door Govert » 12 apr 2009, 20:25
Ik dacht bijna dat Roel je benaderd had, maar die heeft een gewone 280E.
De ontsteking en de mengselbereiding (benzine/lucht) is uiteraard wat ingewikkelder, als je het onderhoud zelf wilt doen, zal je je daarin moeten verdiepen. Het staat allemaal goed beschreven, maar alles bij elkaar is het een ingewikkeld systeem. Als er een probleem is, dan moet je toch een flink lijstje afwerken met mogelijke oorzaken. Rijdt de 280TE op gas, dan krijg je er nog wat zaken bij.
Verder hebben de T's soms last van een niet werkende niveauregeling, waardoor het veergedrag wat stuiterig is. Reparatie kan soms in de papieren lopen.
Onderhoud zal wat duurder worden, alsmede het verbruik.
Een 280TE zal wat meer opties hebben, die kunnen ook stuk of ze zijn het al.
Een automaat is mooi, maar als deze kuren vertoont, dan ben je duurder uit dan met een handbak. Onderhoud aan een automaat is ook duurder, vanwege de olie en filterwisselingen.
Voordeel is dat je met de 280TE makkelijker grote afstanden op hoge snelheid kan afleggen, met een 200D kom je als kruissnelheid tussen de 120 en 130 km/u op de teller, met een 280TE is dat eerder 160-180 km/u.
Ruimtewinst is mooi meegenomen.
Verder moet de roest van de 280TE niet erger zijn dan jouw 200D.
Het is ook afhankelijk van hoe je de auto gebruikt of wil gebruiken. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar de ruil hoeft niet slecht te zijn.