Na een op vrijdag hier in het noord-Spaanse Asturias, kwam ik zaterdag voor een vervelende verrassing te staan... de Benz gaf geen kik meer.
(Bijna geen) lichtjes en ruitenwisser deed mij de accu vermoeden. De plus-pool bevestiging zat aardig los. Ik heb een kleinere 74Ah accu ipv de originele 88Ah, en die lijkt dunnere polen te hebben want dat boutje moet behoorlijk ver aangedraaid worden om hem goed vast te zetten.
Helaas, dat bood geen soelaas. Startkabels erop van een 1.8 diesel van een vriend, en toen begon bij het voorgloeien het relais wat de gloeikaarsen aanstuurt te janken (een soort hoog zoemend geluid). Deze vriend (monteur) vertelde mij dat dat wel vaker gebeurd bij weinig accu-spanning?
Na zo'n 10 sec. voorgloeien (snelgloeiers, auto is van 1983) met jankend relais geprobeerd te starten. Ik hoorde wel een tik van een schakelend relais (en het zoemen hield op), maar geen draaiende startmotor.
Plus en min van startmotor gelinkt met een steeksleutel, en wel vonkjes maar de startmotor gaf geen kik.
Auto met 4 man aangeduwd, in de 2 sloeg hij prima aan dus toen de motor zo'n 3 uur laten lopen (helft van de tijd rijdend, andere helft verhoogd stationair) om de accu te laden, maar nee...
Zal vanavond nog 's kijken of hij met een paar tikken op de startmotor aan de gang te krijgen is (auto in de vrij, ik weet 't!), maar ik vrees 't ergste.
Wat kan ik nog doen?
Ik heb zelf geen bochtjes-sleutels etc. om de startmotor eraf te krijgen, dus zal wel weer garage-sponsoring worden... (kolere, kom er net vandaan!)
Edit: damn, misschien toch dat bijdehante laatste stukkie van mijn signature maar weg halen <br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/04/13 14:10