Vraagjes? Is de 280E (M110) motor zelf af te stellen? Gaat mn om verhouding lucht/brandstof. Maar ook ontstekingstijdstip? Met welke afstelling begin je het eerst?
Toelichting:
Ben al een tijdje met een morrelende 280CE bezig ('82). Hij loopt niet lekker op benzine. Wel redelijk tot goed op gas, maar heb wel het gevoel dat hij op gas veel vermogen verliest. Afstellen bij een lokale garage (vage kennis) geeft steeds weer hetzelfde verhaal: dit is moeilijk en bijna niet te doen.
Laatst was de auto niet meer op benzine te starten en wanneer zij eindelijk wel liep (doorstarten en verzuipen en middels de gashendel op toeren houden), leek ze op 5 of zelfs 4 poten ipv 6. Loopt erg onregelmatig. Tevens komt er een enorme zwarte walm uit haar uitlaat. Vlug overschakelen op gas en alles liep weer redelijk; zwarte walm weg, toerental gaat wel wat omhoog (te hoog) en de auto rijdt.
Werkzaamheden:
Verdeelkap en bougies vervangen. Overige delen onsteking waren goed en bovendien loopt hij op gas.
Op de kleppensteldag van Wiebren geleerd hoe kleppen te stellen en ook gedaan. Wiebren
Van de twaalf kleppen 8 bij moeten stellen.
Tevens de 6 verstuivers in motorblok verwijderd, gereinigd en getest. Twee waren vervuild en nu geven ze alle zes een nevel.
Na controle van allerlei onderdeeltjes, gezien dat de schijf van de luchthoeveelheidsmeter (inlaatspruitstuk) een te grote spleet heeft. Valse lucht???
Moment supreme:
Vanmorgen, kloppend hart, de auto gestart en ... Hij startte vrijwel direct. Liep regelmatig. Dus waarschijnlijk een hoop gewonnen.
Nog steeds een zwarte walm en een iets te hoog toerental (op gehoor).
Vraag:
Wat nu verder. Heeft iemand een idee. Afstellen? Wat eerst? Toerental, brandstof, ontstekingstijdstip? Hoe erg is die spleet in de luchtinlaat?
Veel vragen, maar wanneer ik zie hoeveel kennis heen en weer gaat, moet beantwoorden geen probleem zijn.
Alvast bedankt,
Edwin