammetje druk op de tijdklok hoor je een relais schakelen, begint een groen lampje te branden en hoor je een aanjagertje o.i.d. in de heater zelf zoemen.
Ik kwam er achter dat er geen brandstof aangevoerd werd. De componenten op de heater zelf 1 voor 1 getest en daar werkt alles.
Dus oorzaak zit in de klok of het relais.

Volgens de info moet het grote relais, groep B pin 1 en 2 stroom geven naar het brandstof aanvoer pompje. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat zodra je op het vlammetje drukt 12V op dat contact moet komen.
Wil ik dat gaan testen, doet ie het niet meer... Als ik nu op het vlammetje druk schakelt er wel een klein relaistje in wat in dat klokje zit, maar verder gebeurt er niks. Druk ik nog een keer op het vlammetje, dan laat dat relaistje het contact weer los.

Welke draden moet ik met elkaar doorverbinden om het tijdklokje te overbruggen en gewoon een aan-uit schakeling te maken?
De keus uit geel, groen, bruin, zwart en blauw/geel...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 24 feb 2009, 23:08

Verbrandingskamer is schoon. Gloeiplug werkt en krijgt stroom als ik op het vlammetje druk.
Er komt alleen geen peut aan.
Als ik direct 12V op het aanvoerpompje, wat vlakbij de tank tussen gebouwd zit, dan werkt dat pompje wel.
Ik denk dus dat het aan die grote besturings relais ligt. Dat ding geeft geen stroom richting dat pompje denk ik.
Moest eigenlijk even zo'n ding kunnen wisselen...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Paul Snip » 24 feb 2009, 23:56

Hey Jan, Ik heb dezelfde standkachel in mijn 407 bus zitten. Ik heb toen heel veel informatie van internet gehaald. Toevallig was dat een site van iemand die een zelfde G klasse als jou had.

Ik heb de mijne gewoon helemaal gedemonteerd en minitieus schoongemaakt. De gloei/vonk bougie ook. Gewoon de gasbrander erop en alles goed schoonmaken.

Ik had dezelfde problemen als jou. Die zijn nu nagenoeg opgelost.

Als het goed is zit er bij jou een ronde trommel met daarin een soort ventilator. Deze jaagt lucht in de verbrandingskamer via een slang van ca 20mm doorsnede. In deze trommel zit ook een solenoide klep die de brandstoftoevoer stopt. Er gaan ook 2 dunne 4 mm slangetjes naartoe als het goed is.

In de verbrandingskamer zit een vlambewaker. Als deze geen vlam meer ziet, zal de brandstoftoevoer afgesloten worden.

Ik heb vannacht nachtdienst en zal proberen uit te vinden waar die zeer nuttige info online staat.

Ook zit er nog een oververhittingsbeveiliging in. Deze smelt stuk als er bijvoorbeeld geen koelwater in de kachel staat.

Daarnaast zit er vaak bij je kachelkraan nog een switchje. Deze zorgt ervoor dat de kachel alleen werkt als de kachelkraan open is.

Dat ding met die display is gewoon een timer (extra accessoire). Deze geeft een signaal door aan de eigenlijke stuureenheid (maakcontact). Je zou deze timer in principe door een schakelaar kunnen vervangen. (Ik heb niet zo'n timer in de bus, maar een gewone schakelaar).

Nogmaals, ik zal kijken of ik vannacht nog meer info kan vinden. En anders heb ik thuis op de pc nog wel het een en ander staan.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek