Beste 123 liefhebbers,
Vlak voor mijn vakantie heb ik een Mercedes 300TD gekocht (5 week geleden). 1978, 280.000 op de teller. Gister ben ik terug gekomen en de Merc. Heeft het zoals verwacht subliem vol gehouden.
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarr……
Ik vind en vond dat hij/zij/het nogal veel olie verbruikt, op de totale reis (die ook door de bergen van Noorwegen ging) heb ik wel zo’n 6 liter bij gevuld gedurende ong. 3500 km. Hij lekt nergens en ook bij het koelvloeistof zit geen olie.
Na wat topics van jullie gelezen te hebben ben ik ook bang dat bij mij de olie in de niveauregeling is gaan zitten. Echter heb ik geen problemen met dit systeem! Direct na het starten gaat de kont netjes omhoog en blijft daar. Ook als ik in de kofferbak ga zitten (tis een 7-pers) komt de kont netjes verder omhoog. Na een nacht stil staan zakt ie wel weer wat weg. Ook is mijn reservoir slechts 2 keer overstroomt, volgens mij door te veel bij te vullen. (ik moet bijvullen omdat het regelingkastje achter wat lekt) De vloeistof die hier uit komt is een beetje rood, wel vloeibaar (dus geen olie???). Ook de vloeistof in het reservoir is een beetje rood/donker van kleur. Overigens gebruik ik de officiele Mercedes-benz hydrolische vloeistof. Ook het waarschuwingslampje van te weinig motorolie is nog niet gaan branden (maar deze kan natuurlijk stuk zijn), terwijl de olie op de pijlstok onder het min niveau stond (je verwacht ook niet zo vaak olie te hoeven bij vullen ) Ook de olievuldop blijft keurig op zn plaats en hij start volgens jullie richtlijnen (dus met handgas aan) subliem!
De temperatuur blijft min of meer gelijk en op de autobahn haalt ie zn top met gemak.
O. ja ik gebruik 15w/40
Kortom, genoeg informatie, maar ik zelf weet het antwoord niet.
Hopelijk is er iemand die verder kan helpen, alhoewel ik weet dat dat altijd moeilijk is als je de auto niet ziet. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk info te geven.
p.s ik ben net terug, dus heb mij nog niet eens voor gesteld, zal ik ook eens doen 
Groet,
Wouter Slangenberg