door Ids » 03 mei 2009, 01:26
Na 10.000 probleemloze (buiten het volgend genoemde probleem dan) kilometers met de 200D is er toch iets waar ik ondertussen van begin te balen en ik kan de oorzaak maar niet achterhalen. Toen ik de auto kocht kwam ik er al vrij snel achter dat mijn hoofdkoppelingscilinder lek was en heb die vervangen door een nieuwe, is ook nog wel ergens een topic over te vinden hier. Het probleem is als volgt, een tijdje geleden stond ik ergens te wachten en kon doorrijden, tot mijn grote verbazing trapte ik het koppelingspedaal zonder weerstand tot op de bodem... tja daar sta je dan. Gelukkig stond ik vlak bij een garage en die beste man heeft mijn koppelingssysteem volledig ontlucht, er zat nogal wat lucht in, hoe het erin gekomen is is mij een raadsel. Klaar denk je dan... Maar nu beginnen de onverklaarbare problemen. Als ik 's ochtends de auto instap en weg rij is er niets aan de hand, koppelt goed, schakelt goed, kortom geen centje pijn. Echter op niet te voorspellen momenten gaat mijn koppeling vreemd doen, bv ik moet remmen en terugschakelen en plotseling krijg ik pas halverwege druk bij het intrappen van het koppelingspedaal en dat doet hij dan een keer of wat en daarna is het weer een halve dag/ week of 3 minuten goed. Dit gebeurt zoals al gezegd random, er is geen peil op te trekken. Overigens heb ik wel het idee dat het erger wordt nu het weer wat warmer is.
Is het mogelijk dat er door 1 of andere constructiefout in die koppelingscilinder lucht in het systeem komt??? Of ligt het aan de remolie of weet ik veel wat. Ik heb ondertussen alle (naar mijn idee) mogelijke zaken nagekeken zoals aansluitnippels en weet ik veel wat en ik kom er niet uit... het probleem blijft bestaan.
Heeft iemand nog een tip? Ik ben ondertussen ten einde raad.