Hallo iedereen,
Na veel lezen, twijfelen en zoeken toch even een topicje over de temperatuur van mijn 300D.
Eigenlijk was deze altijd goed (82 graden), behalve dat hij wat opliep tot zo'n 88 graden bij stijgen in de bergen. Allemaal normaal lijkt me.
Nu was de verhouding koelvloeistof veeeeel te laag (gemeten met dysfraxo-ikweetnietwat-meter bij de garage en stond op -10 (en -37 is optimaal ivm corrosiebescherming). Dat moest dus vervangen worden.
OK, doorspoelen, nieuwe vloeistof erin (4,5 liter puur koelvloeistof er in van MB, en de rest water, met als resultaat bescherming tot -30 (optimale verhouding -37). Ook maar meteen een nieuwe thermostaat erin.
En nu staat op de snelweg de temperatuur op zo'n 85, en stijgt tot 90 als de motor "z'n best moet doen". Laatst piepte hij 1 graadje over de 90, en toen vond ik 't niet leuk meer...
Stationair blijft de temperatuur normaal, de fan staat altijd aan en loopt met het toerental van de motor mee. De verwarming aan/uit maakt amper 2 graden verschil.
Vind ik toch wat aan de hoge kant.
Als de koelvloeistof zo'n 87 graden heeft en ik draai de radiatordop tot de 1e klik los, staat er amper druk op. Dat lijkt dus wel weer OK.
De temperatuurmeter is wel goed, want toen we laatst met een infrarood-temperatuurmeter op de moer van de sensor de temperatuur aflazen, gaf deze ook 86 aan (overeenkomend met de wijzer op het dashboard).
Moet ik me zorgen maken?